راز های خرید پارچه

جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۹ ۰۳:۳۵:۴۰ ب.ظ

راز های خرید پارچه

حس اکثر مردم قبل از خرید پارچه:

پارچه تقریبا مثل هندوانه در بسته میمونه!!! شما در اکثر موارد با چشم و ظاهر پارچه و حتی لمس کردن، به الیاف، کیفیت رنگ، مرغوبیت بافت و یا وزن پارچه پی نخواهید برد.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که قبل و بعد از خرید پارچه استرس آن را دارید که گران خرید کردید یا خیر، جنس با کیفیت تهیه کردید یا نه!

بعضی از ما بی دلیل فروشنده ای را متهم به گران فروشی می کنیم و گاه برای او مثال می آوریم که فلانی همین جنس را ارزان تر از شما می فروشد. بعضی مواقع نیز برای یک پارچه فروش به به و چه چه راه می اندازیم که شما چقدر برای ما عزیزی و ته دل می گوییم خدا خیرت دهد که ارزان فروشی.

عکس آن نیز هست. اندیشه افرادی نیز این است که اگر گران خرید کردیم حتما و حتما پارچه از کیفیت بالایی دارد و معیار خرید خود را بر پایه این می گذارند که جنس خوب گران و جنس بد ارزان است!

 

طرز تفکر مشتری اولین بحث رازهای خرید پارچه

با توجه به موارد ذکر شده (رازهای خرید پارچه) همین کافیست که بدانید مشتری گاه خود به خاطر طرز تفکرش باعث می شود که از او سو استفاده شود و این را بدانید که دو قشر از خریداران با صفات ذکر شده مطمئنا سرشان کلاه می رود:

 

١.ارزان بخر ها

مفت باشد … باشد. ارزان بخری برد کردی. برنامه ریزی این افراد به خیال خود زرنگ این است که از صد جا قیمت بگیرند و در نهایت در ذهن خود مناقصه ای راه بیاندازند و در آن فروشنده ای با ارزان ترین جنس را برگزینند. انگلیسی ها یک ضرب المثل دارند که می گویند: آنقدر ثروتمند نیستم که جنس ارزان بخرم.

 

٢. لوکس بخر ها

آن طرف قضیه هم هست. بعضی افراد که در تشخیص کیفیت محصول توانایی ندارند نیز تصور دارند که هر کس گران تر بفروشد پس مطمئنا جنسش از مرغوبیت بیشتری برخوردار است. به نظر آنها تضمین کیفیت محصول قیمت بالای آن است. همین نگاه است که باعث ایجاد تفکر گران فروشی در سر عده قلیلی از پارچه فروشی ها یا تولید کنندگان می باشد.

 

به فروش پارچه دو قشر بیشتر شک کنید:

در خرید عمده پارچه معمولا حجم بالایی از پول مبادله می شود. پس باید خیلی مراقب باشید که سرمایه زیادی را از دست ندهید.

عده قلیلی از فروشنده های پارچه و تولیدکنندگان آن را نیز می توان به دو دسته زیر تقسیم کرد.

 

١. ارزان فروش های پارچه

این دسته از کاسب ها نحوه تجارت خود را بر پایه طرز تفکر قشر اول مصرف کننده یعنی ارزان بخر ها می گذارند. برایشان مهم نیست جنس با کیفیت باشد یا خیر. اصول آن ها این است که قیمت ارزان باشد تا مشتری های رقیب را جذب خود کنند. تصور آن ها این است که ارزان فروشی قدرتمندترین سلاح در بازار فروش پارچه است.

 

٢. گران فروش های پارچه

از رازهای خرید پارچه، این نوع از تولید کنندگان یا پارچه فروشی ها نیز بر روی نحوه فکر لوکس بخر ها برنامه ریزی می کنند. آن ها گران فروشی را تبلیغ کار خود می دانند و با همین ابزار قصد تخریب دیگران را دارند. خود را در لول بالایی می دانند و حتی تخفیف دادن را یک عامل مضر برای کسب و کار خود خطاب می کنند.

 

رازهای خرید پارچه و ماندگاری در بازار فروش پارچه:

این دو نوع روش کسب و کار پایان خوشی ندارد و دیر یا زود تک تک مشتری های خود را از دست می دهند و از گردونه بازار پارچه خارج خواهند شد.

