صفر تا صد راه اندازی خط تولید ماسک پزشکی

چهار شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ ۱۱:۴۹:۳۴ ق.ظ

خط تولید ماسک پزشکی

بعد از همه گیری کرونا، تقاضا برای ماسک های پزشکی به شدت افزایش پیدا کرد. ماسک های پزشکی نسبت به ماسک های پارچه ای در کنترل بیماری موثر تر عمل می کنند و به همین دلیل مورد استقبال مردم قرار گرفتند. همچنین متاسفانه با افزایش آلودگی هوا، ضرورت استفاده از این ماسک ها بیشتر شده است و افراد زیادی از ماسک های پزشکی استفاده می کنند. به همین دلیل راه اندازی خط تولید ماسک پزشکی یکی از کسب و کار های سودآور است. ما در این مقاله فرایند تولید ماسک پزشکی، ماشین آلات موردنیاز برای تولید ماسک و مواد موردنیاز را بررسی کرده ایم.

مواد مورد استفاده در تولید ماسک های پزشکی

 

طراحی ماسک پزشکی به حالت های مختلف بستگی دارد. به طور کلی ماسک های پزشکی سه لایه یا چهار لایه هستند. برای تولید ماسک های سه لایه از پارچه نانوون (non woven) استفاده می شود. این نوع پارچه فیلتری در برابر ویروس ها و باکتری ها ایجاد می کند، نسبت به دیگر پارچه ها لغزندگی کمتری دارد، ارزان تر است و یک بار مصرف است. همچنین پارچه ملت بلون (Melt blown) که زیر مجموعه اسپان باند است، در ساخت این نوع ماسک ها استفاده می شود. این نوع پارچه در بین پارچه های نانوون قرار می گیرد و فیلتری برای جلوگیری از ورود میکروب هاست. لایه بیرونی ماسک از پارچه نانوون الیاف بلند تشکیل شده است که از جنس پارچه اسپان باند است.

پلی پروپیلن رایج ترین ماده ای است که در خط تولید ماسک پزشکی استفاده می شود. مواد دیگری مانند پلی استایرن، پلی کربنات، پلی اتیلن یا پلی استر نیز در فرایند تولید ماسک نقش دارند. لایه داخلی پارچه نانوون، لایه بیرونی پارچه نانوون ضد آب و لایه میانی پارچه پلی پروپیلن ملت بلون است.

دستگاه تولید ماسک پزشکی

خط تولید ماسک پزشکی

دستگاه تولید ماسک پزشکی، یکی از دستگاه های همه کاره است که در فرایند تولید ماسک پزشکی اهمیت زیادی دارد. این دستگاه ها از چندین قسمت تشکیل شده اند و تمام فرایند تولید ماسک پزشکی را انجام می دهند. به همین دلیل شما در هنگام راه اندازی خط تولید ماسک پزشکی به کارگران زیادی نیاز ندارید.

فرایند تولید ماسک پزشکی

در هنگام راه اندازی خط تولید، باید به نکات مهمی توجه کنید. بعد از خرید مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز، خط تولید ماسک پزشکی شروع به کار می کند. در اولین مرحله مواد اولیه وارد دستگاه می شوند و با هم ترکیب می شوند. هنگامی که دستگاه مواد اولیه را ترکیب کرد، ماسک ها تا می شوند. دستگاه مواد را به صورت سه لایه تا می کند. سپس دستگاه از جوش اولتراسونیک برای ایجاد درز در انتهای ماسک استفاده می کند. در این مرحله می توان مفتول را در قسمت بالایی ماسک قرار داد.

پس از این مراحل ماسک ها به اندازه مناسب برش داده می شوند. مرحله بعدی اضافه کردن حلقه گوش به ماسک است. حلقه گوش با دستگاه در دو طرف ماسک قرار می گیرد و به صورت اولتراسونیک به ماسک جوش داده می شود. بعد از انجام این فرایند ها، ابتدا ماسک ها را از نظر کیفیت بررسی می کنید. سپس آرم خود را بر روی ماسک می زنید و ماسک ها را بسته بندی می کنید.

آزمایش های کنترل کیفیت ماسک پزشکی

آزمایش های کنترل کیفیت ماسک پزشکی

در خط تولید ماسک پزشکی، باید استاندارد هایی را رعایت کرد تا بهترین ماسک ها را به دست مصرف کننده رساند. یک ماسک مناسب باید از چندین جنبه مورد بررسی قرار بگیرد. اولین جنبه شکل ماسک است. ماسک سطح زیرین چانه، گونه ها و دو طرف بینی را در بر می گیرد و به همین دلیل شکل آن اهمیت زیادی دارد. برخی از ماسک ها به شکل گرد ساخته می شوند. همچنین ماسک باید با خطوط نامنظم و متنوع صورت سازگار باشد. جنبه بعدی این است که نشت هوا در اطراف ماسک در هنگام دم و بازدم به حداقل برسد.

بعد از تولید ماسک پزشکی، این ماسک باید آزمایش های مختلفی را پشت سر بگذارد تا مورد تایید قرار بگیرد. این آزمایش ها عبارتند از:

  1. آزمایش میزان فیلتراسیون باکتری ها در شرایط آزمایشگاهی (BFE)

در این آزمایش یک آئروسل با نوعی باکتری با سرعت 28.3 لیتر بر دقیقه به سمت ماسک پرتاب می شود تا اطمینان حاصل شود که ماسک باکتری ها را به میزان کافی فیلتر می کند.

  1. آزمایش میزان اشتعال

در این آزمایش سرعت اشتعال و سوختن ماسک بررسی می شود.

  1. آزمایش مقاومت تنفسی

در این آزمایش جریان هوا به سمت ماسک شلیک می شود و مقدار فشار هوا در هر دو طرف ماسک بررسی می شود. این آزمایش برای این انجام می شود که در زمان تنفس فردی که ماسک زده است، ماسک شکل خود را از دست ندهد و باکتری ها، میکروب ها و ویروس ها را به خوبی فیلتر کند.

  1. آزمایش مقاومت در برابر مایعات

در این آزمایش مایعی مانند خون به سمت ماسک پاشیده می شود تا اطمینان حاصل شود که مایع کسی را که ماسک زده است، آلوده نمی کند.

آزمایش مقاومت در برابر مایعات

  1. آزمایش فیلتر شدن ذرات

در این آزمایش یک آئروسل از میکروسفر های پلی استایرن بر روی ماسک اسپری می شود تا میزان فیلتر شدن ذرات بررسی شود.

جمع بندی

امروزه استفاده از ماسک های پزشکی به علت های مختلف مانند شیوع بیماری های آنفلوانزا، کرونا و افزایش آلودگی هوا رایج شده است و افراد زیادی به این ماسک ها احتیاج دارند. به همین دلیل خط تولید ماسک پزشکی یکی از مناسب ترین کسب و کار هایی است که می توانید راه اندازی کنید. برای راه اندازی خط تولید ماسک پزشکی، باید دستگاه های مربوطه را خریداری کنید و مواد اولیه مورد نیاز را تهیه کنید. همچنین بعد از تولید ماسک نیاز دارید آزمایش های کنترل کیفیت را انجام دهید تا استاندارد ها را رعایت کنید و بهترین محصول را به دست مشتریان خود برسانید. اگر برای تامین هزینه های خط تولید ماسک پزشکی دچار مشکل هستید و یا به مشاوره نیاز دارید، می توانید با فروشگاه دوخت کالا تماس بگیرید. همچنین می توانید ماشین آلات موردنیاز خود را به صورت پرداخت اقساطی از این فروشگاه تهیه کنید.