تاریخچه قلاب دوزی چیست؟ | معرفی چهار چرخ قلاب دوزی

سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۳:۵۸:۵۵ ب.ظ

چرخ قلاب دوزی

قلاب دوزی از جمله هنر هایی است که در میان خانم های ایرانی طرفداران بسیاری دارد. از قلاب دوزی می توان برای دوختن رومیزی، رویه کوسن، تزئین سجاده و ... استفاده کرد. ما در این مقاله شما را با قلاب دوزی و تاریخچه آن آشنا می کنیم. در پایان چهار چرخ قلاب دوزی را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید با خرید این محصولات کسب و کار خانگی خود را راه اندازی کنید و محصولات بسیاری را به فروش برسانید.

قلاب دوزی چیست؟

در کنار معرفی چرخ قلاب دوزی، بهتر است هنر زیبای قلاب دوزی را به شما معرفی کنیم. قلاب دوزی نوعی سوزن دوزی است که در آن از نوعی سوزن برای دوختن بر روی انواع پارچه ها استفاده می شود. این نوع سوزن ها یا قلاب ها در انواع و اندازه های مختلف قابل خریداری هستند. ابزار اصلی قلاب دوزی میله ای باریک و فلزی اغلب به طول 7 سانتی متر است که در انتهای آن قلابی قرار دارد.

تاریخچه قلاب دوزی

چرخ قلاب دوزی

برای آشنایی با چرخ قلاب دوزی، بهتر است با تاریخچه این هنر باستانی آشنا شوید. تاریخچه قلاب دوزی در جهان به 6500 سال قبل از میلاد بر می گردد. این قلاب دوزی در یک غار در فلسطین پیدا شد. تاریخچه قلاب دوزی در ایران به ۵۵۰ سال پیش از میلاد بر می گردد. برخی اعتقاد دارند که منشا قلاب دوزی از مصر یا چین یا آمریکای جنوبی است. برخی مورخان بر این باور هستند که قلاب دوزی از عربستان توسعه یافته است و از مسیر های تجاری به کشور های دیگر رسیده است. در ایران هنر رشتی دوزی که نوعی از قلاب دوزی سنتی رشت است رایج بوده است. برخی از مورخان معتقدند که رشتی دوزی جد قلاب دوزی است که از 550 میلاد سال قبل از میلاد شروع شده است.

صادرات محصولات قلاب دوزی از ایران به اروپا از 400 سال پیش از میلاد رواج داشته است. به طوری که پادشاهان و بزرگان اروپایی از قلاب دوزی برای پوشاندن قبور شخصیت های تاریخی نمادین استفاده می کردند. موزه آرمیتاژ یک قطعه نفیس از دوران ساسانی را به نمایش گذاشته است که با قلاب دوزی تزئین شده است.

رد پایی از قلاب دوزی در آسیا یافت شده است. اولین انواع عروسک های قلاب دوزی در چین در زمان سلسله شانگ پیدا شده است که قدمت آن به قرن شانزدهم میلادی برمی گردد. این هنر زیبا در قرن شانزدهم در فرانسه و انگلیس توسعه پیدا کرد. قلاب دوزی در قرن ۱۸ در اروپا بسیار محبوب شد و در قرن 20 یه یکی از مهم ترین صنایع دستی در آمریکا تبدیل شد و بسیاری از خانم های خانه دار به قلاب دوزی روی آوردند.

برای آشنایی با انواع چرخ قلاب دوزی بهتر است با هنر رشتی دوزی که نوعی از قلاب دوزی است آشنا شوید. رشتی دوزی یک از غنی ترین و زیبا ترین صنایع دستی ایران به شمار می رود و جد قلاب دوزی دانسته می شود. این هنر تاریخچه ای بسیار طولانی دارد. متخصصان رشتی دوزی را متعلق به 550 تا 300 سال قبل از میلاد می دانند. این نوع قلاب دوزی با استفاده از نوعی قلاب مخصوص انجام می شود که با نخ های ابریشمی بر روی پارچه ماهوت دوخته می شود. در قرن پنجم در زمان ساسانیان منسوجات ایرانی به سراسر جهان صادر می شد. رشتی دوزی در دوران پس از اسلام در دوران صفویه، افشاریه، زندیه و قاجاریه رونق بسیار زیادی پیدا کرد. استادان هنر قلاب دوزی و سوزن دوزی برای زیبایی محصولات الگو های بسیار زیادی خلق کرده اند که با هنر ایرانی گره خورده است. در گیلان بیشتر این نقوش از حافظه و تخیل سازندگان آن نشات می گیرد و از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. رشتی دوزی یا قلاب بافی رشتی به سه دسته تقسیم می شود: رشتی دوزی ساده، رشتی دوزی ترکیبی با تکه دوزی، رشتی دوزی ترکیبی با معرق.

