همه چیز درباره اطو

۳۰ بهمن ۱۳۹۵ ۱۰:۴۱:۲۸ ب.ظ

اتو یا همان اطو واژه ایست که برخی ریشه ان را برگرفته از زبان روسی و برخی طبق اظهارات ویکی پدیا فارسی می دانند  و بی شک این ابزار امروزه به ابزاری مهم و کاربردی در زندگی ما بدل شده است . زیرا اطو کشی البسه علاوه بر اینکه باعث زیبایی دوخت و دوز و لباس ها میگردد به دلیل گرمای حاصل از اتو سبب از بین رفتن میکروب های موجود در بافت پارچه میگردد که این خود از لحاظ بهداشتی بسیار حائز اهمیت است .

در زمانی نه‌چندان دور از اطوی زغالی استفاده می‌‌شد. ولی با توجه به ایجاد گاز سمی از این اتو و رشد و پیشرفت صنعت برق، اتوی زغالی کنار گذاشته شد و جای آن را اطوی برقی گرفت.

بطور کلی اطوی برقی اولین بار در 6 ژوئن 1882 توسط یک مخترع آمریکایی به نام Henry W. Seeley، اختراع ساخته شد در آن زمان وزن این اتو 15 پوند (حدود 7 کیلوگرم) بود و زمان زیادی برای گرم شدن اتو صرف لازم بود. با پیشرفت تکنولوژی و صنعت ، به مرور چرخه تولید این ابزار نیز دچار تغییر شده و به مرور کوچک تر و کاربردی تر شد. قدرت این ابزار  نیز همانند تمامی وسایل برقی دیگر با وات مشخص می شود. هرچه وات اتو بالاتر باشد گرمای بیشتری نیز تولید کرده و زمان اتوکشی کمتر می شود. البته وات بالاتر قیمت اتو را نیز بالاتر می برد.
اطو بخار

شاید دانستن درجه حرارت لازم انواع مختلف پارچه برای اطو کشی یاآنچه از ان به دمای اتو کشی تعبیر میگردد بتواند راهنمای خوبی در انتخاب نوع مناسب این ابزار تلقی گردد .

دماهای اتوکشی

•         کتان: ۲۳۰ °C

•         تریاستات: ۲۰۰°C

•         پنبه‌ای و نخی: ۲۰۴°C

•         ویسکوز: ۱۹۰°C

•         پشم: ۱۴۸°C

•         پلی‌استر: ۱۴۸°C

•         ابریشم: ۱۴۸°C

•         استات: ۱۴۳°C

•         آکریل: ۱۳۵°C

•         لیکرا/اسپاندکس: ۱۳۵°C

•         نایلون ۶٫۶: ۱۳۵°

امروزه انواع مختلفی از اتو های برقی  متناسب با نیاز ها طراحی و تولید شده اند که در این بخش به اختصار آن ها را بیان خواهیم کرد .

نوع اول اطوی خشک یا معمولی

این نمونه  برای پارچه‌های غیر پشمی مناسب‌تر است. این نوع در مدل‌ها و طرح‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود. از مزایای اتوی خشک ساختمان ساده‌تر، قیمت ارزان، تعمیر و بکارگیری راحت‌تر آن است.

اما این نوع از اتو  دارای ویژگی هایی است از جمله این که  این سری اتو دارای ولتاژ برق 220 ولت و معمولا دارای توان‌های 1100 وات می باشد. کف این اتوها از استیل ساخته شده است و دارای درجه حرارت 85 تا 210 درجه سانتی‌گراد است تقریباً وزن اتوی خشک 2.7 کیلوگرم نیز است.

نوع دوم 

اتوی بخار با توجه به بکارگیری نیروی بخار سبک‌تراست  و هم‌چنین از ایجاد سوختن احتمالی پارچه جلوگیری می‌کند.برای ایجاد فشار بیشتر اتو به پارچه‌های پشمی بایستی وزنه یا کفه سنگین‌تر استفاده شود از این رو اتوهای بخار طراحی شد برخی از اتوهای بخار کف استیل دارندکه متاسفانه کف استیل سبب می‌شود پارچه‌ای که اتو می‌کنید مخصوصا اگر مشکی باشد برق بیفتد. از این رو به مرور جنس کفه دچار تغییر شده و نمونه های جدیدی عرضه شدند .

