راهنمای خرید چرخ خیاطی

۱۱ اسفند ۱۳۹۵ ۰۷:۳۲:۴۲ ب.ظ

راهنمای خرید چرخ خیاطی

 

امروزه با توجه به وجود کالا و اجناس فراوان در بازار معمولا خریداران جهت انتخاب محصول مورد نظر خود کمی دچار مشکل می شوند و اما در زمینه خرید چرخ خیاطی این موضوع حساس تر است . چرخ دوزندگی یا Sewing Machine  یک ماشین است که در ایران آنرا با نام چرخ خیاطی می شناسند .  در طبقه بندی کلی چرخهای دوزندگی ، به دو دسته تقسیم می شوند .

الف : چرخهای خانگی که خود به 5 گروه تقسیم می شوند :

1-         چرخهای دستی که بوسیله نیروی دست و یا پدال پایی به گردش در می آید و فقط دوخت راسته می زند و اخیرا توسط کارخانجات روی این چرخها موتورهای الکتریکی نصب می شوند و مصرف کنندگان خود نیز در بعضی موارد چرخهای قدیمی را مجهز به این موتورهای الکتریکی می کنند که قیمت متداول و معمول این ماشین ها در محدوده ی 40 تا 80 هزار تومان است.

2-         چرخهای خیاطی و گلدوزی ساده و اتوماتیک که مجهز به موتور الکتریکی بوده و دوخت راسته زیگزاگ و جادکمه می زنند که ژتون دوختها در داخل چرخ طراحی شده و براحتی می توان با چرخاندن سلکتور آنها را انتخاب کرد که اغلب این محصولات با رنج قیمت 80 تا 300 هزار تومان در بازار موجود است

3-         چرخهای کامپیوتری ساده (دیجیتالی) که این گروه امکانات وسیعی از نمونه دوختهای فراوان و انواع جادکمه و دوخت حروف الفبا و بسیاری ویژگی های جانبی دیگر دارا است که در حدود قیمتی 300 تا 600 هزار تومان با توجه به قابلیت هایشان در نوسان هستند.

4-         چرخهای کامپیوتری پیشرفته که این گروه علاوه بر امکانات دسته قبلی دارای کارگاه اتوماتیک هم است و طرح گلدوزی را خودکار می دوزد . نوع کامل تر آنها دارای مودم است و مستقیم به اینترنت وصل شده ، تصاویر را می توان روی دستگاه دانلود کرد و آنها را گلدوزی کرد . جالب است نه؟ خب اگر بخواهید هزینه ای بالای 2 میلیون تومان بپردازید می توانید به این ویژگی ها دسترسی پیدا کنید

5-         چرخهای سردوزی – میاندوزی – پانچ و سایر چرخهای خاص

ب : چرخهای صنعتی که گروه بسیار وسیعی از انواع چرخها است و در صنعت دوخت جهت هر کاری ، چرخ بخصوص آن طراحی و ساخته شده است

 

حال خریدار باید نوع مصرف خود را مشخص کند و در همان سطح بدنبال چرخ باشد. همانطور که اشاره شد چرخ خیاطی یک ماشین است که با روغنکاری مداوم و همزمان ( مانند چرخهای صنعتی و یا موتور اتومبیل ) باید سالهای متمادی کار کند و فقط روغنکاری دوره ای و موردی نیاز دارد . از این جهت قطعات و همچنین آلیاژ بکار رفته در آنها نقش بسزایی در کیفیت و دوام ایفا می کند.

تکنولوژی ساخت قطعات چرخ نیاز به دانش فنی بالایی دارد و اگر این امر در زمان تولید لحاظ نشود و دوام چرخ بسیار کم است و از نشانه های این موضوع صدای زیاد و خراب بودن دوختها است . نکته دیگر اینکه خدمات پس از فروش در مورد کالاهای حساس و البته پر کاربرد مانند چرخ خیاطی که حتی برای تنظیمات معمول آن باید به نکات مهمی توجه داشت ، اهمیت بسیار بالایی دارد. این کالا از اولین روزهای خرید نیاز به پشتیبانی و خدمات دارد.

 

پس لازم است جهت خرید به موارد ذیل توجه داشته باشید :

1-         محصولی را که دارای ضمانت واقعی کمپانی سازنده یا وارد کننده و یا نماینده آن است مد نظر داشته باشید. چون اگر کالا فاقد ضمانت و یا ضمانت فروشگاهی داشته باشد نمی تواند در طولانی مدت نیازهای شما را بر آورده کند و مجبورید بزودی چرخ دیگری جایگزین آن کنید که در نتیجه سرمایه شما به فنا می رود.

2-         چرخهای کار کرده و مستعمل و اصطلاحا استوک که سالها در کشورهای مختلف جهان به مردم گوناگون با فرهنگ های مصرف مختلف خدمت کرده اند و هم اکنون در بازار کشورهای جهان سوم از جمله کشور خودمان ، بفروش می رسد و با وجود کارکرد زیاد و جابجایی قطعات معیوب اصلی با نوع متفرقه از لحاظ کیفی مردود و در شان خریداران ایرانی نیست.

3-         آموزش اولیه رایگان هنگام خرید در استفاده صحیح از دستگاه نقش بسزایی دارد و در طول عمر دستگاه موثر است . امروزه اغلب محصولات با کیفیت حاوی CD آموزشی بصورت رایگان به همراه دفترچه راهنما و سایر ملزومات است.

4-         قبل از شروع بشمارش پول خود به این مطلب توجه کنید که چرخ خیاطی وفادارترین کالا در سبد خانواده است و از زمان قدیم تمامی لوازم منزل پس از سالها کار کردن و فرسوده شدن جای خود را به نمونه های جدید می دادند بجز چرخ خیاطی که همیشه رسم بر این بود که یکبار به همراه جهیزیه وارد خانه می شد و تا پایان در آن خانه خدمت می کرد. پس با دقت سرمایه گذاری کنید تا جوابگوی یک عمر خدمت با سربلندی باشد.