نکاتی که قبل از خرید نخ چرخ خیاطی باید بدانیم

شنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۰۷:۴۶:۵۴ ب.ظ

نخ چرخ خیاطی

همه ما هر چند وقت یک بار از چرخ خیاطی برای تعمیر یا دوختن لباس های خود استفاده می کنیم. نخ هایی که در چرخ خیاطی ها به کار برده می شوند مدل های بسیار زیادی دارند و هر کدام از آن ها مخصوص یک کار و یک پارچه هستند. ما در این مقاله انواع مختلف نخ چرخ خیاطی را نام برده ایم و به تمام نکاتی که در مورد آن وجود دارد اشاره کرده ایم.

انواع نخ های چرخ خیاطی

نخ چرخ خیاطی

نخ های معمولی: نخ های معمولی به همان نخ های گفته می شود که بسیاری از ما ها در خانه های خود حداقل یکی از آن ها را داریم و از آن استفاده می کنیم. این نخ ها معمولا از پلی استر ساخته می شوند و به همین خاطر قوی، با دوام و انعطاف پذیر هستند. این نخ ها برای تمامی پارچه ها و لباس ها مناسب هستند و می توان آن ها را در هر رنگی خریداری کرد.

نخ پلی استر: این نخ ها به نخ های معمولی شباهت بسیار زیادی دارند اما باید بدانید که این مدل نخ چرخ خیاطی خود اشکال مختلفی دارد. این نخ کمی متفاوت تر ساخته می شود تا سطحی صاف و براق داشته باشد. از این نخ معمولا برای تزئین لباس های مجلسی استفاده می شود.

نخ کتان: یکی از محبوب ترین و بهترین نخ های طبیعی که به جای نخ های پلی استر می توان از آن استفاده کرد، نخ کتان است. اما یکی از مهم ترین نکاتی که در مورد این نخ باید بدانید این است که نخ های کتان و پنبه ای به اندازه نخ های پلی استر و مصنوعی دوام ندارند و قوی نیستند. وزن کمتر و مقاوت کمتر آن ها باعث می شود تا در طول زمان کهنه شوند و ساییده شوند. اما اگر لباسی می خواهید بدوزید که زیاد پوشیده نمی شود، این مدل نخ چرخ خیاطی می تواند مناسب باشد.

نخ لحاف: این نخ برای دوخت دستی رویه لحاف ساخته شده است و با استفاده از آن می توان لحاف های مختلفی درست کرد. این نخ ها درست است که از پنبه ساخته شده اند، اما به خاطر روکش لعاب دار خود دارای استحکام بسیار خوب و درخشندگی هستند.

نخ ابریشم: ابریشم، نخی زیبا، برای لباس های گران قیمت و خاص است و به خاطر بافت خاص خود، صاف و براق است و به راحتی می تواند با رنگ های مختلف و زیبا ست شود. نخ ابریشم، معمولا برای نخ چرخ خیاطی استفاده نمی شود زیرا به خاطر حساس بودن و گران قیمت بودن آن، معمولا در دوخت های دستی از آن استفاده می شود.

نحوه نخ کردن چرخ خیاطی

نحوه نخ کردن چرخ خیاطی

  1. نخ کردن با دست

اولین و ساده ترین راه برای نخ کردن سوزن چرخ خیاطی این است که از دستان خود استفاده کنید. این روش بستگی به مهارت و قدرت بینایی شما دارد و ممکن است برای افرادی که بینایی ضعیفی دارند این کار بسیار سخت باشد.

برای این کار، نخ چرخ خیاطی را انگشت اشاره و انگشت شست خود به اندازه حدود 1. 5 اینچ از انتها نگه دارید. سپس با دقت نخ را از سوزن چرخ خیاطی عبور دهید. به همین سادگی!