اما ویژگی های اتو های بخار کمی متفاوت تر از اتو های معمولی می باشد به گونه ای که این مد‌ل‌ها دارای ولتاژ 220 ولت و با توان حداقل 1800 وات و حداکثر 2600 وات طراحی شده‌اند. طول سیم این سری اتوها حداکثر 2.3 متر و مخزن آب آنها حدود 300 میلی لیتر است. کف این اتوها از جنس تفلون یا سرامیک و در مدل‌های ارزان‌تر استیل بوده و همراه با روزنه‌های ریز و درشت که تا نوک اتو را تحت پوشش قرار می دهد ساخته شده‌اند.

نوع سوم اتوی پرسی

با وجود اینکه در حال حاضر تقریبا در هر خانه‌ای اتو بخار وجود دارد، ولی تهیه یک اتوپرس تجربه متفاوتی را بوجود می آورد که تهیه آن را منطقی می کند . به دلیل کارایی خوب و به صرفه بودن آنها  استفاده از دستگاه‌های اتو پرس از زمان تولید آنها به شدت در حال افزایش است اتوپرس‌ها امروزه دارای ویژگی‌های بی‌شماری هستند که موجب می‌شود کیفیت کار آنها تا حد کار یک اتوکشی حرفه‌ای بالا رود علاوه بر آن هزینه های مراجعه به خشک شویی و اتو کشی را از بین میبرد.

صفحه بزرگ در دسترس اتو پرس که گاهی تا 10 برابر بزرگ‌تر از اتو بخار عادی است، این امکان را فراهم می سازد که فرایند اتو کشی در زمان سریع و کوتاهی صورت گیرد . اما باید توجه داشت که قیمت آن به گونه ای نیست که همه بتوانند به راحتی آن را تهیه کرده و از آن استفاده کنند

اندازه صفحه‌های اتوپرس از مواردی است که تاثیر زیادی در قیمت دستگاه دارد. اندازه های معمول موجود در بازار ۲۶، ۲۸و ۳۲ اینچی می باشند. باید اندازه اتو را بر اساس نیاز و همچنین تعداد اعضای خانواده انتخاب کرد. در صورتی که اتوی ۲۶اینچ نیاز شما را برآورده می کند خرید اتوی ۳۲ اینچ هزینه اضافی و غیرضروری دارد.

نوع چهارم اتو با مخزن مجزای بخار

دستگاه‌های اتو که دارای مخزن مجزای بخار هستند لذت اتو کشی با بخار فراوان را مهیا می‌کنند. عملکرد این نوع اتو به این شکل است که در کنار بخش اتو یک مخزن تعبیه شده این مخزن از طریق یک سیم و یک شیلنگ به دسته اتوکشی متصل است. بخار مورد نیاز در مخزن دستگاه که معمولا بر روی میز و قرار می‌گیرد و بصورت ثابت است تامین می‌شود و بخار از طریق لوله‌ای به اتو منتقل می‌شود.

از مزایایی که برای دستگاه‌های اتو با مخزن بخار مجزا می‌توان نام برد شامل امکان اتوکشی با حجم زیاد بخار، امکان اتوکشی با صفحه سرد اتو و فقط توسط بخار (در بعضی از مدل‌ها) که این ویژگی خصوصا برای کت و شلوار مناسب است و از برق افتادن پارچه جلوگیری می‌کند.

نوع پنجم بخارگر

این دستگاهی است که فاقد هیچ صفحه داغ اتوکشی است و فقط بخش تامین کننده بخار دارد. در واقع اتوکشی فقط بایستی توسط بخار انجام شود ویژگی استفاده از دستگاه بخارگر تامین حجم زیاد بخار، ایمنی کامل در اتوکشی انواع البسه خصوصا لباس‌های گران قیمت مانند لباس عروس، لباس شب و غیره. چراکه در این دستگاه هیچ صفحه داغی در بخش اتوکشی وجود ندارد و دسته اتوکشی از جنس پلاستیک است.

از دیگرمزایای این دستگاه امکان اتوکشی عمودی برای پرده، اتوکشی البسه بر روی تن (مثلا بخشی از کت که پوشیده شده باشد) همین ویژگی استفاده از این دستگاه را در فروشگاه‌های البسه رایج کرده است.
مقالات دیگر در مورد اطو بخار را میتوانید در وب سایت شرکت تهران دوخت ماشین دنبال کنید .
معیار های انتخاب اطو بخار