بررسی انواع چرخ های هفت و هشت دوز

یکشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲ ۰۴:۳۶:۲۲ ب.ظ

انواع چرخ های هفت و هشت دوز

در صنعت نساجی و مد همان طور که می دانید لباس مهم ترین کالا است که به صورت انبوه تولید می شود؛ اما برای تولید لباس به شکل انبوه به چرخ خیاطی های مختلفی نیاز دارید که سرعت و کیفیت بالایی داشته باشند. اگر می خواهید با انواع چرخ خیاطی آشنا شوید، این مقاله مخصوص شما است. در این مقاله در مورد انواع چرخ خیاطی به خصوص انواع چرخ های هفت و هشت دوز توضیح داده ایم.

انواع چرخ خیاطی

1. چرخ خیاطی های تک سوزنی

چرخ خیاطی تک سوزنی رایج ترین نوع چرخ خیاطی صنعتی است که توسط خیاط ها برای دوخت پارچه ها به روش قفلی مورد استفاده قرار می گیرد. این چرخ خیاطی برای اتصال پارچه ها به یکدیگر از دوخت قفلی دو نخ بالا و پایین استفاده می کنند. یکی از ویژگی های چرخ خیاطی های تک سوزنی این است که برای دوختن انواع پارچه های سبک و سنگین و همچنین برای درز زدن بسیار مناسب هستند.؛ چرا که بخیه را نمایان نمی کنند.

2. چرخ خیاطی های اورکلاک

قبل از توضیح درمورد انواع چرخ های هفت و هشت دوز بهتر است که با چرخ خیاطی های اورکلاک آشنا شوید. چرخ خیاطی های اورکلاک به دلیل دوخت لبه های بسیار حرفه ای و منظم خود مشهور هستند. این چرخ خیاطی ها در مدل های مختلف از جمله دو نخ، سه نخ و چهار نخ در بازار موجودند. هر چه تعداد نخ های چرخ خیاطی بیشتر باشد، دوخت محکم تری خواهد داشت. برای مثال یک چرخ خیاطی اورکلاک چهار نخ برای دوختن درز هایی که به راحتی ساییده یا پاره می شوند مناسب است. مدل های سه نخ نیز برای دوختن پارچه های با ضخامت متوسط ثابل استفاده هستند. در کنار انواع چرخ های هفت و هشت دوز، مدل های اورکلاک معمولا برای دوختن کشباف، زیپ، توری و غیره مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع چرخ های هفت و هشت دوز

3. چرخ خیاطی های فلت لاک

چرخ خیاطی های فلت لاک برای دوختن روکش محکم و ماهرانه انتخاب می شوند. این چرخ خیاطی ها از دو یا سه سوزن برای سحاف کامل آستین پیراهن لباس های بافتنی استفاده می کنند. البته دقت داشته باشید که چرخ خیاطی های فلت لاک دارای دو مدل تخت و تخت سیلندر هستند.

4. چرخ خیاطی های هفت و هشت دوز (زیگ زاگ)

درمورد انواع چرخ های هفت و هشت دوز باید گفت همان طور که از نامشان پیداست این چرخ خیاطی ها یک بخیه زیگ زاگ روی پارچه ایجاد می دوزند. چرخ خیاطی های زیگ زاگ چرخ خیاطی های چند منظوره هستند که می توان از آن ها برای دوخت درز، دوختن قسمت های جانبی لباس، قرار دادن دکمه ها و تزئینات لباس و ... استفاده کرد.

انواع دوخت هفت و هشت

انواع دوخت هفت و هشت

دوخت هفت و هشت یک نوع دوخت بسیار پرکاربرد است که از آن برای تکمیل درز ها، وصل کردن قسمت های جانبی لباس، دوختن ساتن و دیگر قسمت های لباس استفاده می شود. برای آشنایی بیشتر با انواع چرخ های هفت و هشت دوز در این قسمت قصد دارم انواع دوخت این دست از چرخ خیاطی ها را نام ببریم و در مورد آن ها توضیح دهیم.

