کاربرد های انواع نخ خیاطی چیست ؟

شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ ۰۴:۲۸:۳۴ ب.ظ

نخ خیاطی ، اولین و مهم ترین وسیله برای شکل دادن به لباس و دوختن آن است. به همین خاطر است که این وسیله کاربردی مدل های بسیار مختلفی دارد. هر کدام از این مدل ها ویژگی های خاص خود را دارند. ما در این مقاله برای آشنای بیشتر شما با کاربرد های انواع نخ خیاطی ، در مورد مدل های مختلف و کاربرد های آن ها توضیح داده ایم.

انواع نخ های خیاطی و کاربرد آن ها

کاربرد های انواع نخ خیاطی

  1. نخ همه منظوره

هنگامی که برای خرید نخ به فروشگاه می روید، احتمالا اولین نخی که خواهید دید، نخ همه منظوره خواهد بود. معمولا روی بسته این نخ، نوشته می شود که کاملا از پلی استر ساخته شده است. این نخ ها همان طور که از اسمشان پیداست، در اکثر کار های خیاطی مورد استفاده قرار می گیرند. جنس این نخ ها معمولا از پلی استر است و با روکش پنبه به بازار عرضه می شوند.

این نخ را می توان برای دوخت تمامی پارچه ها به غیر از پارچه های سنگین مانند پارچه های جین استفاده کرد.

  1. نخ سردوز

برای آشنایی با کاربرد های انواع نخ خیاطی ، خوب است که با نخ سردوز آشنا شوید. این نخ همان طور که از اسمش پیداست برای ماشین سردوز مورد استفاده قرار می گیرد. نخ سردوز معمولا نازک تر از نخ های معمولی است.

برای استفاده از نخ سردوز ، همزمان از 3 یا 4 نخ استفاده می شود و این در حالی است که برای استفاده از نخ چرخ خیاطی معمولی از 2 نخ استفاده می شود. این مدل معمولا در اندازه های بزرگ به بازار عرضه می شود. استفاده از این نخ را برای چرخ خیاطی های معمولی توصیه نمی کنیم. زیرا این نخ پرز زیادی از خود به جای می گذارد.

برای آشنایی با کاربرد های انواع نخ خیاطی خوب است بدانید که نخ سردوز تماما از پلی استر ساخته می شود و برای سردوز کردن لباس ها کاربرد دارد.

  1. نخ لحاف

نخ لحاف یکی دیگر از نخ های خیاطی است که خوب است با آن آشنا شوید. کاربرد این نخ همان طور که از اسمش پیداست، برای دوخت و درست کردن لحاف است. این نخ معمولا از پلی استر با روکش پنبه ساخته می شود. نخ پرز کم و ظاهری درخشان دارد.

  1. نخ پنبه

برای آشنایی با کاربرد های انواع نخ خیاطی ، خوب است که با نخ پنبه آشنا شوید. نخ های پنبه نیز کاربرد های زیادی دارند و می توانند برای تهیه لباس به کار گرفته شوند. اما مشکلی که این نخ ها دارند این است که اصطکاک زیادی دارند و پرز زیادی تولید می کنند. به همین خاطر استفاده از آن ها امروزه به اندازه گذشته رایج نیست.

  1. نخ سنگین

یکی از نخ های دیگری که زیاد مورد استفاده قرار می گیرد ، نخ سنگین است. این نخ ها همان طور که از اسمشان پیداست برای پارچه های سنگین مانند جین به کار گرفته می شوند و در برابر کشش و سایش مقاومت بسیار بیشتری از خود نشان می دهند.

برای آشنایی با کاربرد های انواع نخ خیاطی خوب است بدانید که نخ های سنگین معمولا ضخیم تر از نخ های معمولی هستند و از پنبه ، پلی استر نایلون و یا ترکیبی از این سه ساخته می شوند. نخ سنگین برای دوخت با پارچه های سنگین و پارچه هایی که باید مقاومت زیادی داشته باشند به کار گرفته می شود.

