معرفی انواع ماکوی چرخ خیاطی

چهار شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ ۰۱:۱۵:۱۵ ب.ظ

انواع ماکوی چرخ خیاطی

نسبت به زمان های گذشته، امروزه شاهد بالا رفتن تقاضای پوشاک از جانب اغلب مردم، مخصوصا خانم ها هستیم. پاسخ دهی و عرضه تعداد زیاد لباس ممکن است کمی سخت باشد و به ماشین های چرخ خیاطی حرفه ای تری احتیاج شود. چرخ خیاطی ها به صنعت تولید پوشاک کمک شایانی می کنند و به آن رونق می بخشند. کار کردن با انواع مختلف آن ها بسیار آسان است، تنها لازم است از بخش های مختلف آن مطلع شوید و نحوه کار هر یک را به طور دقیق بررسی کنید.

در ادامه مطلب قصد داریم یکی از مهم ترین قسمت های چرخ خیاطی را به شما عزیزان معرفی کنیم. انواع ماکوی چرخ خیاطی نقش موثری در نحوه عملکرد چرخ خواهد داشت؛ به همین دلیل است که در انواع مختلفی عرضه می شود و کارآیی لازم را در اختیار شما قرار خواهد داد.

ماکوی چرخ خیاطی چیست؟ و چگونه کار می کند؟

در میان اجزای مختلف چرخ خیاطی، برخی از قطعه ها در میان مردم عادی چندان شناخته شده نیستند. به عنوان مثال، انواع ماکوی چرخ خیاطی جزء قطعات معروف ماشین نیست؛ اما عملکردی پر اهمیت و کاربردی دارد. در حقیقت ماکو ها به عنوان جعبه ماسوره نیز در میان مردم شناخته می شوند.  این جعبه نقش حفظ و نگه داری ماسوره های چرخ خیاطی را بر عهده دارد تا از هر گونه لغزش و ایجاد اختلال در کار چرخ خیاطی جلوگیری کند.

 تنها باید مراقب باشید که از ماسوره های مناسب برای دستگاه استفاده کنید تا با محکم نگه داشته شدن آن ها توسط ماکو، دستگاه قادر به باز کردن راحت آن برای دوختن انواع لباس باشد. دیده شده است که اغلب از ماسوره های بزرگ در چرخ خیاطی استفاده می کنند، در این صورت دستگاه عملکرد لازم را در اختیارتان قرار نخواهد داد. از دیگر موارد پر اهمیت درباره ماکو، نخ کردن صحیح ماسوره هاست. هنگام نخ کردن لازم است یک مقاومت عادی را زمان کشیدن نخ به سمت بالا احساس کنید. اگر چنین احساسی ندارید، لازم است ماسوره را در آورید و نحوه قرارگیری آن در انواع ماکوی چرخ خیاطی را بررسی کنید تا در صورت وجود هر مشکلی، برای رفع آن اقدام کنید.

انواع ماکوی چرخ خیاطی

  • ماکوی قابل جا به جابی: این مدل از انواع ماکوی چرخ خیاطی جزء موارد شناخته شده است و طرفداران بسیاری دارد. همان طور که از نامش پیداست، قابل جا به جایی است و هنگام تعویض ماسوره، از جای اصلی خود خارج خواهد شد. اغلب از قسمت جانبی و جلویی قادر به نخ کردن آن خواهید بود. اکثر ماکو های قابل جا به جایی چرخ خیاطی فنر یا اهرمی دارند که به جا به جایی ساده تر آن ها کمک می کند. ماکو ها از کنار چرخ خیاطی برداشته می شود و در مقابل کاربر قرار می گیرد تا کار او را ساده تر کند. این مدل از انواع ماکوی چرخ خیاطی، جزء نمونه های کاربردی و شایع در میان ماشین های مدرن امروزی است.

ماکوی قابل جا به جابی

همچنین ماکو های جانبی عملکردی بسیار مشابه با نمونه های گفته شده دارند. تنها به برخی از نکات درباره آن ها باید توجه کنید. به عنوان مثال، آن ها سوراخ های کوچک تری در قسمت بالایی ماکو دارند. لازم است بدانید که ماکو های رو به رویی را می توانید در دستگاه های دارای ماکو های جانبی استفاده کنید؛ اما ماکو های جانبی را در دستگاه های دارای ماکوی مقابل، نمی توانید استفاده کنید.

  • ماکو های فلزی: همان طور که از نام آن ها پیداست، از جنس فلز است و اغلب در چرخ خیاطی های قدیمی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از انواع ماکوی چرخ خیاطی که از جنس فلز است، در ماشین های مدرن بسیار نادر است. ماسوره های موجود در این مدل ماکو ها نیز اغلب هم جنس آن است و از فلز ساخته شده. این مدل از ماکو ها بسیار کاربردی است و کمک شایانی به شما خواهد کرد.
  • ماکو های پلاستیکی: این مدل نیز درست مانند ماکوی فلزی، از ماسوره های هم جنس خود بهره می برد. شما نمی توانید ماسوره های فلزی را در یک ماکوی پلاستیکی قرار دهید، یا بالعکس. اغلب در انواع مختلفی ارائه می شود و شما باید با توجه به مدل و نوع چرخ خیاطی خود، بهترین مورد را برای ماشین مورد نظر خود انتخاب و خریداری کنید.

مشکلات و تعمیر ماکوی چرخ خیاطی

مشکلات و تعمیر ماکوی چرخ خیاطی

  • دلیل بیرون زدن مداوم ماکوی چرخ خیاطی: اگر ماکوی چرخ خیاطی شما مدام به سمت بیرون حرکت می کند، لازم است مسیر نخ را بررسی کنید. ممکن است نخ در مسیر درستی قرار نگرفته باشد. در این صورت در عملکر چرخ خیاطی اختلال ایجاد می شود و نتیجه خوبی را به دست نخواهید آورد.
  • علت عدم عملکرد صحیح ماکو: اصلی ترین و رایج ترین مشکل در ماکو ها نحوه قرار گیری ماسوره است. نخ شما لازم است در قسمت بیرونی جعبه ماسوره بچرخد و یک رشته نخ از آن خارج شود تا عملکرد خوبی را به شما ارائه کند.
  • از کجا متوجه شویم که ماکوی چرخ خیاطی شکسته است: برای بررسی این مشکل از انواع ماکوی چرخ خیاطی، لازم است به صدای آن ها به طور دقیق گوش دهید. اگر صدای کلیک شنیدید، به احتمال زیاد با یک قطعه شکسته مواجه هستید. سعی کنید ماکو را باز کنید و با خارج کردن‌ ماسوره ها، دلیل اصلی مشکل را پیدا کنید.

 

نتیجه گیری

به طور کلی انواع ماکوی چرخ خیاطی کاربرد های فراوانی در عملکرد این ماشین پر کاربرد دارند. در صورتی که شاهد اختلال در عملکرد آن بودید، خیلی سریع دست از کار بکشید و شروع به پیدا کردن مشکل کنید تا به چرخ خیاطی و محصول مورد نظرتان آسیب جدی ای وارد نشود. همچنین لازم به ذکر است که انواع مختلفی از ماکو ها با جنس و مدل های متفاوت در بازار وجود دارند. شما باید با بررسی چرخ خیاطی و مدل آن بهترین مورد را انتخاب کنید. اگر در این کار تجربه کافی ندارید، از متخصصان در این زمینه کمک بگیرید تا هنگام کار کردن با چرخ خیاطی خود، دچار مشکل جدی نشوید.