آشنایی با انواع سوزن برای چرخ خیاطی

آشنایی با انواع سوزن برای چرخ خیاطی

انتخاب نادرست سوزن چرخ خیاطی یکی از رایج ترین اشتباهاتی است که در زمان دوخت لباس ممکن است با آن روبرو شویم. این موضوع می تواند منجر به شکستن سوزن و حتی پاره شدن پارچه و پایین آمدن کیفیت دوخت شود.

به همین دلیل در این مقاله قصد داریم شما را با انواع سوزن برای چرخ خیاطی آشنا کنیم که با مطالعه آن دیگر چنین اشتباهاتی پیش نخواهد آمد. حتی در صورتی که یک خیاط حرفه ای هستید و در این زمینه تجربه کافی دارید، پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

 

کدام سوزن برای کدام پارچه مناسب است؟

مهم ترین مورد در زمینه شناخت مدل های مختلف سوزن، آشنایی با انواع استاندارد آن است. در این صنعت طیف وسیعی از مارک ها مانندJanome ، Brother، Husqvarna ، Elna ، Pfaff  و... تولید می شود، بنابراین هنگام خرید مطمئن باشید جنس و مدل انتخاب شده با چرخ خانگی شما مطابقت داشته باشد.

تعداد، انواع و اندازه های مختلف، ممکن است در ابتدا کمی گیج کننده به نظر برسد؛ اما یادگیری کار با آن ها چندان دشوار نیست و به شما در انتخاب سوزن مناسب چرخ خیاطی کمک بسیاری می کند.

 

  • سوزن های جهانی یا معمولی

همان‌طور که از نامش مشخص است، بیشترین و متداول‌ترین مدل موجود در بازار، سوزن معمولی یا جهانی است. از این مدل برای دوخت پارچه های ساده با بافت معمولی و سبک استفاده می شود. این مدل از سوزن برای پارچه های ضخیم مناسب نیست. معمولاً برای این مدل، نخ های پلی استر، پنبه و یا ابریشم استفاده می شود.

 

 

  • سوزن های توپی (نوک توپی)

سوزن های نوک توپی دارای نوک گردتری نسبت به نوع معمولی بوده که الیاف پارچه را به جای بریدن، از هم جدا می کند. معمولاً از آن ها برای کار با پارچه هایی مثل کش بافت، پنبه ای، پشمی ضخیم و بیشتر پارچه های بافتنی استفاده می شود، زیرا از پاره شدن پارچه جلوگیری کرده و مانع خرابی دوخت در زمان خیاطی می شوند. به خاطر داشته باشید جنس پارچه در نحوه انتخاب سوزن مناسب چرخ خیاطی بسیار اهمیت دارد. نخ های مخلوط پلی استر و پنبه برای استفاده با سوزن های توپی گزینه مناسبی هستند.

 

  • سوزن های استرج یا پارچه کشی

سوزن هایی از این مدل مانند نوع قبلی دارای سر گرد ولی نازک تری هستند و از آن ها برای دوخت پارچه های نازک کش بافت مثل استرج، پارچه های ابریشی کش بافت، لاکرا و در کل هر پارچه دیگری که از هر دو طرف خاصیت کشسانی دارد، استفاده می شود و برای دوخت لباس های ورزشی و لباس زیر بسیار مناسب هستند. نخ مناسب سوزن های استرج، پلی استر و یا مخلوطی از پلی استر و پنبه است.

دوخت پارچه های کش بافت کمی مشکل است، ولی شما می توانید با آشنایی بیشتر در زمینه انواع سوزن برای چرخ خیاطی، این مسیر را راحت‌تر طی کرده و دوخت تمیز تری داشته باشید.

 

  • سوزن های sharp

اگر شما خیاطی هستید که با پارچه های چند لایه و ضخیم و یا پارچه های متراکم مانند ابریشم و میکرو فیبر کار می کنید، باید از سوزن نوک تیز شارپ برای دوخت استفاده کنید. این مدل به گونه ای طراحی شده است که به راحتی در پارچه هایی با بافت ضخیم و محکم فرو رفته و استقامت خوبی در برابر شکستن و خم شدن دارد. این سوزن ها با استفاده از نوک تیز خود به سمت دیگر پارچه نفوذ کرده و دوخت تمیزی را برای شما ایجاد می کنند.

 

  • سوزن های لحاف دوز

این مدل به گونه ای طراحی شده که به راحتی می توان با استفاده از آن لحاف و پارچه های ضخیم و چند لایه را با سرعت و کیفیت بالایی دوخت. انواع سوزن برای چرخ خیاطی در حرفه لحاف دوزی متنوع است. به عنوال مثال برای دوخت پارچه رویه از یک مدل و برای دوخت خود لحاف از نوع دیگری سوزن که گفته شد استفاده می شود.

 

  • سوزن های جین

یکی از انواع سوزن برای چرخ خیاطی این مدل سوزن است که از آن برای دوخت پارچه هایی با جنس جین و کتان در صنعت شلوار دوزی استفاده می شود.

این سوزن ها بر خلاف مدل های توپی و معمولی  نوک بسیار تیزی داشته و با وجود بدنه محکم در برابر شکستگی و خم شدن مقاوم هستند.

 

  • سوزن های چرم

این مدل سوزن نوک بسیار تیز و ظریفی داشته و برای دوخت پارچه هایی از جنس چرم و جیر اصل مناسب هستند و دوخت تمیز، یکدست و با کیفیتی را ارائه می دهند.

توجه داشته باشید، این مدل برای دوخت چرم و یا جیر مصنوعی به هیچ عنوان مناسب نیست و در صورت استفاده ممکن است پارچه شما را خراب کند. پس در انتخاب انواع سوزن برای چرخ خیاطی خود بسیار دقت کنید.

 

  • سوزن های گلدوزی

سوزن های گلدوزی با سوراخ بزرگ تری طراحی شده اند تا نخ هایی مانند ابریشم، پلی استر یا نخ پنبه ای در هنگام گلدوزی از آن ها آزاد و راحت عبور کنند. شاید به نظر برسد با این ویژگی ممکن است در دوخت کوک بزرگ و نامناسب ایجاد شود، ولی نگران نباشید برجستگی روی این سوزن از حرکت زیاد پارچه جلوگیری کرده و دوخت تمیز و بدون ایرادی را به شما تحویل می دهد.

 

  • سوزن های متافیل

اگر عاشق پارچه های کار شده ابریشمی هستید و در این زمینه فعالیت می کنید، بهترین گزینه برای شما مدل متافیل است. آن ها با داشتن یک سوراخ بسیار بزرگ، حرکت نخ های فانتزی و ضخیم را راحت تر می کنند. البته این مدل برای دوخت پارچه های ساده هم مناسب است و در صورتی که با نخ کردن سوزن های معمولی مشکل دارید، مدل متافیل گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع سوزن برای چرخ خیاطی آشنا کنیم. موارد بسیاری در  دوخت یک لباس با کیفیت بالا وجود دارد که اگر رعایت نشود نتیجه نهایی کار جالب نخواهد شد. بنابراین شاید تعویض سوزن عمل دشواری به نظر برسد، ولی یادتان باشد این کار در کیفیت دوخت شما تاثیر بسزایی دارد.