تفاوت ماسوره فلزی و پلاستیکی چرخ خیاطی چیست؟

شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱ ۰۴:۵۰:۴۶ ب.ظ

تفاوت ماسوره فلزی و پلاستیکی چرخ خیاطی

چرخ خیاطی یک وسیله ساده است که در عین سادگی می تواند پیچیدگی های زیادی داشته باشد و افراد تازه کار را با چالش های بسیاری روبرو کند. برای دوخت یک لباس زیبا و شکیل باید با تمام جزئیات و قطعات چرخ خیاطی به طور کامل آشنا باشید تا در صورت بروز مشکل بتوانید آن را در کوتاه ترین زمان ممکن حل کنید.

یکی از مهم ترین قسمت های این ماشین خانگی ماسوره و ماکو است. چرخ های مختلف از ماسوره های متنوعی با جنس های متفاوت استفاده می کنند. معمولاً ماسوره چرخ خیاطی از پلاستیک یا فلز ساخته شده است. تفاوت ماسوره فلزی و پلاستیکی چرخ خیاطی چیست و هر کدام چه کاربردی دارد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

تمامی نکات درباره ماسوره فلزی و پلاستیکی

آشنایی با تفاوت ماسوره فلزی و پلاستیکی چرخ خیاطی.

پلاستیک برای اولین بار چندین دهه پیش در محصولات مختلف از جمله چرخ خیاطی مورد استفاده قرار گرفت. قطعات پلاستیکی موجود در چرخ خیاطی اگر در کنار سایر قطعات پلاستیکی کار کنند، عمر و کارایی قابل قبولی دارند.

یکی از سؤالاتی که زیاد پرسیده می شود این است که آیا می توانم به جای ماسوره پلاستیکی از مدل فلزی آن استفاده کنم؟ در جواب به این سؤال باید گفت، تفاوت ماسوره فلزی و پلاستیکی چرخ خیاطی زیاد است و نمی توان آن ها را به جای یکدیگر استفاده کرد. حتی اگر سایز ماسوره ها با هم یکی باشند، باز هم قابل تعویض نیستند.

به عبارت دیگر، ماسوره های فلزی فقط در ماکو های فلزی و ماسوره های پلاستیکی فقط در ماکو های پلاستیکی قابل استفاده هستند.

از طرف دیگر ماسوره های فلزی برای چرخ خیاطی های قدیمی ساخته شده بودند که قابلیت جاگذاری کردن از جلو یا بالا را داشتند. البته این مدل ماسوره ها در برخی از چرخ خیاطی های جدید هم کار می کند، به شرطی که قسمت قرارگیری آن فلزی و در جلو چرخ تعبیه شده باشد.

دلیل اینکه ماسوره فلزی و پلاستیکی قابل تعویض نیستند این است که فلز می تواند به سرعت پلاستیک را فرسوده کند و ممکن است مجبور شوید پول بیشتری برای رفع آسیب خرج کنید. همچنین، ماسوره فلزی ممکن است با قلاب فلزی مغناطیسی شما تداخل ایجاد کند و دوخت و دوز را با مشکل مواجه کند.

البته تفاوت ماسوره فلزی و پلاستیکی چرخ خیاطی تنها به این موارد محدود نمی شود. این دو محصول ممکن است در ظاهر نیز تفاوت هایی با یکدیگر داشته باشند که قرار دادن یکی در محفظه دیگری دشوار و حتی غیر ممکن می شود.

علی رغم پیشرفت هایی که در ساخت پلاستیک در قرن بیست و یکم انجام شده، تعدادی از افراد همچنان تصور می کنند ماسوره های فلزی دوام بیشتری نسبت به نمونه های پلاستیکی دارد. در صورتی که این تصور چندان هم درست نیست.

در نقطه مقابل اگر بخواهید از ماسوره پلاستیکی برای ماکو های فلزی استفاده کنید هم باز با مشکل مواجه می شوید؛ زیرا ماسوره های پلاستیکی نمی تواند در ماکو های فلزی دوام بیاورد و به سرعت فرسوده می شود. انحراف پیداکردن و سوراخ شدن از مشکلات عمده قرار دادن ماسوره پلاستیکی در ماکوی فلزی است.

