طریقه نخ کردن چرخ سردوز پروانه

شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ۰۷:۲۴:۱۵ ب.ظ

طریقه نخ کردن چرخ سردوز پروانه

چرخ سردوز ، یکی از چرخ خیاطی هایی است که نحوه کار آن با چرخ خیاطی های معمولی تفاوت بسیار زیادی دارد. این وسیله کاربرد خاص خود را دارد و در هنگام استفاده از آن باید به نکات زیادی دقت کرد. یکی از نکاتی که باید به آن دقت کنید ، نخ کردن درست چرخ سردوز است. ما در این مقاله در مورد طریقه نخ کردن چرخ سردوز پروانه توضیح داده ایم.

نکات مهم در کار با چرخ سردوز

طریقه نخ کردن چرخ سردوز پروانه

  • همیشه قبل از کار با چرخ سردوز ، دقت داشته باشید که لباس مناسب این چرخ باشد. زیرا بعد از دوختن درز ها، بخشی از لباس بریده می شود و امکان درست کردن لباس دیگر وجود ندارد. برای مثال اگر لباس بیش از حد نرم باشد ، دیگر امکان باز کردن درز ها و درست کردن لباس ممکن نیست.
  • سعی کنید در هنگام دوخت با چرخ سردوز ، حتما درز ها را به هم سنجاق کنید یا بچسبانید تا لباس یا پارچه به خوبی به موازات لبه چرخ خیاطی قرار بگیرد و خوب دوخته شود. قبل از یادگیری طریقه نخ کردن چرخ سردوز پروانه این را به یاد داشته باشید که سنجاق را باید به نحوی قرار دهید که در هنگام دوخت به راحتی جدا شود. اگر سنجاق هنگام دوخت با تیغه های سردوز برخورد کند ، سردوز شما آسیب می بیند.
  • حتما قبل از استفاده از سردوز، نخی را انتخاب کنید که با لباس هماهنگ باشد. زیرا امکان دارد بعد سردوز کردن درز ها ، رنگ نخ در امتداد و گوشه های لباس دیده شود. همیشه سعی کنید رنگ های اصلی مانند رنگ بژ ، سفید ، خاکتسری و مشکی را در خانه خود داشته باشید تا بتوانید در صورت نیاز از آن ها استفاده کنید.
  • قبل از یادگیری طریقه نخ کردن چرخ سردوز این را به یاد داشته باشید که در هنگام کار با چرخ سردوز و دوختن درز های منحنی، حتما باید این کار را به آرامی انجام دهید. هنگام دوختن درز های منحنی حتما پارچه را کمی بکشید تا لبه ها در هنگام دوختن صاف به نظر برسند.

نحوه نخ کردن چرخ سردوز پروانه

طریقه نخ کردن چرخ سردوز پروانه

  1. باز کردن دستگاه

اولین کاری که باید برای چرخ سردوز پروانه انجام دهید، این است که دستگاه را باز کنید. در جلوی دستگاه معمولا دکمه ای وجود دارد که به کمک آن می توانید قسمت جلوی چرخ را باز کنید. برای آشنایی با طریقه نخ کردن چرخ سردوز پروانه خوب است بدانید که برخی از سردوز ها دارای وسایلی هستند که کار نخ کردن چرخ خیاطی را آسان تر می کند.

  1. بالا آوردن پایه پرس

بعد از باز کردن قسمت جلوی چرخ سردوز ، باید پایه آن را بالا بیاورید. بالا آوردن پایه فشار دیسک های کششی چرخ سردوز را آزاد می کند و فرآیند نخ کردن را ساده تر می کند. خوب است بدانید این پایه وظیفه دارد که نخ ها را به هم متصل کند و در هنگام دوخت آن ها را روی لباس بخیه بزند.

