چرا چرخ خیاطی پارچه ضخیم را نمی دوزد؟

چرا چرخ خیاطی پارچه ضخیم را نمی دوزد؟

استفاده از چرخ خیاطی در انقلاب صنعتی گسترش یافت و کار انسان ها راحت تر از سابق شد، اما مشکلی که همه افراد از گذشته تا امروز دارند، دوختن پارچه های ضخیم مانند جین، چرم و کتان است. با شروع فصل پاییز و زمستان، اغلب پارچه های مورد نیاز برای دوخت لباس ها، ضخیم و کلفت هستند. دوختن این مدل پارچه ها با چرخ خیاطی معمولی بسیار سخت است، اما کاری غیر ممکن نیست. تنها با انجام چند کار کوچک بر روی پارچه و ایجاد چند تغییر ساده بر روی ابزار های چرخ خیاطی، می توانید کار دوخت پارچه های ضخیم را آغاز کنید. در ادامه مطلب به سوال چرا چرخ خیاطی پارچه ضخیم را نمی دوزد، به طور کامل پاسخ خواهیم داد و راه حل هایی را جهت رفع این مشکل بررسی خواهیم کرد.

 

چند نکته اولیه برای دوخت پارچه ضخیم

جهت پاسخ به سوال چرا چرخ خیاطی پارچه ضخیم را نمی دوزد، نیاز است تا چند راه آسان را جهت دوختن آن ها پیش پای شما بگذاریم. قبل از شروع باید به چند نکته مهم توجه کنید.

  • پارچه خود را با دمای مناسب بشویید تا کمی نرم تر شود و کار دوخت آسان تر صورت گیرد.
  • در مرحه بعد، ابزار چرخ خیاطی خود را به طور کامل چک کنید و با تنظیم کشش آن، کار خود را شروع کنید.
  • فراموش نکنید، همیشه قبل از شروع کار، چند کوک بر روی یک تکه پارچه به صورت امتحانی بزنید تا از صحت کوک زدن های چرخ خیاطی مطمئن شوید.

 

مراحل کار با چرخ خیاطی برای دوخت پارچه ضخیم

اگر پرسش شما این است که چرا چرخ خیاطی پارچه ضخیم را نمی دوزد خوب است نکات زیر را مرحله به مرحله رعایت کنید تا بتوانید آنچه را می خواهید بدوزید.

 

 

 

 

1) انتخاب سوزن مناسب

به سوزن ها توجه کنید. سوزن های چرخ خیاطی در سایز های مختلفی ارائه می شوند. هرچه سایز سوزن بزرگ تر باشد، در اصل مناسب پارچه های کلفت تری است. برای دوخت پارچه های ضخیم مانند جین و پشمی، شما به یک سوزن کلفت یا به طور دقیق تر یک سوزن جین با سایز ۹۰ تا ۱۰۰، نیاز دارید.

 

2) انتخاب درز مناسب

انتخاب درز های ضخیم برای دوختن پارچه های ضخیم، اصلا کار عاقلانه ای نیست. بلکه باید با انتخاب درز صحیح مانند درز دوبله خوابیده یا در کل درز های تخت، به کار خودتان سرعت ببخشید و دوختن پارچه های ضخیم را آسان تر کنید.

 

3) تنظیم اهرم نگه دارنده پارچه

داشتن یک اهرم ‌نگه دارنده پارچه، که به پارچه های ضخیم اجازه حرکت راحت تری را بدهد، کمک بزرگی است.

  • اهرم نگه دارنده تفلونی: همانطور که از اسمش مشخص است، قسمت زیرین آن دارای یک روکش تفلونی و نچسب است. به همین دلیل، پارچه های ضخیم مانند پشمی به راحتی از زیر آن عبور خواهد کرد.
  • اهرم نگه دارنده غلتکی: در ادامه پاسخ به سوال چرا چرخ خیاطی پارچه ضخیم را نمی دوزد، لازم است تا به اهرم نگه دارنده غلتکی نیز توجه کنید. این اهرم با مدل غلتکی خود، به پارچه اجازه می دهد که به راحتی حرکت کند و جایی گیر نکند. اغلب برای پارچه های ضخیم که به سختی از اهرم ها عبور می کنند، گزینه مناسبی است.

4) نازک کردن پارچه ضخیم

در صورت داشتن لوازم مورد نیاز، می توانید با یک برش دوار، از ضخامت پارچه کم کنید تا دوختن آن ساده تر شود. در صورت انجام این کار، از تیزی تیغ استفاده کنید تا در نهایت کار تمیزی داشته باشید.

 

5) انتخاب نخ مناسب

حالا که بیش تر آماده سازی ها را انجام داده اید، برای پاسخ به سوال چرا چرخ خیاطی پارچه ضخیم را نمی دوزد، باید به نوع نختان نیز توجه کنید. جهت دوختن پارچه های ضخیم باید از نخ های ضخیم نیز استفاده کنید. همچنین می توانید از نخ بوبین، برای دوخت دوم استفاده کنید و کار دوخت را به صورت دو تایی انجام بدهید تا خیالتان بابت محکم بودن آن راحت باشد.

 

 

 

6) اندازه دوخت

در ادامه پاسخ به سوال چرا چرخ خیاطی پارچه ضخیم را نمی دوزد، به اندازه و فاصله دوخت و کوک هایتان نیز باید توجه کنید. دوخت هایی که برای پارچه های ضخیم ایجاد می کنید باید حدودا به طول 6 میلی متر باشند تا در نهایت یک دوخت زیبا داشته باشید.

 

7) استفاده از لژ های پلاستیکی

لژ ها ماده ای ژله ای شکل هستند که می توانید برای شروع کار در دهانه چرخ خیاطی خود فرو کنید تا کمی بالا تر برود و بعد، دوختن پارچه را شروع کنید. اگر نتوانستید همچین چیزی پیدا کنید، می توانید از چند لایه پارچه ضخیم یا چند لایه مقوا برای این کار استفاده کنید.

8) چرخاندن فلایویل

جهت پاسخ به سوال چرا چرخ خیاطی پارچه ضخیم را نمی دوزد، لازم است بدانید که بعضی وقت ها پارچه های ضخیم به چرخ خیاطی شما فشار می آورند و سوزن آن شروع به ضربه زنی می کند که در نتیجه کارتان خراب خواهد شد. در این مواقع باید فلایویل یا همان چرخ دستی را با دستان خود به سمتی که خودتان قرار دارید بچرخانید تا پارچه را نجات دهید.

9) فشار مستقیم

برای پاسخ به سوال چرا چرخ خیاطی پارچه ضخیم را نمی دوزد، نیاز است ذکر شود که شما باید از هر راهی که می توانید برای نازک تر شدن پارچه های ضخیمتان استفاده کنید. تحمیل فشار مستقیم بر روی پارچه، به وسیله اتو پرس ها می تواند برای نازک کردن آن ها، بسیار کارساز باشد. همچنین می توانید از آب پاش برای فشرده سازی پارچه های ضخیم استفاده کنید.

امیدواریم با توجه به مطالب بالا و پاسخ به سوال چرا چرخ خیاطی پارچه ضخیم را نمی دوزد، بتوانید با استفاده از پارچه های دلخواهتان، برای فصل پاییز و زمستان لباس هایی زیبا و ضخیم بدوزید و از زیبایی این فصل ها لذت ببرید.