علت صدای چرخ خیاطی چیست؟

چهار شنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ ۰۹:۵۹:۵۷ ق.ظ

علت صدای چرخ خیاطی

بعضی از چرخ خیاطی ها می توانند پر سر و صدا باشند اما هرگز نباید حین کار با چرخ خیاطی صدای تق تق یا کوبیدن را بشنوید. در ادامه چند علت صدای چرخ خیاطی را شرح داده و برای هر کدام نیز راه حلی پیشنهاد می دهیم با ما همراه باشید.

 

۱. ماسوره شما پر از پرز شده است

پر شدن ماسوره شما می‌تواند علت صدای چرخ خیاطی تان باشد. به مرور زمان با دوخت لباس ها پرزها در ماسوره چرخ خیاطی ‌شما جمع می شوند. این پرزها می‌توانند سر راه سوزن شما قرار بگیرند و از ایجاد بخیه های مناسب در قلاب ماسوره جلوگیری کنند. در اغلب موارد این مشکل خود را با صدای ضربه زدن نشان می دهد که هر بار سوزن وارد و خارج می شود می توانید آن را بشنوید. برای جلوگیری از این مشکل به صورت دوره‌ای چرخ خیاطی تان را سرویس و تمیز کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار می کند.

 

۲. پیچ ماسوره چرخ خیاطی به جایی گیر می کند

گیر کردن پیچ ماسوره می تواند علت صدای چرخ خیاطی شما باشد. اگر پیچ ماسوره شما به جایی گیر کند چرخ خیاطی به درستی نمی دوزد. حتما حواستان باشد که در حین خیاطی پیچ ماسوره به جایی برخورد نکند، در غیر این صورت چرخ خیاطی شما از کار افتاده یا صدای تق تق می دهد. این اتفاق بیشتر در چرخ خیاطی های قدیمی رخ می دهد. اگر در حین خیاطی صدای تق تق شنیدید به هیچ وجه به دوختن ادامه ندهید زیرا می تواند به دستگاه شما آسیب برساند.

پیچ ماسوره چرخ خیاطی به جایی گیر می کند

۳. دنده های چرخ خیاطی نیاز به روغن کاری دارند

سومین علت صدای چرخ خیاطی ممکن است بر اثر روغن کاری نشدن قطعات درون چرخ خیاطی رخ بدهد. برخورد و ساییده شدن چرخ دنده ها و قطعات به یکدیگر می تواند علت صدای چرخ خیاطی باشد. هر وقت صدای تق تق در چرخ خیاطی جدید شنیدید آن را طبق دستورالعمل های دفترچه روغن کاری کنید و مطمئن شوید که روغن را در قسمتهای درستی میریزید.

 

۴. سوزن چرخ خیاطی ممکن است ضربه دیده باشد کج یا کنده شده باشد

با گذشت زمان سوزن چرخ خیاطی ممکن است خم شود و یا آسیب ببیند. این در مورد پارچه های ضخیم بیشتر اتفاق می افتد.

اگر سوزن چرخ خیاطی بیش از حد خم شود می‌تواند به محفظه ماسوره چرخ خیاطی تان برخورد کرده و بشکند. خم شدن سوزن می تواند علت صدای چرخ خیاطی باشد برای جلوگیری از این کار هنگام خیاطی سرعت خود را کم کنید و یا از سوزن‌های باکیفیت تر استفاده کنید.

سوزن های چرخ خیاطی ممکن است دارای ایراداتی باشند که در حین ساخت و یا جابجایی به وجود می آیند. شما ممکن است گاهی اوقات با سوزنی مواجه شوید که قبل از وارد کردن آن در دستگاه خم شده یا آسیب دیده است. سعی کنید که همیشه تعدادی سوزن جایگزین و ذخیره داشته باشید.

