چرخ خیاطی سردوز چیست؟

چرخ خیاطی سردوز چیست؟

اگر در زمینه خیاطی تازه کار هستید، ممکن است این سؤال را داشته باشید که چرخ خیاطی سردوز مناسب کار من چیست؟ ما در این مقاله به معرفی مدل های مختلف این چرخ خیاطی می پردازیم و همچنین سؤال بسیار مهم چرخ خیاطی سردوز چیست را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

نگاهی کوتاه به چرخ خیاطی سردوز

چرخ خیاطی سردوز یک چرخ خیاطی صنعتی است که بیشتر در نساجی و بافندگی مورد استفاده قرار می گیرد. این چرخ خیاطی اطراف و درز های پارچه ها را مرتب می کند. چرخ خیاطی سردوز به راحتی لباس ها را تعمیر می کند و با دوخت های متنوعش زیبایی خاصی به طرح پارچه می بخشد. در حقیقت، برند ‌ها و مدل ‌های مختلف ماشین‌های چرخ خیاطی،  در مواردی که ارائه می‌دهند می‌توانند بسیار متفاوت باشند. وقتی میخواهید اولین چرخ خیاطی خود را انتخاب کنید، شاید شما تمایل داشته باشید، مدلی را تهیه کنید که دوخت های زیادی را ارائه دهد، اما در واقعیت، شما به بسیاری از آن‌ها احتیاج ندارید یا در بیشتر مواقع از آن‌ها استفاده نمی‌کنید. در بررسی بیشتر سوال چرخ خیاطی سردوز چیست، قصد داریم به مواردی از رایج‌ترین سبک‌های دوخت چرخ خیاطی اشاره ‌کنیم.

  • دوخت مستقیم
  • دوخت زیگزاگی
  • دوخت‌های تزئینی
  • دوخت‌های دکمه‌ای

شما برای اکثر پروژه‌های خیاطی خود، فقط از 2 مورد استفاده می‌کنید: کوک مستقیم و کوک زیگزاگ. شاید باورتان نشود، ولی شما می‌توانید 99 درصد از کل پروژه‌های خیاطی را با یک کوک مستقیم یا زیگزاگ بدوزید. بقیه کوک‌های چرخ خیاطی فقط یک امتیاز محسوب می‌شود و ضروری نیست تمامی آن ها را بلد باشید، زیرا همیشه گزینه‌های جایگزین وجود دارد. اکثر چرخ خیاطی ‌های مدرن دارای مجموعه‌ای گیج کننده از دوخت‌های تزئینی هستند، اما شما احتمالاً به ندرت از این دوخت ها استفاده خواهید کرد.

 

نحوه تغییر کوک‌های چرخ خیاطی

اگر بخواهیم به سوال چرخ خیاطی سردوز چیست، پاسخ دهیم، ابتدا باید به نحوه تغییر کوک‌های چرخ خیاطی اشاره کنیم. در حقیقت، چرخ خیاطی ‌های مکانیکی دارای یک صفحه انتخاب الگو در قسمت جلویی یا کناری دستگاه هستند تا بتوانید کوک‌های مختلف چرخ خیاطی را انتخاب کنید. در حالی‌که چرخ خیاطی‌های کامپیوتری معمولاً دارای پنل دیجیتالی در جلو هستند که می‌توانید کوک مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 

  • کوک مستقیم

در بررسی سوال چرخ خیاطی سردوز چیست، می‌توان گفت سبک دوخت مستقیم قطعاً شماره یک در لیست سبک‌های مختلف دوخت چرخ خیاطی است، زیرا بیشترین دوخت در چرخ خیاطی توسط این سبک انجام می‌شود. چرخ خیاطی های ارزان‌ عموماً دارای چندین طول دوخت از پیش تعیین شده هستند، در حالی‌که چرخ ‌های گران‌تر طول بخیه قابل تنظیم دارند. اگر شما یک چرخ خیاطی واقعا قدیمی دارید و تنها کاری که انجام می‌دهد دوخت مستقیم است، شما آماده انجام اکثر پروژه‌های خیاطی هستید. حتی می‌توانید لبه‌های پارچه مورد نظر خود را با یک دوخت مستقیم به پایان برسانید.