قاعده کلی برای ماسوره ها این است که فلزی برای ماکو های فلزی و پلاستیکی برای ماکو های پلاستیکی استفاده شود.

آشنایی با تفاوت ماسوره فلزی و پلاستیکی چرخ خیاطی.

آشنایی با تفاوت ماسوره فلزی و پلاستیکی چرخ خیاطی.

شاید فکر کنید راهی برای در نظر نگرفتن تفاوت ماسوره فلزی و پلاستیکی چرخ خیاطی وجود داشته باشد و بتوان آن ها را به جای یکدیگر استفاده کرد؛ اما شرق شرق است و غرب غرب! این طرز فکر که می توان آن ها را جایگزین یکدیگر کرد درست نیست. ماسوره پلاستیکی برای ماکو های پلاستیکی ساخته شده و ماسوره فلزی برای ماکو های فلزی ساخته شده است.

وقتی زمان تعویض ماسوره فرا می رسد، کوچک ترین تفاوت سایز بین آن ها اهمیت زیادی دارد. توجه نکردن به این موضوع، می تواند یک روز کاری شما را خراب کند. اندازه ماسوره باید دقیقاً با انواع ماکو و محل قرارگیری آن مطابقت داشته باشد، در غیر این صورت چرخ خیاطی شما درست کار نمی کند.

حتی اگر ماسوره فلزی و پلاستیکی شما به یک شکل باشند، به این معنی نیست که اندازه آن ها با یکدیگر یکسان است.

مشکل دیگر این است که کشش چرخ خیاطی با توجه به اندازه ماسوره تنظیم شده است. تنظیم کشش ماسوره های پلاستیکی مانند فلزی نیست.

همچنین، ماسوره اگر کمی بلند تر یا کوتاه تر باشد، می تواند در دوخت شما اختلال ایجاد کند. علاوه بر این، اگر ماکو و ماسوره از دو ماده متفاوت ساخته شده باشند، با سرعت بیشتری فرسوده می شوند.

انواع ماسوره

انواع ماسوره

موضوع مهم بعدی در تفاوت ماسوره فلزی و پلاستیکی چرخ خیاطی  شناخت انواع آن ها است. در حال حاضر، حدود 60 نوع ماسوره مختلف در بازار وجود دارد؛ اما متداول ترین آن ها مدل 15 یا A است. بالا و پایین این مدل از ماسوره صاف است و فقط از فلز یا پلاستیک ساخته شده است.

یکی دیگر از مدل های رایج ماسوره مدل L است. این مدل مسطح و باریک است و معمولاً از فلز یا پلاستیک ساخته می شود. در ساخت ماسوره مدل L استفاده از آلومینیوم هم مرسوم است.

ماسوره و ماکو مدل M هم کاربرد زیادی دارد و اندازه آن یک چهارم بقیه است. جنس این مدل مثل نمونه قبلی فلز، پلاستیک و یا آلومینیوم است.

یکی دیگر از ماسوره های مرسوم برنینا است. این مدل ماسوره معمولاً زود فرسوده می شود؛ بنابراین زمان خرید به این موضوع دقت کنید.

ماسوره برنینا بر روی تمام چرخ خیاطی های معمولی که از ماسوره های عمومی استفاده می کنند، قابل نصب است.

ماسورهSinger #8228 نوع دیگری است که بسیار عریض‌ تر است و اغلب در دستگاه های قدیمی تر یافت می شود و فقط فلزی است.

 

جمع بندی

در مقاله پیش رو با تفاوت ماسوره فلزی و پلاستیکی چرخ خیاطی به طور کامل آشنا شدیم. اگرچه این تفاوت ها جزئی به نظر می رسد؛ اما توجه نکردن به آن ها می تواند در روند کار شما اختلال ایجاد کند و کارایی چرخ را پایین بیاورد. تلاش برای صرفه جویی در هزینه قابل ستایش است؛ اما نه در جایگزینی ماسوره های پلاستیکی با نمونه های فلزی؛ زیرا این کار نه تنها موجب صرفه جویی نمی شود بلکه می تواند هزینه مضاعفی برای شما در بر داشته باشد.

بنابراین اگر می خواهید دوختی بی نقص و تمیز داشته باشید و عمر چرخ خیاطی خود را بیشتر کنید، همیشه از قطعات مناسب استفاده کنید.