چطور چرخ خیاطی را سرویس کنیم ؟

چطور چرخ خیاطی را سرویس کنیم؟

در این روز ها که همه سعی می کنیم به دلیل بیماری کرونا تا جای ممکن از خانه بیرون نرویم و به همین دلیل یادگیری یک سری مهارت های کاربردی برای انجام تعمیرات وسایل می تواند بسیار موثر باشد. اگر در منزل خیاطی می کنید، قطعاً می دانید چرخ هر چند وقت یکبار نیاز به سرویس دارد. اگر با این کار آشنایی ندارید، در ادامه همراه ما باشید تا به شما بگوییم در منزل، چطور چرخ خیاطی را سرویس کنیم.

 

مرحله اول: کشش نخ و ماسوره را تنظیم کنید.

اولین مرحله در پاسخ به این سوال که چطور چرخ خیاطی را سرویس کنیم، تنظیم کشش نخ و ماسوره است.

اگر نخ مرتب گره می خورد و یا دوخت مرتب نیست، عیب از همین قسمت است.

 

مرحله دوم: سوزن خود را چک کنید.

دومین مرحله در پاسخ به این سوال که چطور چرخ خیاطی را سرویس کنیم، تنظیم سوزن است.

سوزن باید مستقیم و تیز باشد و همچنین به درستی نصب شود. باید بررسی کنید که سوزن خم نشده باشد و اگر به یاد ندارید آخرین بار چه زمانی آن را عوض کرده اید، آن را تعویض کنید.

پارچه های مختلف به سوزن های متفاوتی نیاز دارند، بنابراین مطمئن شوید که از سوزن درست استفاده می کنید.

مرحله سوم: تمیز کردن اجزای داخلی چرخ

سومین مرحله در پاسخ به این سوال که چطور چرخ خیاطی را سرویس کنیم، تمیز کردن اجزای داخلی چرخ است. این مورد نیز یکی از رایج ترین مواردی است که می تواند منجر به اشکال در کارکرد چرخ خیاطی شود.

ما در سه مرحله فوق سعی کردیم به مهم ترین موارد در مورد اینکه چطور چرخ خیاطی را سرویس کنیم پاسخ دهیم، اما گاهی در چرخ خیاطی با مشکلاتی رو به رو می شویم که باید راه حل مناسب برای برطرف کردن آن ها را بدانیم. در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد.

 

مشکلات و راه حل های رایج در چرخ خیاطی

در ابتدا ما لیستی از مشکلات رایج که در هر چرخ خیاطی ممکن است، به وجود بیاید، معرفی خواهیم کرد.

  • دوخت نامنظم
  • شکستن دائمی سوزن
  • گره خوردن نخ
  • صدا های عجیب

اگر دوست دارید بدانید در مواجهه با این مشکلات چطور چرخ خیاطی را سرویس کنیم، ابتدا روش های زیر را اجرا نمایید.

1. اجازه دهید دستگاه استراحت کند.

2. آن را تمیز و روغن کاری کنید.

3. قطعات را عوض کنید.

دوخت نامنظم و راه حل آن

یک خیاط ممکن است تصور کند که این ناهماهنگی ناشی از ماسوره است، اما ممکن است این دلیل واقعی نباشد. آن ها نمی دانند که نخ می تواند به دلیل کاهش کشش روی نخ بالایی، زیر پارچه گره خورده و یا جمع شود.

بهترین راه حل برای این مشکل این است که از قسمت مشخص شده روی چرخ تان درجه سفتی دوخت را کم تر کنید.

به علاوه بسته به توضیحات ارائه شده در دفترچه راهنمای دستگاه، از شما خواسته می شود که سوزن و اهرم را بردارید و تا بالاترین موقعیت بالا ببرید.

 

شکستن دائمی سوزن و راه حل آن

اگر سوزن مدام می شکند، ممکن است از سوزن اشتباهی استفاده کرده باشید. اندازه سوزن، خروجی دستگاه را تعیین می کند و انتخاب اندازه مناسب می تواند منجر به بهبود عملکرد آن شود. اندازه سوزن ها از هشت تا هجده متغیر است، اما هر اندازه یک عملکرد مشخص دارد.