به عنوان یک قانون کلی، طول 3 -2 برای دوخت درزها و بیشتر مدل‌های دوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی‌که طول 4 برای چین دادن پارچه‌ها استفاده می‌شود. از کوک‌های بلند در بخش ‌هایی از پارچه استفاده می‌شود که می‌خواهید قسمت‌های مختلف پارچه را قبل از دوخت نهایی به طور موقت در کنار هم نگه دارید. در واقع، از طول بلند استفاده می‌شود تا در صورت لزوم به راحتی بتوان آن‌ها را حذف کرد.

 

  • سبک کوک زیگزاگ

در پاسخ به سوال چرخ خیاطی سردوز چیست، می‌توان گفت در این چرخ خیاطی کوک‌های مختلفی وجود دارد که برخی از آن‌ها بسیار رایج هستند. به عنوان مثال، از بین کوک‌های مختلف چرخ خیاطی می‌توان به کوک زیگزاگ اشاره کرد که معمولاً این نوع کوک برای جلوگیری از پاره شدن لبه‌های پارچه استفاده می شود. همچنین، از کوک زیگزاگ می‌توان برای اجرای طرح‌های سرگرم کننده در پروژه‌های مختلف و کارهای تزئینی استفاده کرد. هنگام تعیین عرض و طول صحیح یک کوک زیگزاگ، ممکن است کمی آزمایش طول بکشد، اما در اینجا تعدادی تنظیمات برای شروع وجود دارد.

  1. اگر هنگام دوختن، می‌خواهید زیگزاگ آنقدر کوچک باشد که تقریباً مستقیم به نظر برسد. عرض 1.0 و طول 2.5 را امتحان کنید. این ابعاد را آزمایش کرده و درز مورد نظر خود را بدوزید.
  2. می‌توان از زیگزاگ برای دوختن سجاف ( حاشیه‌ی تو گذاشته لباس یا پرده) استفاده کرد. اندازه زیگزاگ باید بسیار بزرگ‌تر از درزها باشد. در این شرایط بهتر است، عرض 4.0 و طول 3.0 را آزمایش کنید.
  3. دوخت زیگزاگ برای اتصال لبه های پارچه مناسب است؛ بنابراین سعی کنید از یک زیگزاگ وسیع به عرض 4.0 و طول 3.0 درست در لبه پارچه استفاده کنید.
  4. تزیینات با دوخت زیگزاگ معمولا بدون فاصله انجام می‌شود، به طوری‌که پارچه بسیار کمی بین کوک‌ها نمایان است. یک تنظیم معمول برای این سبک، طول 0.5 و عرض 4.0 است. برخی از دستگاه‌های چرخ خیاطی، کوک‌های کاربردی به عنوان یک تنظیم جداگانه دارند، اما در واقع تنها چیزی که شما نیاز دارید، زیگزاگ اولیه است؛ بنابراین در بررسی بیشتر سوال چرخ خیاطی سردوز چیست، می‌توان گفت کوک زیگزاگ محبوبیت بسیار زیادی داشته و توسط خیاطان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

همان‌طور که در قسمت فوق اشاره کردیم، در پاسخ به سوال چرخ خیاطی سردوز چیست، باید گفت کوک‌های مختلفی در این چرخ خیاطی وجود دارد که شما با توجه به نیازتان می‌توانید یکی از تنظیمات را انجام دهید. اما شما تقریباً می‌توانید هر پروژه خیاطی را که می‌خواهید با استفاده از کوک مستقیم و زیگزاگ انجام دهید. در واقع، کوک‌های دیگر در چرخ خیاطی یک امتیاز محسوب می‌شود.