معرفی انواع قیچی خیاطی و کاربرد هرکدام از آن ها

معرفی انواع قیچی خیاطی و هرآن چه درباره آن ها نیاز دارید بدانید!

به نظر شما چرا در فروشگاه های صنایع دستی یا خیاطی محلی شما این همه قیچی با اندازه های مختلف و تیز وجود دارد؟ آیا می دانید که واقعاً به کدام یک نیاز دارید و به کدام یک نیازی ندارید؟ آیا خرید یک جفت قیچی گران قیمت انتخاب خوبی است یا خرید تعداد زیادی قیچی ارزان تر بهتر است؟ برش مهم ترین مرحله خیاطی است و اگر روی قسمت برش تمرکز نکنید، بعداً در زمان دوخت با مشکلاتی مواجه خواهید شد. ابتدا شما باید اطلاعات کافی در مورد برش و نحوه تبدیل یک کار به یک سرگرمی را داشته باشید. اگر آن را به عنوان یک سرگرمی در نظر بگیرید، برش همیشه سرگرم کننده است. در ادامه انواع قیچی خیاطی و کاربرد هرکدام را توضیح خواهیم داد.

 

قیچی خیاطی ساده

اگر قصد دارید فقط یک قیچی برای خیاطی بخرید، چنین قیچی ای بهترین گزینه است. شما می توانید از این قیچی ها برای برش انواع پارچه به راحتی استفاده کنید و قطعاً نیاز های خیاطی شما را برآورده می کند. فقط باید آن ها را تیز نگه دارید و مراقب آن ها باشید. داشتن قیچی کند فقط باعث ناراحتی شما می شود. به طور کلی باید سعی کنید بهترین قیچی خیاطی را بخرید حتی اگر قیمتش به نظرتان غیر منصفانه باشد چون به سرعت اثرش را در کارتان نشان می دهد.

هر قیچی خیاطی دارای دو نوع تیغه است؛ یک تیغه نوک تیز و تیغه دیگر صاف است، تیغه صاف از آسیب رساندن قیچی به الیاف پارچه جلوگیری می کند درحالی که تیغه نوک تیز به سرعت پارچه را برش می دهد. قیچی خیاطی همچنین برای زمانی مناسب است که بخواهید هم زمان چندین لایه پارچه را بدون آسیب رساندن به پارچه وسط برش دهید. شکل قیچی از هر نوع سطحی برای برش پشتیبانی می کند.

 

قیچی تیز کوچک

وقتی به لحاف دوزی علاقه دارید، این قیچی را توصیه می کنیم. همچنین به دلیل لبه های فوق العاده تیز آن می توان از آن ها برای کوتاه کردن نخ ها و برش لوازم موردعلاقه خود استفاده کرد.

 

قیچی کاغذ

این قیچی ها فقط برای برش کاغذ استفاده می شوند و در مجموعه شما باید وجود داشته باشند. بهتر است از آن ها دربرش الگو های دوخت کاغذ، رابط کاغذ و موارد دیگر استفاده شود.

 

قیچی گلدوزی کوچک

گلدوزی یکی دیگر از دوخت هایی است که نیاز به خلاقیت و ظرافت زیادی دارد. انواع قیچی خیاطی که در گلدوزی استفاده می شود، باید نوک تیز باشد زیرا این کار بسیار ظریف است و نیاز به تمرکز دارد. این نوع قیچی ها برای گلدوزی ساخته می شوند، اما در هنگام دوخت دستی نیز به کار می آیند و می توانند به عنوان نخ گیر عالی باشند.

 

قیچی دالبری یا زیگزاگی

هنگام کار با پارچه های لمینت یا پارچه روغنی، بهترین انتخاب قیچی دالبری است. استفاده از قیچی دالبری از ساییدگی پارچه در هنگام خیاطی جلوگیری می کند؛ بنابراین، زمانی که نمی توانید راهی برای بستن درز های پارچه خود پیدا کنید، بهتر است آن را داشته باشید. در حقیقت قیچی دالبری نوعی قیچی است که برای برش پارچه ساخته نمی شود، بلکه برای سایر کار های خیاطی ساخته می شود. ما معمولاً از این قیچی در دوخت های خانگی و برای دوخت خام استفاده می کنیم. به دلیل طراحی زیگزاگی تیغه های برشی دالبری، معمولاً نخ را به صورت زیگزاگی می بریم تا در انتها از اورلاک جلوگیری کنیم. شما همچنین می توانید از این ابزار برای حذف نخ اضافی از لباس استفاده کنید.

 

قیچی سبک

این قیچی سبک وزن یکی از قیچی های مورد علاقه هر خیاطی است. حمل این ها راحت تر است و زمانی که دور از خانه خیاطی می کنید می توانند گزینه خوبی برای حمل کردن باشند.