برای این دو دسته نگاه به کسب درآمد همان تا نوک بینی خود دیدن است. آنها به دنبال سود های مقطعی هستند و کسب اعتبار، برند شدن و تولید ثروت در دراز مدت در برنامه شان نیست.

 

مراقب باشید دیر یا زود حذف نشوید:

تولیدی پوشاک در خرید عمده پارچه خود اگر ارزان بخر یا لوکس بخر باشد محکوم به حذف شدن و بی اعتبار شدن است.

کارخانه نساجی یا پارچه فروشی نیز که آن دو روش غلط از تجارت را پیش گیرد از همین حالا بداند که دیر یا زود ورشکسته خواهد شد و هیچ وقت ماه پشت ابر نمی ماند و بهتر است به این موضوع فکر کنیم که چگونه برند شویم؟؟؟!!!

 

شاید پر گویی شد ولی نیاز بود ابتدا بدانید که طرز فکر شماست که باعث خرید ناموفق شما می شود و از طرفی نیز با رفتار افراد سودجو یا شاید نادان در تجارت و تولید آشنا شوید.

 

رازهای خرید پارچه و خرید صحیح و عاقلانه پارچه چیست؟

ابتدا باید روشن شود که خرید صحیح همیشه خرید یک پارچه با کیفیت نیست. برای مثال یک تولیدی پوشاک قصد دارد برای یک پروژه یک هفته یا یک کارناوال شادی یک روزه لباس فرم دوخت کند. خوب منطقی نیست که پارچه عمده با کیفیت اعلا تهیه شود.

اما اگر قرار باشد پوشاکی با دوام تولید کنید بدانید که اگر بهترین خیاط جهان هم باشید به خاطر استفاده از پارچه بی کیفیت تمام هنر دوخت و اعتبار شما زیر سوال خواهد رفت. شاید شما قصد دارید پارچه ای اعلا با قیمت واقعی تهیه کنید تا با تحویل پوشاک درجه یک برای خود آوازه ای نیک درست کنید پس ادامه مطلب را دنبال کنید.

 

تقلب و آفت ها در خرید و فروش پارچه و راه حل آن:

در خرید عمده انواع پارچه باید به نکاتی توجه کنید تا اصل جنس را با قیمت تولید شده در کارخانه تهیه نمایید. بازار پارچه هم مثل بسیاری از محصولات دیگر درگیر تقلب ها و دلالی بازی های متعددی است.

باند طاقه یا توپ پارچه:

باند دور طاقه پارچه سند آن نیست که این پارچه واقعا در آن کارخانه تولید شده است. به بسته بندی طاقه توجه کنید. به باند پیچی آن توجه کنید. یک کارخانه نساجی بزرگ هیچ گاه با نوار چسب شیشه ای مارک خود را بر طاقه های خود نمی زند. دیده شده که بعضی افراد طاقه پارچه از یک برند معتبر را با اسم برند خود باند پیچی می کنند و به عنوان نمونه به مشتری می دهند اما موقع ارسال سفارش اصلی بار خود با همان باند را ارسال می کنند.

بعضی از صنایع نساجی برند تولید پارچه، برای جلوگیری از فروش پارچه به اسم آن کارخانه بر حاشیه پارچه نام خود را هک می کنند. توجه کنید پلاستیک طاقه ها باید پلمپ شده باشد. این نوع از تقلب در پخش انواع پارچه مانتویی بیشتر اتفاق می افتد و متاسفانه کارخانه های ایرانی محصولات خود را به نام برند های خارجی به خصوص ترک عرضه می کنند.

گرماژ پارچه:

در بعضی از پارچه ها گرماژ یا همان وزن پارچه مثل پارچه تترون تعیین کننده نرخ است. پس حتما درباره وزن پارچه سوال کنید. پس از خرید، یک متر از طول پارچه را بر روی ترازو وزن کنید تا به صحت و سقم ادعای فروشنده آگاهی پیدا کنید.

سو استفاده از نام کارخانه معتبر نساجی و رنگرزی های مشهور:

رنگرزی های معتبر و مشهوری در کشور در حال فعالیت هستند و بعضی افراد سودجو به کذب می گویند که رنگ یا چاپ پارچه را رنگرزی ایکس انجام داده است. پس از تامین کننده بخواهید که ضمانت دهد رنگ پارچه در شستشو تغییر نمی کند.