علت صدای چرخ خیاطی

۵. پیچ صفحه سوزن شل شده است

شل شدن صفحه سوزن ممکن است علت صدای چرخ خیاطی باشد. در صفحه سوزن شما یک پیچ کوچک وجود دارد که سوزن را در جای خود نگه می دارد اما به مرور زمان این پیچ می‌تواند شل شود و با لرزش دستگاه در حین دوخت علت صدای چرخ خیاطی شود. اگر صفحه سوزن شما بیش از اندازه شل شود سوزن با آن برخورد می کند پس همیشه صفحه سوزن خود را بررسی کرده و از محکم بودن پیچ آن مطمئن شوید.

یک مشکل رایجی که اکثر افراد با آن روبرو هستند این است که باید صفحه سوزن خود را بردارند تا به محفظه ماسوره برسند. اما نگران نباشید در هر چرخ خیاطی پیچ می تواند شل شود و با یک سرویس ساده این مشکل قابل حل است.

 

6. زمانبندی قلاب (HOOK )خاموش است

خاموش بودن زمان بندی قلاب می تواند علت صدای چرخ خیاطی شما باشد. خاموش بودن زمان‌بندی قلاب به این صورت است: هنگامی که سوزن چرخ خیاطی شما پایین می رود سیستم قلاب در چرخ خیاطی شما یک حلقه ایجاد می‌ کند تا یک بخیه صورت بگیرد اگر این اتفاق نیفتد زمانبندی قلاب شما خاموش است. گاهی اوقات مشکل در زمان بندی قلاب می ‌تواند علت صدای چرخ خیاطی باشد.

ممکن است تا حلقه های دوخت هنوز در حال شکل گیری باشند اما سوزن چرخ خیاطی به قلاب آن برخورد کند. برای شناسایی این مورد، سرعت دوخت خود را کم کنید و ببینید که آیا صدای تق تق از ماسوره چرخ خیاطی شما می آید یا خیر. شما می توانید با سرعت آهسته، آن هم هنگامی که سوزن به درون صفحه سوزن پایین می رود و پس از آن هنگام بالا آمدن سوزن از صفحه سوزن آن را مشاهده و بررسی کنید. این دقیقا زمانی است که حلقه دوخت باید تشکیل شود.

این مشکل بسیار ساده بوده و خودتان هم می توانید آن را برطرف کنید اما اگر نتوانستید آن را نزد یک تعمیرکار حرفه‌ای ببرید تا زمان بندی قلاب شما را دوباره تنظیم کند. زمانی که شما چرخ خیاطی خود را برای تعمیر و نگهداری به تعمیرگاه می برید این اولین موردی است که تعمیرکاران آن را بررسی می‌کنند. همیشه به یاد داشته باشید که چرخ دستی خود را به سمت خودتان بچرخانید تا زمان‌بندی دستگاه تان به هم نریزد.

زمانبندی قلاب (HOOK )خاموش است

۷. شما از یک ماسوره اشتباه استفاده می کنید

اگر ماسوره شما با چرخ خیاطی تان همخوانی نداشته باشد می تواند علت صدای چرخ خیاطی شما باشد. در حالت کلی همه ماسوره ها تقریباً شبیه به هم هستند اما با این حال ابعاد آنها مدل به مدل متفاوت می باشد.

حتماً مطمئن شوید که ماسوره ای که خریده اید با چرخ خیاطی شما سازگار باشد. اگر ماسوره شما کوچکتر از ابعاد چرخ خیاطی تان باشد می تواند در محفظه ماسوره شما بپرد و صدای تق تق یا کوبیدن ایجاد کند. برعکس این کار اگر ماسوره بزرگ باشد آزادانه در محفظه ماسوره چرخ خیاطی نمی چرخد و در دوخت مشکل ایجاد می کند.

این هفت موردی که برای شما شرح دادیم یکی از رایج ترین موارد علت صدای چرخ خیاطی هستند امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. سایت دوخت کالا امکان خرید اینترنتی به صورت قسطی را فراهم کرده است که می توانید با مراجعه به سایت از خدمات خرید کالا به صورت قسطی بهره مند شوید.