 

قیچی فنری

در اینجا یک راه حل برای خیاط هایی که دستشان به راحتی خسته می شود یا برای کسانی که آرتروز دارند، قیچی فنری است. به دلیل موقعیت پیش فرض و عملکرد فنر آن ها به راحتی باز و بسته می شوند.

 

قیچی الکترونیکی

انواع قیچی خیاطی الکترونیکی اساساً در کارخانه ها یا کارگاه هایی که نیاز به برش چند تکه پارچه در یک زمان دارند، استفاده می شود. معمولاً این قیچی برای مصارف خانگی ساخته نمی شود، زیرا اگر شما یک خیاط خانگی هستید، می توانید هر بار فقط یک برش را با تمرکز آماده کنید. این قیچی های الکترونیکی با برق یا با شارژ کار می کنند. از این نوع قیچی برای برش پارچه های سنگین در سطح صنعتی استفاده می شود.

 

برش نازک

قیچی های نازک در قسمت جلویی کاملاً نوک تیز هستند و ساختار کلی بدنه کاملاً باریک است. این قیچی ها برای افرادی که دوست دارند در زمان خیاطی از ابزارهای سبک وزن استفاده کنند یا از تیغه های نوک تیز استفاده کنند، ایده آل است. طول این قیچی چندان بلند نیست و معمولاً برای برش پارچه، برش نخ یا تیز کردن سوراخ دکمه استفاده می شود.

 

قیچی دسته خم

خیاط هایی که در مرحله ابتدایی آموزش خود هستند و هر روز یک چیز را یاد می گیرند، گاهی اوقات ممکن است با بریدن پارچه و الگو اذیت شوند، زیرا قیچی مورد استفاده آن ها انعطاف پذیر نیست و دسته آن به راحتی قابل گرفتن نیست. به همین خاطر خیاط ها، باید به سراغ قیچی دسته خم بروند. این قیچی طراحی منحصر به فردی دارد که برای همه مناسب است. این مدل برای انگشت شست دارای دسته ای خم شده در راستای تیغه است و برای سایر انگشت ها دسته مستقیم در راستای تیغه قرار دارد.

 

قیچی نخ گیر

نخ گیر یکی دیگر از انواع قیچی خیاطی کوچک است که مورد نیاز خیاط ها است. اگر با نخ کار می کنید، برای برش سریع و آسان آن در یک حرکت، باید یک گیره نخ داشته باشید. این قیچی همچنین زمانی ضروری است که دوخت را جدا می کنید و باید آن ها را به روشی تمیز و حرفه ای برش دهید، بدون اینکه اثری از آن باقی بماند یا پارچه پاره شود.

 

قیچی همه کاره

قیچی همه کاره رایج ترین قیچی است که می توانید روی میز دوزنده ها و خیاط ها ببینید. این قیچی برای بریدن پارچه چندان کاربردی نیست، اما زمانی که در حال بریدن یک الگو هستید ضروری است.

معمولاً دوزنده ها از این قیچی برای برش الگو استفاده می کنند، زیرا تیغه های صاف و راحتی برای برش الگو دارند. این قیچی برای مناطق کوچک برش مناسب است.

 

ویژگی های قیچی خیاطی

 

طول این قیچی کوتاه است و دارای تیغه ای به طول 5 اینچ است. این قیچی برای خیاطی، لحاف ها و صنایع دستی مناسب است. این قیچی همچنین توانایی برش دادن مواد ضخیم مانند چرم و مخمل را دارد. تیغه های ضخیم و لبه های نوک تیز چاقو مانند برای برش مواد در یک حرکت مناسب هستند و وزن سبکی دارند.

 

کاتر برش دستی

کاتر برش دستی اساساً یک کاتر برای برش پارچه است، اما ما همیشه می توانیم آن را به عنوان یک قیچی حساب کنیم. کاتر برش دستی چیزی است که باید حتماً در کیف خیاطی شما باشد. اگر قیچی شما به درستی کار نمی کند، باید از این کاتر استفاده کنید و هر بار به بهترین نحو نتیجه دلخواه شما را می دهد. کاتر چرخشی کاملاً تیز است و به پارچه شما آسیب نمی رساند.

 

کلام آخر

وجود انواع قیچی برای خیاطی در تراز و کار حرفه ای از اهمیت بالایی برخوردار است. بدون ابزار کار مناسب، هرگز نمی توانید یک لباس خوب و کلاسیک بدوزید. قبل از شروع تهیه یک جعبه خیاطی یا زمانی که چندین قیچی برای پروژه های خیاطی مختلف خریداری می کنید، باید راهنمای مختصری در مورد آن داشته باشید. همیشه سطح راحتی و زاویه قیچی را بررسی کنید. امیدواریم راهنمای خرید انواع قیچی خیاطی برایتان مفید بوده باشد.