صنعت مد و پوشاک در طی سال های گوناگون

سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ ۰۳:۱۹:۰۳ ب.ظ

صنعت مد و پوشاک

انقلاب صنعتی یک نقطه عطف در حوزه تولید وسایل بود. یکی از مهم ترین صنایعی که تحت تاثیر این انقلاب قرار گرفته است، صنعت مد و لباس بود. بعد از انقلاب صنعتی، ماشین ها تمامی کار هایی که قبلا فقط توسط انسان انجام می شد را به دست گرفتند. انقلاب صنعتی موجب شد که خیلی از محصولات از جمله لباس ها، سریع تر، ارزان تر و صنعتی تر تولید شوند. به غیر از انقلاب صنعتی که یکی از بزرگ ترین و مهم ترین تاثیر ها را روی این صنعت گذاشت، عوامل بسیار زیاد دیگری نیز بودند که موجب تغییر صنعت مد و پوشاک شدند.

مد چیست؟

اگر به فرهنگ لغات مراجعه کنیم، می توانیم برای مد یک تعریف مشابه پیدا کنیم. مد یعنی در یک زمان معین و در یک دوره زمانی خاص، استایل، مدل مو و لباس های خاصی برای پوشیدن توسط اکثر افراد ترجیح داده شده اند. برای مثال اگر امسال خیلی از افراد کفش های نایکی می پوشند، به این دلیل است که امسال مد شده اند. زمانی که صنعت مد و پوشاک را دنبال می کنید، احساس تعلق و وابستگی به شما دست می دهد. تعریف دیگری که می توان برای مد و پوشاک ارائه داد، لباس های شیکی است که بر اساس آخرین مد رایج تولید شده اند.

از لباس تا مد

صنعت مد و پوشاک

لباس پوشیدن به اندازه تاریخ انسان قدمت دارد. وظیفه اصلی یک لباس محافظت از فرد در برابر تاثیر های محیط است. بعد از آن توسعه ساختار های اجتماعی و فرهنگی باعث شد تا ارزش های خاصی با لباس ها همراه شود. برای مثال در قرون وسطی لباس های اروپاییان نباید بیش از حد پوست را نشان می داد.

از قرن پانزدهم به بعد جامعه ای شروع به شکل گیری کرد که در آن صنعت مد و پوشاک گسترده تر و مهم تر شد؛ زیرا اشراف برای این که بتوانند اعتبار و ثروت خود را نشان دهند، به لباس های زیبا و گران قیمت نیاز داشتند. لباس ها در آن زمان با استفاده از روش های خاص خود طراحی می شدند. در این دوره اشراف که بورژوازی نامیده می شدند، سبک طراحی جدیدی به صنعت مد و پوشاک اضافه کردند که با نام لباس های اوت کوتور شناخته می شدند.

صنعت مد و لباس امروز بسیار متنوع و گسترده است و بسیار سریع تغییر می کند. مد های جدید به سرعت می آیند و به همان سرعت نیز محو می شوند. این تغییرات سریع می توانند با زندگی پر مشغله ما همخوانی داشته باشند.

اگر بخواهیم به خط زمانی مد و پوشاک نگاهی داشته باشیم، می توانیم آن را به شکل زیر ترسیم کنیم:

  • تا قبل از قرون وسطی: لباس باید از بدن محافظت کند.
  • قرون وسطی: تمامی قسمت های بدن باید به دلایل مذهبی پوشانده شوند.
  • قرن 15 و 16: لباس ها باید زیبا باشند و افراد بیشتری بتوانند آن ها را بخرند.
  • قرن 17 و 18: مد تجلی قدرت است.
  • قرن 19: صنعتی شدن فرآیند تولید لباس، تولید انبوه و ورود سبک های جدید.
  • قرن 20: تغییرات سریع در مد.

تاریخچه صنعت مد و پوشاک

تاریخچه

برای بررسی صنعت مد و پوشاک باید به زمان های قبل باز گردیم. لباس از زمان شروع تاریخ بشر وجود داشته است. انسان در ابتدا از لباس برای محافظت از بدن خود استفاده می کرد. انسان از پوست حیوانات استفاده می کرد تا از خود در برابر سرما و باران و آسیب های سطحی محافظت کند.

بعد ها با توسعه بشر فرهنگ نیز شکل گرفت. مذهب و موقعیت های اجتماعی نیز از عواملی بودند که باعث شدند صنعت مد و پوشاک دستخوش تغییرات زیادی شود. برای مثال حاکمان معمولا لباس هایی از جنس پوست حیوانات می پوشیدند. در حالی که روحانیان، کشیشان و افراد مذهبی نقوشی روی لباس خود داشتند که نشان دهنده نقش و پیوند مذهبی آن ها بود.

قرون وسطی

ورود به قرون وسطی باعث شد تا یکی از مهم ترین تغییرات در صنعت مد و پوشاک اتفاق بیفتد. از قرون وسطی به بعد، لباس نه تنها باید انسان را در برابر سرما و گرما سالم نگه دارد و از ارزش های فرهنگی او محافظت کند، بلکه باید از نظر زیبایی نیز توجه ویژه ای به آن شود.

رنسانس

دوره رنسانس آخرین دوره قبل از صنعتی شدن فرآیند تولید لباس بود. در دوره رنسانس جامعه تا حد زیادی از قوانین سختگیرانه قرون وسطی جدا شد. در دوره رنسانس صنعت گران و بازرگانان سود بیشتری کسب می کردند. این پیشرفت ها باعث شد تا صنعت مد و لباس پیشرفت های زیادی کند و لباس های بیشتری تولید شود که در عین زیبایی افراد بیشتری به غیر از اشراف توان خرید آن ها را داشته باشند.

رنسانس

انقلاب صنعتی

انقلاب صنعتی همان طور که در ابتدا نیز به آن اشاره شد، از مهم ترین تغییرات در صنعت مد و پوشاک بود. با انقلاب صنعتی اولین کارخانه ها تاسیس شدند. تولید انبوه و توسعه ماشین ها باعث شد تا در زمان کوتاه تر، کالا های بیشتری از جمله لباس تولید شوند.

رشد اقتصادی و ثروت ناشی از آن در اروپای مرکزی باعث به وجود آمدن مدل لباس های اوت کوتور شد. همچنین در این دوره اولین نمایشگاه های مد و لباس در پاریس برگزار شد و صنعت مد و پوشاک از آن زمان به بعد واقعا به یک صنعت تبدیل شد.

دهه 50 تا به امروز

بعد از جنگ جهانی دوم مد بیشتر از دوره های قبل تغییر کرد. قبل از دهه 40، مد قبلا پدیده ای برای مردم ثروتمند بود. اما با تغییرات زیاد در صنعت مد، جوانان لباس هایی را می پسندیدند که در عین راحتی مقرون به صرفه باشد. در این دوره مد به سرعت تغییر می کند و هر چند وقت یکبار سبک های جدیدی می آیند و می روند.

جمع بندی

یکی از مهم ترین صنعت های امروز دنیا، صنعت مد و پوشاک است. مد و پوشاک برای صنعتی شدن و رسیدن به جایگاه امروزی، راه طولانی ای را پشت سر گذاشته است. چرا که تاریخ استفاده از لباس به زمان پیدایش بشر می رسد. در این مقاله، در مورد تاریخچه صنعت مد و پوشاک و ویژگی های آن در بازه های زمانی مختلف توضیح دادیم.