معرفی محصول

قلاب دوزی نوعی هنر دستی است که در سال های اخیر رواج بسیاری پیدا کرده است. به دلیل تقاضای بالای محصولات قلاب دوزی شده، انواع چرخ صنعتی قلاب دوزی می توانند به صنعت قلاب دوزی کمک کنند تا محصولات بیشتری تولید شود.

  1. چرخ صنعتی قلاب دوزی تاکینگ مدل TK-111-1

چرخ قلاب دوزی

چرخ صنعتی قلاب دوزی تاکینگ مدل TK-111-1محصول کشور تایوان است و قابلیت دوخت ضخامت های ظریف تا متوسط را دارد. شرکت ضمانت کننده این چرخ قلاب دوزی شرکت نصر دوخت ماشین است که یک سال ضمانت دارد. این نوع چرخ قلاب دوزی قابلیت دوخت به صورت تک نخ را دارد و می تواند با سرعت 800 دوخت در دقیقه برای شما کار کند. این چرخ صنعتی قلاب دوزی برای گلدوزی، پرچم دوزی، زنجیره دوزی و برجسته دوزی استفاده می شود و قابلیت کار با انواع نخ مانند نخ های پنبه ای، ابریشمی، فلزی و مصنوعی را دارد.

  1. چرخ صنعتی قلاب دوزی دایماکو مدل AE-1402

چرخ صنعتی قلاب دوزی دایماکو مدل AE-1402

چرخ صنعتی قلاب دوزی دایماکو مدل AE-1402ساخت کشور تایوان است و شرکت نصر دوخت ماشین این کالا را به مدت یک سال گارانتی کرده است. این دستگاه 2 نخ دارد و مخصوص فرش، موکت و روفرشی است. این چرخ قلاب دوزی قابلیت پرچم دوزی، زنجیره دوزی و برجسته دوزی را نیز دارد. سوزن قلاب چرخ صنعتی قلاب دوزی دایماکو به راحتی عوض می شود و برای استفاده های صنعتی مستحکم و مناسب است. صفحه سوزنی این داستگاه قابل تنظیم است و می توان انواع نخ ها و سوزن ها را در آن جایگذاری کرد.

  1. چرخ صنعتی قلاب دوزی سیتیزن مدل CU-5

چرخ صنعتی قلاب دوزی سیتیزن مدل CU-5

چرخ صنعتی قلاب دوزی سیتیزن مدل CU-5محصول کشور هند است و توسط شرکت نصر دوخت ماشین یک سال ضمانت پس از فروش دارد. مشخصات این محصول مانند دو محصول قبلی است و مخصوص فرش، موکت و روفرشی است.

  1. چرخ قلاب دوزی جکی مدل JR-10-2

چرخ قلاب دوزی جکی مدل JR-10-2

چرخ قلاب دوزی جکی مدل JR-10-2ساخت کشور چین است و شرکت بازرگانی محمدی این محصول را برای 12 ماه گارانتی کرده است. نوع موتور این محصول دینام کم مصرف (مگنتی) است. ضخامت دوخت این چرخ قلاب دوزی از ظریف تا متوسط است و قابلیت اضافه کردن دو نخ را دارد. شما می توانید برای ثبت سفارش تمام محصولات بالا به فروشگاه اینترنتی دوخت کالا مراجعه کنید. تمام محصولات این فروشگاه پرداخت اقساطی دارند. با خرید این محصولات می توانید کسب و کار خانگی خود را راه اندازی کنید و از این راه کسب درآمد داشته باشید.

جمع بندی

ما در این مقاله شما را با تاریخچه قلاب دوزی و رشتی دوزی آشنا کردیم و در پایان چهار چرخ قلاب دوزی را معرفی کردیم تا شما بتوانید با آگاهی بیشتری این محصولات را خریداری کنید.