آموزش نحوه تنظیم چرخ خیاطی خانگی

آموزش نحوه تنظیم چرخ خیاطی خانگی

اگر به تازگی یک چرخ خیاطی خریده اید و قصد دارید برای خود و اعضای خانواده شروع به خیاطی کنید، به شما تبریک می گوییم زیرا انتخاب بسیار خوبی کرده اید.

خیاطی کردن علاوه بر اینکه باعث سرگرمی می شود، می تواند در اقتصاد خانواده نیز کمک کننده باشد.  قدمت خیاطی بسیار طولانی است و در واقع از زمانی که انسان بر روی کره خاکی قدم گذاشت، این حرفه همراه او بود؛ ولی خیاطی به شکلی که امروزه در جوامع مختلف وجود دارد با قرون وسطی بسیار متفاوت است، که البته پرداختن به این موضوع در مقاله ما نمی گنجد.

 

راه اندازی چرخ خیاطی

اگر به‌تازگی چرخ خیاطی خریده اید و نمی دانید چطور آن را راه اندازی کنید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا شما را با نحوه تنظیم چرخ خیاطی آشنا کنیم.

در بازار چرخ خیاطی های فراوانی با مدل های متفاوت و کاربردهای متنوع وجود دارد که شما بنا بر نیاز خود می توانید هر کدام را انتخاب کنید.

چرخ خیاطی ها ممکن است در مدل و کارایی با یکدیگر متفاوت باشند، اما تقریباً همگی به یک روش راه اندازی می شوند و نحوه تنظیم چرخ خیاطی در بسیاری از مدل ها مشترک بوده و از یک قانون کلی پیروی می کنند.

اولین و مهم ترین کاری که برای راه اندازی چرخ خود باید انجام دهید، نخ کردن آن است که اتفاقاً راحت ترین قسمت دوخت لباس نیز همین قسمت است و بعد از چند بار انجام دادن مثل سایر کارهای روزانه به ‌راحتی قادر به انجام دادن آن هستید.

البته برای اینکه با نحوه تنظیم چرخ خیاطی خود آشنا شوید، می‌توانید از دفترچه راهنمای آن استفاده کنید. معمولاً این دفترچه های راهنما به چند زبان ترجمه شده و در دسترس خریداران قرار داده می شود. ولی اگر تصادفاً آن را گم کرده اید و یا به زبانی نوشته شده که درک آن برای شما مشکل است، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

نخ کردن یا نخ کشی چرخ خیاطی فرایندی است که در آن دستگاه شما با استفاده از دو نخ در بالا و پایین چرخ تنظیم شده و در مدت کوتاهی برای دوخت لباس های زیبا آماده می شود. 

نحوه تنظیم چرخ خیاطی در مدل های مختلف ممکن است متفاوت باشد، ولی برای انجام این کار معمولاً در همه چرخ خیاطی ها چند مرحله ساده وجود دارد که عبارت است از:

 

1.نخ کردن ماسوره

ماسوره یک قرقره کوچک بوده که تأمین کننده نخ، از قسمت پایین یا زیر چرخ است. اولین کاری که باید انجام دهید پر کردن ماسوره از نخ است.

در چرخ های خیاطی قسمت خاصی برای این کار وجود دارد که با توجه به مدل آن‌ها ممکن است متفاوت باشد ولی نگران نباشید، این کار را به‌راحتی با دست هم می توانید انجام دهید. کافی است نخ را در شیاری که روی ماسوره قرار دارد گیر داده و با استفاده از چرخ یا به‌صورت دستی نخ را دور آن بپیچید. به همین راحتی ماسوره شما آماده استفاده کردن است.

 

2. قرار دادن ماسوره در جای خود


مرحله دوم در نحوه تنظیم چرخ خیاطی قرار دادن درست ماسوره در جای خود است. زمانی که ماسوره از نخ پر شد، باید آن را در محفظه مخصوص که زیر چرخ تعبیه شده است، بگذارید.

ماسوره را داخل ماکو گذاشته و در محل مورد نظر قرار دهید. معمولاً برای اینکه بدانید جهت نخ باید به کدام سمت باشد، سازنده با فلش هایی که در این قسمت قرار داده شما را راهنمایی می کند.

ممکن است جا انداختن ماسوره در مدل های مختلف چرخ خیاطی کمی متفاوت باشد که البته جای نگرانی نیست. در دفترچه راهنما این مورد به طور کامل توضیح داده شده است.

نکته مهم: ماکو قطعه ای است که ماسوره در آن قرار گرفته و در جای خود ثابت می شود.

 

3.آماده سازی نخ بالای چرخ خیاطی

 

بعد از قرار دادن ماسوره در جای خود نوبت آماده کردن نخ بالای دستگاه است. در بالای تمام چرخ های خیاطی، یک میله کوچک برای قرارگیری قرقره بزرگ‌تر وجود دارد.

نحوه تنظیم چرخ خیاطی و نخ کشی بالای آن، توسط فلش هایی بر روی دستگاه مشخص شده و یا در دفترچه راهنما مفصل در مورد آن صحبت شده است. برای این کار فقط باید طبق نشانه هایی که روی چرخ کشیده شده عمل کنید.

قرقره را روی میله قرار داده تا ثابت شود، سپس سر نخ را گرفته و باتوجه به فلش های مشخص شده اقدام به نخ کردن قسمت های بالایی کنید و آن را تا نزدیک سوزن پایین بیاورید.

 

4. نخ کردن سوزن چرخ

تا این قسمت از مقاله با اصول اصلی نحوه تنظیم چرخ خیاطی آشنا شدیم. حالا نوبت آن رسیده سوزن چرخ خود را نخ کنیم. برای این کار فقط باید نخ را پایین بیاورید و از سوراخ سوزن در جهت درست رد کنید. نکته مهم در این قسمت توجه به اندازه نخ است. نخ نباید به اندازه ای بلند باشد که گره خورده و گیر کند و نباید آنقدر کوتاه باشد که با یک حرکت کوچک از سوزن خارج شود.

سعی کنید در طول دوخت یک لباس قرقره و ماسوره شما به اندازه کافی نخ داشته باشد تا مجبور نباشید این مراحل را چند بار انجام دهید. همچنین یکی بودن آن‌ها باعث زیبایی کار شما می شود.

 

5. بیرون کشیدن یا بالا آوردن نخ ماسوره

آخرین مرحله در نحوه تنظیم چرخ خیاطی بیرون کشیدن و یا اصطلاحاً بالا آوردن نخ ماسوره است. قبل از انجام این کار مطمئن شوید که ماسوره و ماکو به درستی در جای خود قرار گرفته اند، سپس یک یا دو بار دستگیره چرخ خیاطی خود را بچرخانید و سوزن را تا انتها پایین بیاورید. وقتی این کار را انجام می دهید سوزن، نخ ماسوره را گرفته و آن را به‌صورت حلقه ای  بالا می آورد. آن را گرفته و به سمت بالا بکشید تا اندازه ای که به‌راحتی در دسترس شما باشد.

دستگاه شما دیگر برای دوختن لباس آماده است. پارچه خود را برش زده، زیر چرخ قرار داده و شروع به دوختن کنید.

نحوه تنظیم چرخ خیاطی کار بسیار ساده ای است، شاید در ابتدا کمی سخت به نظر برسد ولی بعد از چند بار تکرار و تمرین می توانید به راحتی و در عرض چند ثانیه این کار را انجام دهید.