بررسی انواع چرخ خیاطی و کاربرد آن‌ها

بررسی انواع چرخ خیاطی و کاربرد آن‌ها

اگر به تازگی تصمیم به یادگیری خیاطی گرفته باشید یا در منزل یک چرخ خیاطی قدیمی داشته باشید که دیگر نیازهای شما را برطرف نمی‌کند احتمالا فکر خرید یک چرخ خیاطی به سرتان زده است اما زمانی که به فروشگاه‌های چرخ خیاطی مراجعه می‌کنید تنوع گسترده‌ی چرخ‌های خیاطی شما را سردرگم و بلاتکلیف می‌کند. در این مقاله قصد داریم انواع چرخ خیاطی و کاربرد آن‌ها را برای شما توضیح دهیم تا راحت‌تر و با آگاهی بیشتری تصمیم بگیرید.

اگر قصد دارید یک خیاط معمولی باشید که در خانه برای خود یا دوستان و آشنایان خیاطی ‌کنید، نیازی به یک چرخ خیاطی صنعتی و گران قیمت ندارید. چرخ خیاطی‌های خانگی در مقایسه با چرخ خیاطی‌های صنعتی کوچک‌تر و کندترند و از نظر زمانی توانایی کار کمتری دارند. زمانی که از یک چرخ خیاطی خانگی استفاده می‌کنید موتور آن بعد از 5 یا 6 ساعت استفاده‌ مدام داغ می‌کند. در حالی که همین اتفاق بعد از 10 ساعت برای یک چرخ خیاطی صنعتی می‌افتد.

 

16 نوع چرخ خیاطی و کاربرد آن‌‌ها

 

  1. چرخ خیاطی دستی

این چرخ خیاطی‌ها همان چرخ‌ خیاطی‌هایی هستند که احتمالا در منزل مادر‌بزرگتان دیده‌اید یا شاید وقتی کوچک بودید یکی از آن‌ها را در منزلتان داشته اید. این چرخ خیاطی‌ها موتور ندارد و تا زمانی که دسته‌ آن‌ها را می‌چرخانید کار می‌کنند.

این چرخ خیاطی ها برای افراد مبتدی می تواند مناسب باشند اما کمی کند هستند و دوخت لباس با آن‌ها به زمان زیادی نیاز دارد. امروزه کسی که قصد خرید چرخ خیاطی را دارد به سراغ این مدل‌ها نمی‌رود.

 

  1. چرخ خیاطی مکانیکی

در بررسی انواع چرخ خیاطی و کاربرد آن‌ها این نوع چرخ حیاطی شبیه چرخ خیاطی دستی است اما کمی از آن پیشرفته تر است. یک کلید روشن و خاموش، یک پدال برای دوخت و چند دکمه دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید طول کوک را تغییر دهید. هزینه‌ آن کم است اما چرخ چندان دقیقی نیست و بیشتر برای تعمیر لباس‌ها در منزل مناسب است.

 

  1. چرخ خیاطی الکترونیکی

این چرخ خیاطی‌ها هم مثل چرخ خیاطی مکانیکی پدال دارند اما می‌توانید آن‌‌ها را به برق هم وصل کنید. این چرخ خیاطی‌ها امکانات متنوعی را در اختیار شما قرار می‌دهند. به عنوان مثال انواع مختلفی از دوخت‌ها مثل دوخت‌ زیگراگ یا گلدوزی را می‌توان با این چرخ خیاطی‌ها انجام داد.

 

  1. چرخ خیاطی کامپیوتری

در ادامه روند بررسی انواع چرخ خیاطی و کاربرد آن‌ها، این چرخ خیاطی‌ها مجهز به یک کامپیوتر داخلی و یک مانتیور کوچک هستند و با استفاده از کامپیوتر می‌توان موتور، میله‌ سوزن، سرعت حرکت آن و بسیاری از اجزای چرخ خیاطی را کنترل کرد. آن‌ها به شما امکان می‌دهند که از بین صدها نوع دوخت مختلف انتخاب کنید. زمانی که از چرخ خیاطی‌های کامپیوتری استفاده می‌کنید فقط کافی است پارچه را هدایت کنید و لازم نیست که نگران کشیده شدن آن باشید.

 

  1. چرخ خیاطی سردوز

بیشتر اوقات آنچه که باعث می‌شود لباسی که شما دوختید با لباسی که از یک بوتیک خریده‌اید متفاوت باشد، دوخت لبه‌های آن است. چرخ خیاطی‌های سردوز در همه‌ مراحل خیاطی استفاده نمی‌شوند و در مرحله‌ آخر برای دوخت لبه‌های خارجی لباس استفاده‌ می‌شود. لباس‌های لبه‌دوزی شده ظاهر حرفه‌ای‌تری دارند.

در توضیح انواع چرخ خیاطی و کاربرد آن­ها قبل از اینکه به سراغ چرخ خیاطی‌های صنعتی برویم و آن‌ها را بررسی کنیم. تعدادی از چرخ خیاطی‌هایی را معرفی می‌کنیم که داشتن آن‌ها اختیاری است امادر صورتی که یکی از آن‌ها را داشته باشید، لباس‌های شما یک قدم به لباس‌هایی که در بوتیک‌ها می‌بینید نزدیک‌تر می‌شوند.

 

  1. چرخ خیاطی گلدوزی

گلدوزی باعث می‌شود که یک لباس خاص و متفاوت باشد. چرخ خیاطی‌های گلدوزی انواع متفاوتی دارند. ساده‌ترین ‌آن‌ها فقط چند گزینه دارد. اما انواع پیشرفته‌ای وجود دارد که به ما اجازه می‌دهد طراحی‌های خودمان را ایجاد کنیم.