خام این پارچه خام فلان بافندگی مشهور است. این را هم خیلی در بازار می شنویم که معمولا در اکثر موارد دروغی بیش نیست.

ادعای نمایندگی کارخانه های پارچه:

رازهای خرید پارچه

خیلی از افراد در بازار، خود را نمایندگی فلان کارخانه نساجی خطاب می کنند که لازم است شما به صحت این موضوع پی ببرید. گاهی یک پارچه توسط بیش از ده دلال و واسطه دست به دست می شود که هر کدام از آنها علاوه بر حساب هزینه های حمل و نقل و جا به جایی، سود خود را نیز در این میان از جیب مبارک شما می خواهند.

متراژ پارچه:

به صورت رندوم بعضی از طاقه ها را متر کنید. در این مورد بیشتر برشکاران و خیاط ها با توجه به الگو سریعا به این موضوع پی خواهند برد ولی از دردسر احتمالی پیش گیری کنید. همچنین از فروشنده تضمین بگیرید که در صورتی خرابی در وسط طاقه پارچه وجه شما را پس دهد و یا طاقه را تعویض کند.

 

به زمین و زمان قسم این پارچه نخی است:

این تنها روش تقلب صحیح است چون که راست می گویند. می دانید چرا؟؟ چون تمامی پارچه ها از هر نوع با هر کیفیتی نخی هست. تمام الیاف چه طبیعی و چه مصنوعی نوعی از نخ به شمار می رود.

همین که سوال کنید این پارچه نخی است یا نه در حال ارسال این مطلب هستید که من از پارچه سر در نمی آورم. از فروشنده یا کارخانه سوال کنید که این پارچه با چه الیافی از تار و پود تشکیل شده است. درباره انواع پارچه و نحوه فرآیند تولید آن اطلاعات کسب کنید. با انواع الیاف و مزیت هر کدام آشنایی پیدا کنید. با طرف قرارداد خود گونه ای صحبت نکنید که حس کند شما قدرت تشخیص پارچه مرغوب از بی کیفیت را ندارید.

عرض پارچه:

عرض پارچه را توجه کنید که استاندارد باشد وگرنه در الگو زنی و برش دچار مشکل خواهید شد. گاهی به علت مشکل در استنتر و فرآیند تولید عرض پارچه کم یا زیاد می شود.

نکته در خرید پارچه پشمی یا پنبه ای:

پارچه ای که به عنوان پنبه ای یا پشمی به شما معرفی می شود را با یک فندک تست کنید. الیاف مصنوعی سریع ذوب می شود ولی پارچه پنبه ای به ارامی می سوزد و یک دود ملیحی دارد. در پارچه های پشمی نیز پس از گرفتن آتش به آن باید بویی شبیه بوی گوسفند بدهد. پارچه را با مالش به فرش یا لباس کرکی تست کنید که تل یا پورز نگیرد. ضمنا تصور نکنید که پنبه یا پشم سراسر حسن و استفاده است.

ارسال پارچه به صورت عدلی:

مراقب باشید موقع عدل بندی همان پارچه با همان کیفیت برای شما بسته بندی شود. اگر چندین عدل آماده می خواهند به شما تحویل دهند به صورت رندوم بعضی از عدل ها را همان جا باز کنید و به اعتراض فروشنده اعتنایی نکنید. هزینه عدل بندی مجدد ۵ هزار تومان بیشتر نیست. از طرف خود بپرسید استاندارد طاقه ها چند متری هست و حتی المقدور مضربی از آن را به عنوان متراژ سفارش دهید. برای مثال استاندارد متر طاقه پارچه ترگال در تمام واحد های نساجی ۴۰ متر می باشد.

برای کاهش هزینه های ارسال بار بهتر است از طریق باربری اقدام کنید. هزینه باربری تقریبا یک سوم ارسال بار با اتوبوس است.

نکته ای در رازهای خرید پارچه:

در تمامی مراحل و سوال و جواب ها حتی از نمایندگی مستقیم کارخانه قاطعانه درخواست کنید که اگر غیر از این باشد که گفتید بدون عذر و بهانه ای پارچه را پس بگیرید و در این رابطه تضمین بگیرید.

