جدول عیب یابی دیگ بخار

سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ ۰۲:۱۵:۴۵ ب.ظ

جدول عیب یابی دیگ بخار

سیستم گرمایش یک سیستم مسکونی کمی پیچیده است. در صورتی که از دیگ بخار برای سیستم گرمایش استفاده می کنید، باید همیشه مراقب دیگ بخار خود باشید و به صورت هفتگی و ماهانه آن را چک کنید. دیگ بخار نیز یک ماشین است و باید انتظار داشته باشید که مانند تمامی تجهیزات دیگر در یک قسمت خود دچار مشکل شود. بهترین کار همیشه کمک گرفتن از یک متخصص برای تعمیر دیگ بخار است. اما گاهی اوقات برخی از مشکلات را می توان به تنهایی حل کرد. به همین در این مقاله جدول عیب یابی دیگ بخار را قرار داده ایم و تا بهتر بتوانید عیب های دیگ بخار خود را پیدا کنید.

مزایای استفاده از دیگ بخار

شاید کوره هوای گرم محبوب ترین نوع سیستم برای گرمایش خانه باشند؛ اما استفاده از دیگ بخار برقی یا دیگر انواع دیگ بخار، می تواند چندین مزیت مختلف در برابر سیستم های کوره معمولی در اختیار شما بگذارد. برای مثال با استفاده از دیگ های بخار بهره وری انرژی و گرما افزایش می یابد. همچنین طول عمر دیگ بخار نسبت به کوره ها بیشتر است و کار کردن با آن ها نیز راحت تر است. اگر در خانه یا آپارتمان خود از سیستم گرمایشی دیگ بخار استفاده می کنید، باید به طور مداوم با جدول عیب یابی دیگ بخار سیستم خود را بررسی کنید تا از نبود مشکل در آن اطمینان پیدا کنید.

جدول عیب یابی دیگ بخار

جدول عیب یابی دیگ بخار

 چک لیست بررسی روزانه دیگ بخار

بهترین راه برای استفاده از حداکثر توان یک دیگ بخار با کمترین میزان انرژی، نگهداری دیگ بخار به طور مناسب است. در این جا چند کار هست که با بررسی آن ها به صورت روزانه می توانید از سلامت دیگ بخار خود مطمئن شوید:

  1. مراقب نشتی باشید.

اولین چیزی که باید در جدول عیب یابی دیگ بخار به صورت روزانه باید به آن توجه کنید، نشتی است. هر روز دیگ بخار خود را از نظر نشتی بررسی کنید؛ زیرا در صورت توجه نکردن به نشتی، هزینه های بسیار سنگینی برای تعمیر دیگ بخار خواهید داشت. نشتی دیگ بخار در صورتی که برای مدتی ادامه داشته باشد و تعمیر نشود، می تواند آسیب های دائمی به دیگ بخار برساند. همیشه قسمت جلو و پشت دیگ بخار خود را برای پیدا کردن علائم نشتی چک کنید. اگر نشتی را پیدا کردید، هیچگاه خودتان برای تعمیر آن اقدام نکنید و از متخصصان این حوزه کمک بگیرید.

  1. محیط اطراف دیگ بخار را خلوت نگه دارید.

در جدول عیب یابی دیگ بخار به صورت روزانه باید بگوییم که دومین مورد خلوت بودن محیط کار دیگ بخار است. همیشه چک کنید که اقلام متفرقه در نزدیکی دیگ بخار نباشند؛ زیرا اگر دیگ بخار شما مشکلی داشته باشد و شما بخواهید آن را بررسی کنید، نباید مانعی در سر راهتان باشد.

کد های خطا را بررسی کنید.

  1. کد های خطا را بررسی کنید.