اتمام درز

از اولین و مهم ترین کاربرد های انواع چرخ های هفت و هشت دوز اتمام درز است. از این چرخ خیاطی ها می توان برای اتمام درز استفاده کرد تا از باز شدن لبه های پارچه جلوگیری شود. برای اتمام درز باید طول و عرض بخیه را متوسط انتخاب کنید؛ چرا که بخیه هفت و هشت بیش از حد عریض می تواند باعث شود تا لبه های پارچه نیز بخیه هفت و هشت بخورند.

اپلیک

یکی دیگر از کاربرد انواع چرخ های هفت و هشت دوز دوخت ساتن است. برای این کار دوخت ها را دور لبه اپلیک می دوزند تا به پارچه اصلی متصل شود. دوخت سمت راست چرخ های زیگ زاگ از لبه اپلیک و حرکت سمت چپ سوزن نیز به پارچه دوخته می شود. برای این که بتوانید بهترین دوخت را داشته باشید، بهتر است که قبل از دوختن پارچه اصلی، ابتدا کمی پارچه ضایعاتی را با آن بدوزید و ببینید آیا دوخت به نحوی که شما می خواهید انجام می شود یا خیر. دوخت باید به نحوی باشد که طول آن به اندازه کافی کوتاه باشد تا پارچه را بین دوخت نبینید. البته باید بدانید که بیش از حد کوتاه بودن دوخت نیز باعث می شود بخیه ها زیر دوخت زیگ زاگ نروند.

اپلیک

کوچینگ

یکی دیگر از شیوه های دوخت چرخ های هفت و هشت دوز، دوخت کوچینگ است. با استفاده از دوخت کوچینگ می توانید برای تزئین سطح روی پارچه استفاده کنید. معمولا انواع چرخ های هفت و هشت دوز دارای حالتی برای تنظیم پهنای دوخت هستند. برای دوخت کوچینگ حالتی را انتخاب کنید که دوخت به اندازه کافی پهن باشد. طول بخیه را نیز تنظیم کنید تا به اندازه کافی بلند باشد. بعد از تنظیم چرخ خیاطی می توانید دوخت کوچینگ را شروع کنید. برای این دوخت حتما از سرعت آهسته شروع کنید.

دوخت تزئینی

از انواع چرخ های هفت و هشت دوز می توانید برای دوخت تزئینی نیز استفاده کنید. برای این کار می توانید انواع نخ ها و رنگ های مختلف را آزمایش کنید. همچنین اگر دستگاه شما دارای طول عرض دوخت قابل تنظیم است، می توانید روش های مختلفی را برای دوخت تزئینی امتحان کنید تا بتوانید دقیقا همان ظاهری که در نظر دارید را روی پارچه پیاده کنید. برای مثال اگر می خواهید از نخ های ضخیم مانند نخ پنبه را برای تزئین پارچه لباس به کار ببرید، می توانید از سوزن های بزرگ استفاده کنید تا نخ به راحتی از آن عبور کند.

جمع بندی

همان طور که می دانید برای تولید یک لباس کامل به دوخت های مختلفی نیاز است. به همین دلیل به چرخ خیاطی هایی که بتوانند دوخت های مختلفی داشته را پیاده کنند، نیاز دارید. یکی از مهم ترین دوخت هایی که در هر لباس به کار برده می شود، دوخت هفت و هشت است. دوخت های هفت و هشت، دوخت های مهمی هستند که توسط چرخ های هفت و هشت دوز که به آن ها زیگ زاگ نیز گفته می شود، روی پارچه اعمال می شود. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد انواع چرخ های هفت و هشت دوز و انواع دوخت آن ها توضیح دادیم. برای خرید اقساطی انواع چرخ های هفت وهشت دوز می توانید به سایت دوخت کالا مراجعه کنید.