  1. استفاده از ابزار

امروزه برای نخ کردن دستگاه چرخ خیاطی وسیله های بسیار زیادی وجود دارد که می تواند کار شما را راحت تر کنند. افرادی که بینایی ضعیفی دارند و یا به هر دلیلی نمی توانند به طور دستی سوزن چرخ خیاطی را نخ کنند، می توانند از ابزار های مخصوص نخ کردن در بازار که مدل های بسیار زیادی از آن وجود دارند، استفاده کنند. فقط دقت داشته باشید که قبل از خرید سوزن نخ کن نحوه استفاده از آن را از مغازه دار بپرسید تا بعدا با مشکل مواجه نشوید.

دلایل اصلی پاره شدن نخ چرخ خیاطی

 دلایل اصلی پاره شدن نخ چرخ خیاطی

  1. سوزن

یکی از اصلی ترین دلایل پاره شدن نخ چرخ خیاطی، سوزن چرخ خیاطی است. اگر نخ به سرعت پاره می شود، باید سوزن خود را چک کنید که درست باشد، خم نشده باشد و هیچ گونه آسیبی بر روی آن وجود نداشته باشد. همچنین باید دقت داشته باشید که سوزن شما برای پارچه ای که قصد دوختن آن را دارید مناسب باشد. برای مثال پارچه های استرچ به سوزن های کشش و نخ چرخ خیاطی مخصوص خود نیاز دارند.

  1. ماسوره

مواظب نخ هایی که به دور قرقره در محفظه ماسوره پیچیده می شوند باشید. اگر هنوز هم نخ چرخ خیاطی شما پاره می شود، بررسی کنید که آیا کرک و پرز در چرخ خیاطی وجود دارد یا خیر. اگر وجود داشت برای تمیز کردن و رفع آن اقدام کنید زیرا وجود کثیفی و کرک و پرز یکی از دلایلی است که باعث می شود نخ ها پاره شوند. همچنین علاوه بر کرک و پرز، ماسوره چرخ خیاطی را نیز چک کنید. ممکن است کمی نخ در آن گیر کرده باشد و بر عملکرد چرخ خیاطی تاثیر بگذارد.

  1. نخ مجدد

اگر نخ چرخ خیاطی شما هنوز هم پاره می شود، باید بررسی کنید که آیا چرخ خیاطی خود را اصلا درست نخ کرده اید یا خیر. اگر همه چیز را بررسی کرده اید و درست به نظر می رسید، بهتر است که یک بار دیگر نیز چرخ خیاطی را مجددا نخ کنید. شاید فکر کنید که این کار وقت زیادی می گیرد و احتمالا مشکل را حل نمی کند. اما باید بدانید که بسیاری از مشکلات نخ چرخ خیاطی، با یک بار نخ کردن مجدد حل خواهد شد.

  1. تمیز کردن صفحه گلو

یکی دیگر از دلایلی که می تواند باعث پاره شدن نخ چرخ خیاطی شود، کثیف بودن صفحه گلو چرخ خیاطی ( پوشش فلزی بالا ماسوره) است. برای جلوگیری از پاره شدن نخ صفحه گلو را در بیاورید و تمامی کرک و پرز هایی که وجود دارد را تمیز کنید. همچنین می توانید به دفترچه راهنمای چرخ خیاطی مراجعه کنید و ببینید که آیا قطعات دیگری نیز وجود دارند که بتوان آن ها را تمیز کرد یا خیر.

 

جمع بندی

در این مقاله در مورد نخ چرخ خیاطی صحبت کردیم. در ابتدا به مدل های مختلف نخ اشاره کردیم و درمورد هرکدام توضیحاتی را ارائه کردیم. بعد از آن در مورد چگونگی نخ کردن چرخ خیاطی و در انتها نیز در مورد دلایلی که باعث پاره شدن نخ چرخ خیاطی می شوند توضیح دادیم. شما می توانید از سایت دوخت کالا به صورت اقساطی و نقد خرید کنید.