نمره نخ

جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۹ ۰۳:۱۳:۵۱ ب.ظ

نمره نخ چیست؟

به این اعداد، نمره ی نخ می گویند. نمره ی نخ رابطه ی مستقیمی با ضخامت پارچه و نخ دارد که نشان دهنده نسبت طول نخ به وزن آن می باشد و نوع محاسبه متریک در ایران بسیار رایج تر است. برای درک واضح تر یک مثال می زنیم:

محاسبه نمره نخ

به عنوان مثال اگر ۱۰۰ متر از نخ یک لای پنبه ۵ گرم برآورد شود با تقسیم ۱۰۰ بر ۵، عدد ۲۰ بدست می آید. یعنی نمره ی نخ ۲۰ می باشد. با این محاسبه در می یابیم که هر چه نمره نخ بیشتر باشد، ضخامت آن کمتر می شود. یعنی نخ با نمره ۱۰ ضخیم تر از همان نخ با نمره ۲۰ است.

تعداد لای نخ و نسبت با نمره نخ

حال این مقادیر به صورت نسبت می آید یعنی ۱/۳۰ یا ۲/۴۰ . عدد ۱ یا ۲ در حقیقت تعداد لای نخ محسوب می گردد.  یعنی نخ یک لا با نمره ۳۰ یا نخ دولا با نمره ی ۴۰. در اینجا مسلما ۱/۴۰ نازک تر از ۲/۴۰ است چون ۲ نخ با یک نمره به هم تابیده شده. با این تعبیر، نتیجه می گیریم که با تقسیم نمره به تعداد لای نخ، می توان ضخامت آن را بدست آورد. یعنی ضخامت ۲/۴۰ تقریبا برابری میکند با نخ ۱/۲۰.

نا گفته نماند که این نمره نخ ها معمولا با هم جنس خود مقایسه می گردد. یعنی جنس نخ نیز یکی از عواملی است که بر ضخامت بی تاثیر نیست.

راه سنجش نمره نخ و ضخامت پارچه

برای اینکه بتوانید ضخامت پارچه را با نمره ی آن بسنجید و در ذهن خود تداعی کنید، لازم است که مدتی با مقایسه ی انواع پارچه ها با هم، تجربه کسب کنید تا در زمانی که نمره ی نخ در پارچه را به شما می گویند بتوانید ضخامت پارچه و کاربرد آن را درک کنید.

رابطه و نسبت مهم

بازهم یادآوری می کنیم که هر چه نمره ی نخ بیشتر باشد ضخامت آن کمتر است. مگر زمانی که تعداد لا بیشتر از ۱ باشد که در این صورت نمره را بر تعداد لا تقسیم می کنیم.

در پارچه های تریکو، پر مصرف ترین نخ ها، نخ هایی با نمره ی ۳۰ هستند و به صورت معمول، در زمستانی از نخ هایی ضخیم تر از ۲۰ استفاده می شود. مصرف عمده ی نخ های ظریف در ماشین های بافتی می باشد که قابلیت بافت دو رو دارند و هر دو سمت پارچه همانند هم می باشد.