  1. چرخ خیاطی دوخت تک سوزن (Lockstich)

یکی از دوخت‌هایی است که بیشتر چرخ‌های خیاطی آن را ارائه می‌دهند دوخت تک سوزن است. دوخت تک سوزن برای دوخت درزهای جانبی شلوار‌های جین و پیراهن‌ها، بلوزها استفاه می‌شود. چرخ خیاطی‌هایی وجود دارند که فقط مخصوص همین نوع دوخت هستند. کوک‌های دوخت‌ تک سوزن از همدیگر فاصله ندارند و در هم قفل می‌شوند.

 

  1. چرخ خیاطی جا دکمه دوز

سوراخ دکمه‌ها ممکن است شبیه هم به نظر برسد اما همه‌ی آن‌ها مثل هم نیستند. بعضی از چرخ خیاطی‌ها مخصوص ایجاد جای دکمه و دوخت اطراف آن هستند. این ماشین‌ها باعث می‌شوند که جا دکمه‌ها دوخت با کیفیت‌تر و زیباتری داشته باشند.

 

  1. چرخ خیاطی دکمه زن

همان طور که از نام آن مشخص است برای وصل کردن و دوخت دکمه به پارچه استفاده می‌شود. برای دوخت و دوز در منزل کاربردی ندارد اما در تولیدی‌ها از آن استفاده می‌شود تا سرعت کار بالا برود.

 

چرخ خیاطی‌های صنعتی

لباس‌هایی که در تولیدی‌ها و مزون‌ها دوخته می‌شوند، نمی‌توانند شبیه لباس‌های خانگی باشند اما آنچه که این لباس‌ها را متفاوت می‌کند الزاما خیاط آن‌ها نیست بلکه استفاده از چرخ خیاطی‌های صنعتی برای دوخت آن‌هاست.

 

  1. چرخ خیاطی صفحه مسطح

متداول‌ترین نوع چرخ خیاطی است. همان‌طور که از نام آن مشخص است یک صفحه‌ تخت دارد و از آن برای دوختن دو پارچه مسطح به همدیگر استفاده می‌شود. این چرخ خیاطی تفاوت زیادی با یک چرخ خیاطی معمولی ندارد فقط از آن دقیق‌تر و سریع‌تر است و باعث می‌شود دوخت پارچه حرفه‌‌ای‌تر به نظر برسد.

 

  1. چرخ خیاطی صفحه استوانه‌ای

برعکس چرخ خیاطی صفحه تخت، صفحه کار آن به شکل استوانه‌ای است و پارچه در هنگام دوخت می‌تواند در اطراف این استوانه بچرخد. برای دوخت‌ قسمت‌های استوانه‌ای یا لوله‌ای لباس مثل سردست پیراهن مردانه، کلاه، کفش و ... مناسب است.

 

  1. چرخ خیاطی پایه بلند

در ادامه بررسی انواع چرخ خیاطی و کاربرد آن‌ها ، این چرخ خیاطی یک ستون عمودی بلند دارد که پارچه روی آن قرار می‌گیرد و به خیاط این اجازه را می‌دهد که پارچه را به آسانی حرکت بدهد. برای دوخت دستکش، کلاه، چکمه، روکش داخلی خودرو، سایبان و چادر استفاده می‌شود.

 

 

  1. چرخ خیاطی بدون دسته

این چرخ خیاطی دسته ندارد و تا حدودی شبیه چرخ خیاطی صفحه استوانه‌ای است از این جهت که با آن‌ها می‌توان سرآستین پیراهن، درزهای شانه و درزهای داخلی شلوار را دوخت اما این چرخ خیاطی‌ها خیلی متداول نیستند چرا که خیلی از چرخ خیاطی‌های پیشرفته‌ صنعتی به ما این امکان را می‌دهند که بخشی از دستگاه مثل دسته را از آن‌ها جدا کنیم و دیگر نیازی به خرید چنین چرخی نیست.

 

  1. چرخ خیاطی درز نامریی (سجاف کور)

لبه‌ لباس‌ها به داخل آن برگردانده می‌شود و روی آن دوخته می‌شود. زمانی که این دوخت با چرخ خیاطی معمولی انجام می‌شود از سمت دیگر دیده می‌شود. یک چرخ خیاطی درز نامریی این دوخت را طوری انجام می‌دهد که از سمت خارجی لباس قابل دیدن نیست. هنگام استفاده از چرخ خیاطی‌های معمولی برای ایجاد لبه‌ی کور از نخ همرنگ استفاده می‌کنند.

 

  1. چرخ خیاطی کوک زنجیره‌ای

امروزه به جای کوک زنجیره‌ای از کوک تک سوزن (Lockstich) استفاده می‌کنند چون نسبت به کوک زنجیره‌ای دیرتر باز می‌شود. با این وجود دوخت زنجیره‌ای هنوز هم برای دوخت لبه‌ی روفرشی، پرده و ملافه‌ تخت استفاده می‌شود.

حال که با انواع مختلف چرخ خیاطی و کاربرد آن آشنا شدید برای انتخاب چرخ خیاطی مورد نظرتان با توجه به توضیحات بالا باید به چند سوال پاسخ دهید:

  • ظاهر لباس چقدر برای شما مهم است؟
  • چقدر می‌خواهید هزینه کنید؟
  • چرخ خیاطی مورد نیاز چه تعداد دوخت به ما ارائه می‌دهد.