سوزن سایز نه یا یازده برای پارچه های ظریف و سبک مانند ارگانزا یا پارچه ابریشمی ایده آل است، در حالی که سوزن سایز چهارده برای پارچه های با وزن متوسط ​​مانند کتان، فلانل و جیر مصنوعی ایده آل است. از طرفی سوزن سایز شانزده یا هجده به دلیل استحکام برای پارچه های سنگین مانند جین استفاده می شود.

گره خوردن نخ و راه حل آن

اگر نخ شروع به گره خوردن کرد یا در چرخ خیاطی گیر کرد، باید هر نخ و قرقره را بررسی کنید تا مطمئن شوید در جای مناسب قرار گرفته اند. قرار دادن نخ در جهت مناسب و اطمینان از شروع دوخت در فاصله چند میلی متری از لبه پارچه، از پیچ خوردن آن به سمت بالا جلوگیری می کند.

یکی دیگر از دلایل این مشکل عدم وجود پارچه کافی در زیر سوزن هنگام شروع دوخت است، زیرا ممکن است نخ قرقره به نخ بوبین که زیر آن قرار دارد گره بخورد.

 

گیر کردن چرخ خیاطی و راه حل آن

گاهی ممکن است چرخ خیاطی گیر کند و دوخت را متوقف نماید. هنگامی که این مشکل رخ می دهد، توصیه می شود در ابتدا پارچه را به صورت کامل از زیر چرخ خارج نمایید.

پس از آن، قبل از شروع دوباره دوخت، تمام نخ های گیر کرده را بردارید.

پاره شدن نخ پایین و راه حل آن

نخ پیچی نامناسب بوبین ممکن است باعث پاره شدن نخ پایینی شود.

ماسوره باید با یک نخ کامل به طور یکنواخت و در عرض پیچ شود تا لایه ها تشکیل شود، اما باید از پیچیدن کامل آن خودداری کنید تا در حین قرار دادن آن در جعبه ماسوره مشکل ایجاد نکند. برخی از مدل های جدیدتر چرخ خیاطی مجهز به دستگاهی هستند که در هنگام پر شدن ماسوره، «خاموش شدن» خودکار را امکان پذیر می کنند، اما اگر مدل شما اینطور نیست، باید از این اقدام احتیاطی آگاه باشید.

نخ قرقره و ماسوره نیز نباید اندازه های متفاوتی داشته باشد، مگر اینکه بخواهید خیاطی تخصصی یا ماشین دوزی را انجام دهید.

 

صدا های عجیب و راه حل آن

سفت کردن پیچ چرخ خیاطی یکی دیگر از مکانیسم های مهم تعمیر است. شل شدن پیچ هایی که برای اتصال به قسمت های مختلف چرخ خیاطی استفاده می شود ممکن است باعث ایجاد صدای های غیرعادی در چرخ خیاطی شود، بنابراین توصیه می شود به طور منظم قسمت های شل شده را بررسی کنید و پیچ های قابل مشاهده را سفت کنید. با این وجود، باید احتیاط کرد تا از سفت کردن بیش از حد پیچ ​​ها جلوگیری شود.

اگر دستگاه شما صدا های کوبیدن و ساییدن تولید می کند، نیاز به بررسی کامل دارد؛ زیرا ممکن است سیگنالی از مشکلات جزئی باشد که می تواند منجر به خرابی بزرگتر شود. این سیگنال ها معمولاً نشان می دهند که بخش کلیدی دستگاه گیر کرده است یا به قسمت های دیگر ساییده می شود.

 

اکنون که با نحوه سرویس چرخ خیاطی آشنا شدید نگذارید مشکلات چرخ شما را از کار خیاطی بازدارد (چه به عنوان یک سرگرمی، چه به عنوان یک شغل). به خیاطی ادامه دهید و از آن لذت ببرید.