چرخ خیاطی کی وارد ایران شد؟؟؟

چرخ خیاطی کی وارد ایران شد ؟

با رخ دادن انقلاب صنعتی در سال ۱۷۶۰ و افزایش کار ماشین ها، تصمیم بر این شد تا کار هایی که با دست انجام می گیرد، محدود شود و برای سرعت بخشیدن به کار ها، از ماشین ها استفاده کنند. این گونه بود که آمریکایی ها شروع به ساخت ماشین های چرخ خیاطی و لباس شویی به صورت مدرن کردند تا کار ها به صورت خودکار انجام شوند. اما برای پاسخ به سوال چرخ خیاطی کی وارد ایران شد، لازم است بدانید که چندی بعد مظفرالدین شاه قاجار با کمک گرفتن از یک فرد قفقازی، چرخ خیاطی را وارد ایران کرد تا لباس های درباریان به وسیله آن دوخته شود.

سپس چرخ خیاطی گلد فینگر در ایران رواج یافت و تقریبا همه مردم یک نمونه برای خانه هایشان خریداری کردند و در جهیزیه دختران، جزو اقلام مهم محسوب می شد. در ادامه‌ مطلب، سوال چرخ خیاطی کی وارد ایران شد و تلاش های ناموفقی که جهت ساخت آن شکل گرفت را به طور دقیق و با جزئیات بیش تر بررسی خواهیم کرد.

 

تاریخچه ساخت چرخ خیاطی

در ادامه پاسخ به سوال چرخ خیاطی کی وارد ایران شد، نیاز است نگاه کوتاهی به شکست ها و موفقیت هایی که در طی تلاش برای ساخت چرخ خیاطی صورت گرفته است، بیندازیم.

اولین تلاش جهت ساخت چرخ خیاطی، توسط Balthasar Krems در سال ۱۸۱۰ صورت گرفت که چندان هم موفق نبود. سپس Madersperger در سال ۱۸۱۴ چندین نمونه را مطرح کرد اما باز هم با بن بست رو به رو شد. در ادامه تلاش ها John Adams Dodge در سال ۱۸۱۸ اقدام به ساخت نمونه ای کرد که پیشرفت چشم گیری داشت اما به اندازه کافی خوب عمل نمی کرد. در نهایت در سال ۱۸۳۰ جهان شاهد یک اقدام موفق برای ساخت چرخ خیاطی توسط یک خیاط فقیر فرانسوی بود اما در نهایت این اختراع را مردی آمریکایی به نام Elias Howe ثبت کرد. چرخ خیاطی هایی که امروزه شاهد آن هستید تقریبا دسترنج تلاش هزاران نفر در طی سال های متمادی بوده است.

مراحل پذیرش چرخ خیاطی توسط مردم ایران

جهت پاسخ به سوال چرخ خیاطی کی وارد ایران شد، نیاز است تا روندی که مردم ایران برای پذیرش این دستگاه طی کردند را توضیح دهیم. بعد از این که مظفرالدین شاه چرخ خیاطی را وارد ایران کرد، مانند هر تکنولوژی جدیدی با مقاومت های بسیاری رو به رو شد. بسیاری از مردم آن را بی فایده می دانستند، زیرا معتقد بودند که لبه های چرخ موجب خراب شدن و ساییده شدن پارچه می شود، در نتیجه لباس مورد نظر خیلی سریع تر از دوخت با دست خراب خواهد شد. بعد از گذشت زمان نه چندان زیادی افرادی بودند که به کارآمد بودن این دستگاه پی بردند و از آن در راه اندازی انواع مشاغل مرتبط با پارچه استفاده کردند. که در آن زمان قدم بزرگی جهت پیشرفت صنعت دوزندگی و لباس برداشته شد.

 

مزیت های ورود چرخ خیاطی به ایران

در ادامه پاسخ به سوال چرخ خیاطی کی وارد ایران شد، لازم است به مزایایی که چرخ خیاطی ها به همراه داشتند اشاره کنیم.

1) منبع درآمد خانم های خانه دار: بسیاری از خانم های خانه دار، با استفاده از این چرخ ها برای خود منبع درآمدی راه انداختند. این کار در خانه خودشان انجام می شد و به راحتی می توانستند به کار ها و خانواده نیز رسیدگی کنند.

2) ارزان تر شدن قیمت لباس ها: در ادامه پاسخ به سوال چرخ خیاطی کی وارد ایران شد، بهتر است به بررسی قیمت لباس ها در آن زمان نیز بپردازیم. با بالا رفتن سرعت دوخت و دوز و همچنین آسان تر شدن تهیه لباس ها، قیمت لباس مقرون به صرفه شد و حتی جوامع کم درآمد نیز توانایی خرید لباس های مختلف را پیدا کردند.

3) ایجاد و گسترش مشاغل مختلف مربوط به دوزندگی: اگر برای شما سوال پیش آمده است که چرخ خیاطی کی وارد ایران شد، خوب است بدانید با ورود چرخ خیاطی ها به ایران، کارگاه های تولید لباس گسترش زیادی یافتند که در ادامه آن افراد بسیاری شاغل شدند و آمار بیکاری کاهش یافت.

4) پیشرفت صنعت دوزندگی ایران: با توجه به موارد بالا که ذکر کردیم، حدس این که صنعت تولید لباس پیشرفت چشم گیری داشته است، سخت نیست.  همچنین جهت پاسخ به نیاز تولید کنندگان پارچه، صنعت ریسندگی و نساجی نیز پیشرفت چشم گیری پیدا کرد.

روند پیشرفت چرخ خیاطی ها در بعد از ورودشان به ایران

برای پاسخ به سوال چرخ خیاطی کی وارد ایران شد، باید توجه داشته باشیم که چرخ خیاطی هایی که امروزه شاهد آن هستید، در هنگام ورود به ایران به این شکل نبودند، بلکه شکل خیلی ساده ای داشتند. به طوری که تنها یک مدل دوخت را اجرا می کردند و به صورت دستی هدایت می شدند. با گذشت زمان، متخصصان مختلف کاری کردند تا دوخت های متفاوتی در لباس به وسیله چرخ ها اجرا شود و برای بهبود بخشیدن به سرعت این دستگاه، آن را به صورت برقی و با پا هدایت می کردند.

امیداواریم با خواندن مطالب بالا، به سوال چرخ خیاطی کی وارد ایران شد، پاسخ داده باشیم و شما را بیش تر و دقیق تر با روند پیشرفت و ورود این دستگاه کارآمد آشنا کرده باشیم.