  1. نخ نایلونی با استحکام بالا

یکی از نخ های مورد استفاده و رایج ، نخ های نایلونی با استحکام بالا هستند. این نخ ها مانند نخ های سنگین بیشتر برای پارچه های سنگین و پارچه هایی که نیاز دارند مقاومت زیادی داشته باشند به کار گرفته می شود. برای آشنایی با کاربرد های انواع نخ خیاطی خوب است بدانید که نخ نایلونی با استحکام بالا در برابر نفوذ آب مقاومت زیادی دارند.

این نخ بیشتر کاربرد صنعتی دارد. به خاطر مقاومت بسیار بالایی که این نخ دارد، بیشتر برای تولید کفش، کیف و چمدان به کار گرفته می شود.

  1. نخ جین

کاربرد های انواع نخ خیاطی

یکی دیگر از نخ هایی که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، نخ جین است. برای این که با کاربرد های انواع نخ خیاطی آشنا شوید، خوب است که لباس های جین برای دوخت، نخ مخصوص به خود را دارند که به عنوان نخ جین نیز شناخته می شود. این نخ بهترین نتیجه را برای دوخت لباس های جین ارائه می دهد.

  1. نخ نامرئی

نخ نامرئی

نخ نامرئی در واقع یک رشته نخ است. نخ طوری نیست که نامرئی باشد و اصلا دیده نشود. فقط به گونه ای طراحی شده است که دیدن آن روی پارچه بسیار دشوار باشد. زیرا بسیار نازک و بسیار شفاف طراحی شده است.

برای این که با کاربرد های انواع نخ خیاطی آشنا شوید، باید بدانید که نخ نامرئی معمولا همراه پارچه های تیره استفاده می شود تا نخ کمتر دیده شود.

  1. نخ های مادام العمر

برای این که با کاربرد های انواع نخ خیاطی آشنا شوید ، خوب است که در مورد نخ های مادام العمر نیز بدانید. این نخ ها همان طور که از اسمشان پیداست، بیشترین مقاومت را نسبت به تمامی نخ ها دارند. نخ های مادام العمر در برابر تمامی عواملی که باعث تخریب آن ها می شود از جمله نور مستقیم خورشید، دمای شدید، شست و شوی ها و تمیز کننده های خشن، آب، پوسیدگی و هر عاملی که فکر می کنید مقاوم هستند. مشکلی که وجود دارد، این نخ ها کاربرد زیادی ندارند و به راحتی نیز در بازار عمومی پیدا نمی شوند. در صورت پیدا شدن نیز قیمت بسیار بالایی دارند و خرید آن ها اصلا به صرفه نیست.

  1. نخ های قابل ذوب

نخ های قابل ذوب

شاید تا به حال نشنیده باشید که نخ های نایلونی وجود دارند که نقطه ذوب بسیار پایینی دارند و می توان از آن ها بدون بخیه زنی با چرخ خیاطی استفاده کرد. از این نخ معمولا برای دوخت زیپ استفاده می شود. برای استفاده از این نخ کافی است که نخ را بین دو پارچه مورد نظر قرار دهید و با اتو روی آن بکشید تا نخ مانند چسب دو پارچه را به هم متصل کند.

 

جمع بندی

نخ های چرخ خیاطی مدل های بسیار زیادی دارند که هر کدام نیز کاربرد مخصوص به خود را دارند. ما در این مقاله برای آشنایی بیشتر شما با کاربرد های انواع نخ خیاطی، مدل های مختلف آن را نام بردیم و در موردر کاربرد های هر کدام توضیح دادیم.

خرید انواع چرخ خیاطی ها با شرایط اقساطی از این مجموعه، امتیاز منحصر به فردی است که فروشگاه دوخت کالا برای مشتریان در نظر گرفته است.