  1. برداشتن پایه پرس

برای یادگیری نحوه نخ کردن چرخ سردوز پروانه ، باید بدانید که در مرحله بعد، بعد از بالا آوردن پایه باید آن را بردارید. برداشتن پایه مسیر نخ را آزاد می کند و به شما کمک می کند تا راحت تر چرخ سردوز را نخ کنید. فقط دقت داشته باشید وقتی که دوباره قصد دارید پایه را قرار دهید نخ در آن گیر نکند. زیرا بعدا با مشکل رو به رو خواهید شد.

  1. بالا بردن سوزن

در مرحله بعدی باید سوزن چرخ را تا بالاترین حد بالا ببرید تا به راحتی بتوانید آن را ببینید و نخ کنید. برای یادگیری طریقه نخ کردن چرخ سردوز پروانه باید بدانید که بالا آوردن سوزن، دیدن سوزن و نخ کردن آن را راحت تر می کند. برای بالا آوردن آن باید چرخ دستی را حرکت دهید تا سوزن به صورت دستی و به آرامی حرکت کند.

  1. بالا آوردن پایه نخ جمع کن

در مرحله بعدی ، باید پایه نخ جمع کن را بالا بیاورید. برای این کار نخ خود را انتخاب کنید و آن را روی پایه نخ جمع کن قرار دهید و طبق راهنمای چرخ آن را به بالا بکشید. در صورت نیاز می توانید از تثبیت کننده قرقره نیز استفاده کنید.

  1. نخ کردن اولیه

در طریقه نخ کردن چرخ سردوز پروانه باید گفت که مرحله بعدی ، نخ کردن اولیه چرخ سردوز است. به آرامی نخ را در قسمت اولیه یعنی سوراخ ها یا مکان مخصوص چرخ سردوز که معمولا در بالای چرخ  قرار دارد نخ کنید.

  1. نخ کردن دیسک کشش (the tencion disc)

بعد از نخ کردن قسمت بالایی سردوز ، باید دیسک کشش را نخ کنید. برای این کار حتما باید از قبل پایه چرخ را بالا آورده باشید تا دیسک باز باشد. حالا دیسک کشش را نیز نخ کنید. نخ کردن این دیسک بسیار آسان است. فقط کافی است که نخ را به آرامی دور آن بچرخانید تا دیسک نخ شود.

  1. نخ را از تمام قسمت های که مشخص شده اند رد کنید.

نخ را از تمام قسمت های که مشخص شده اند رد کنید.

در طریقه نخ کردن چرخ سردوز پروانه خوب است بدانید که بعد از نخ کردن اولیه و نخ کردن دیسک کشش ، باید قسمت های بعدی را نخ کنید. قسمت هایی که باید نخ شوند، با نقطه ای رنگی مشخص شده اند و شما فقط باید نخ را از آن ها رد کنید.

  1. نخ کردن اهرم

در پایین پایه و زیر صفحه دوخت، یک اهرم وجود دارد که دارای سوراخ است. برای نخ کردن این اهرم باید طبق راهنمای محصول آن را کمی بیرون بیاورید نخ را از سوراخ بالایی اهرم رد کنید. با این کار شما تقریبا نخ کردن چرخ سردوز خود را به پایان رسانده اید.

  1. استفاده از موچین

استفاده از موچین برای نخ کردن قسمت های کوچک و ریز بسیار میتواند کمکتان کند. به کمک موچین راحت تر می توانید این قسمت ها را نخ کنید.

  1. استفاده از سوزن نخ کن

برای اتمام کار نیز باید نخ را از سوزن سردوز رد کنید. اگر این کار برای شما سخت است، می توانید از سوزن نخ کن استفاده کنید.

 

جمع بندی

چرخ سردوز، یکی از چرخ هایی است که به کمک آن می توان درز های لباس را دوخت. برای آشنایی بیشتر شما با این چرخ، به نکات مهمی در این مقاله اشاره کردیم و طریقه نخ کردن چرخ سردوز پروانه را توضیح دادیم. خرید انواع چرخ خیاطی ها با شرایط اقساطی از این مجموعه، امتیاز منحصر به فردی است که فروشگاه دوخت کالا برای مشتریان در نظر گرفته است.