 

با تاسف تقلب تولیدکنندگان پارچه چیست؟

یک پارچه را با ده درجه کیفی متفاوت می توان تولید و تکمیل کرد. الیاف مصرفی، نحوه بافت، کیفیت خام پارچه، گرماژ پارچه و نحوه رنگرزی و تکمیل از مهمترین فاکتورهایی هست که در آن می توان تقلب کرد.

برای مثال رنگرزی پارچه به شکل های مختلف (مستقیم – غیر مستقیم) با مواد اولیه متفاوت می تواند انجام گیرد. اما کدام یک واقعا به بهترین شکل ممکن صورت می گیرد؟!

الیاف مصرفی در پارچه نیز خود مرغوبیت های متفاوت دارند و بدانید که هر گردی گردو نیست. به عنوان نمونه در پارچه فاستونی فقط به علت الیاف پارچه اختلاف قیمت چهل هزار تومانی در هر متر وجود دارد.

یک بافنده می تواند خام یک پارچه را ١٠ گرم کمتر از استاندارد تعیین شده تهیه کند و در بازار بتازاند که قیمت من از دیگر رقبا پایین تر است.

حتی گاه جالب تر هم می شود و فلان رنگرزی یا بافنده به فروشنده های خود می گوید که خام یا رنگ ما را بگویید از تولیدات فلان برند مشهور است.

نگران نباشید در ادامه مطالب بعدی به شما خواهیم گفت که چگونه اسیر این گونه فریب ها نشوید و خود یک پارچه شناس متخصص شوید.

متاسفانه این موارد و وجود دست به دست شدن های بیش از اندازه پارچه و ضعف در ارتباط مستقیم میان کارخانجات نساجی معتبر با مصرف کننده ها، تبدیل به آفت بزرگی در حوزه معاملات پارچه شده است.

اینجاست که باید به این موضوع فکر کرد که چرا بعضی از تولیدی ها و کارخانه ها برند می شوند و بعضی در عرض چند سال حتی اسمی هم از آنها باقی نمی ماند.

 

چرا بعضی از تولیدی ها آگاهانه پارچه بی کیفیت خرید می کنند؟

پای صحبت این قشر زحمت کش که بنشینیم می گویند که سفارش دهنده درست پول نمی دهد. اگر ما قیمت تمام شده ارزان ندهیم کار را به تولیدی دیگر می دهند و از این دسته حرف و نقل ها که همگی منطقی می باشد. ( که این جای بحث دارد که چرا در این حوزه تولیدی های پوشاک هوای یکدیگر را ندارند. نبود اتحاد بین تولیدی ها باعث شده که بدون تعارف در کسب سود تیشه بر ریشه خود بزنند که آن هم راه حل دارد که در مطالب بعدی به آن می پردازیم )

متاسفانه طرز تفکر اکثریت مردم و حتی مجموعه های دولتی و غیر دولتی در نحوه خرید، در شاخه ارزان بخر هاست. (شاید دلیلش همین است که تولیدی لباس ترس از تولید پوشاک درجه یک دارد)

این گونه است که مجبور می شویم برای لوکس بخر های جامعه از ترکیه و کشورهای اروپایی البسه برند وارد کنیم. جالب است مسئولان به جای ریشه یابی موضوع قصد دارند از قاچاق پوشاک جلوگیری کنند و یا با نصب چند بنر در شهر سعی بر فرهنگ سازی خرید محصولات ایرانی دارند!

 

در پایان

این که در خرید پارچه سعی کنید با افراد متخصص مشورت کنید، اطلاعات خود را از طریق سایت های مرجع بالا ببرید، با خرید نکردن از دلال ها و واسطه ها تورم حبابی را خود از بین ببرید و از همه مهمتر از طریق نمایندگی های معتبر فروش پارچه اقدام کنید تا با قیمت دست اول و تولید کارخانه خرید خود را انجام دهید. بسیاری از استارت آپ ها که اقدام به تاسیس کارگاه تولیدی لباس و پوشاک می کنند به خاطر نداشتن آگاهی به همین مسائل شاید ساده ورشکست خواهند شد که بسیار موجب ناراحتی می باشد. دغل بازهای حوزه پارچه نیز بدانند مشتری و سرمایه اصلی کار آن ها همین کارگاه های بزرگ و کوچک تولیدی هستند پس با آن ها مهربان باشند.