اگر مشکلی در دیگ بخار وجود داشته باشد، خود دیگ بخار کد خطا را نمایش خواهد داد. به همین دلیل همیشه بررسی کنید که آیا دیگ بخار شما به صورت عادی کار می کند یا خیر. اگر هم دیگ بخار به درستی کار نمی کند، ببینید که چه کد خطایی نمایش می دهد؛ چرا که با پیدا کردن کد خطا و گفتن آن به متخصصین ممکن است که آن ها شما را از طریق تلفن راهنمایی کنند تا سریع تر بتوانید دیگ بخار خود را تعمیر کنید.

  1. دقت کنید که دیگ بخار نویز نداشته باشد.

در مورد بعدی به عنوان جدول عیب یابی دیگ بخار باید به صورت روزانه بررسی کنید که دیگ بخار شما صدای اضافی تولید نکند. دیگ بخار باید بدون وقفه و بدون تولید هیچ صدایی کار کند. اگر دیگ بخار صدا های غیر طبیعی از خود تولید می کند که قبلا آن ها را نمی شنیدید، احتمالا در عملکرد قسمتی از دیگ بخار مشکل پیش آمده است. هرگز خودتان برای تعمیر صدای اضافی دیگ بخار اقدام نکنید و تا آمدن یک تکنسین متخصص منتظر بمانید.

  1. میزان دما را بررسی کنید.

همیشه سطح دما و فشار دیگ بخار را بررسی کنید. در صورتی که دما و فشار دیگ بخار در سطح غیر عادی قرار گرفته باشد، نشان دهنده مشکلی در داخل دیگ بخار است. در صورت مشاهده چنین مشکلی حتما با یک مرکز تعمیرات معتبر تماس بگیرید؛ زیرا افزایش دما و فشار غیر عادی می تواند کل ساختمان را در معرض خطر قرار دهد.

چک لیست ماهانه

  1. لوله کشی دیگ بخار را بررسی کنید.

برای جدول عیب یابی دیگ بخار باید به صورت ماهانه لوله کشی های دیگ بخار را بررسی کنید. لوله کشی درست برای عملکرد صحیح دیگ بخار بسیار مهم است. اگر نشت یا خرابی در دیگ بخار شما باشد، نشان دهنده این است که دیگ بخار دچار مشکل شده است. البته امکان دارد که این مشکل به دلیل گرفتگی لوله باشد که با یک تمیز کاری به راحتی از بین می رود.

 شیر تخلیه فشار را بررسی کنید

  1.  شیر تخلیه فشار را بررسی کنید

شیر تخلیه فشار، فشار را در سیستم دیگ بخار کنترل می کند. در صورتی که شیر تخلیه فشار نشتی داشته باشد، باید به سرعت برای تعمیر آن به کمک یک تکنسین اقدام کنید؛ چرا که نشتی این شیر به این معنی است فشار زیادی روی دیگ بخار شما قرار دارد که نمی تواند آن را تحمل کند.

  1. شعله مشعل را بررسی کنید

و آخرین مورد از جدول عیب یابی دیگ بخار بررسی شعله مشعل آن است. اگر دیگ شما شعله مشعل دارد، بررسی کنید که شعله آن به صورت ثابت کار می کند. در صورتی که شعله مشعل کم و زیاد می شود و یا مداوم خاموش و روشن می شود، امکان وجود مشکلاتی مانند جریان کم هوا یا دریچه های بسته در دیگ بخار هست.

نتیجه گیری

سیستم های دیگ بخار یکی از سیستم های گرمایشی ساختمان ها هستند. اما درست مانند تمامی تجهیزات دیگ،ر دیگ بخار ها نیز ممکن است خرابی شوند و در عملکرد آن ها اختلال پیش بیاید. به همین دلیل بسیار مهم است که همیشه آن ها را چک کنید تا از نبود مشکل در عملکرد آن ها مطمئن شوید. در این مقاله با معرفی جدول عیب یابی دیگ بخار برخی از مشکلات رایج دیگ بخار و مواردی را که باید برای عملکرد بهتر دیگ بخار کنترل کنید، نام بردیم. شما می توانید دیگ بخار به صورت پرداخت اقساطی از فروشگاه دوخت کالا تهیه کنید.