معرفی مواد شوینده خشکشویی قلیایی

یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۰۱:۴۷:۳۴ ب.ظ


مواد شوینده خشکشویی

مواد شوینده ای که در صنعت خشکشویی به کار برده می شوند، معمولا مواد شوینده قلیایی ای هستند که ترکیبات آن ها شامل پاک کننده های متفاوت مانند جوش شیرین هستند. این دسته از مواد می توانند حتی سر سخت ترین لکه ها را نیز به راحتی از بین ببرند و در عین حال کمترین آسیب را به لباس بزنند. پاک کننده هایی قلیایی که در خشکشویی ها به کار برده می شوند، همان طور که از اسمشان پیداست pH بالاتر از 7 دارند. برای اینکه بهتر با مواد شوینده خشکشویی آشنا شوید، ادامه مقاله را مطالعه کنید.

تاثیر مقیاس pH بر روی شستشو

به طور کلی مقیاس pH از 0 تا 14 تقسیم می شود و pH 7 نیز خنثی است. هر چیزی که pH کمتر از 7 داشته باشد، اسیدی است و هر چیزی که pH آن از 7 بالاتر باشد نیز قلیایی یا همان بازی محسوب می شود. هر چه یک محلول اسیدی تر باشد، pH آن نیز کمتر است و هر چه محلول pH بیشتری داشته باشد حالت قلیایی بیشتری دارد. برای مثال اسید باتری یک اسید قوی است که pH صفر دارد.

درمورد مواد شوینده خشکشویی که قلیایی هستند باید این نکته را در نظر داشته باشید که هر تغییر pH نشان دهنده تغییر ده برابری قلیایی یا اسیدیته بودن یک ماده است. برای مثال یک محصول تمیز کننده قلیایی با pH 10، 10 برابر قلیایی تر از پاک کننده ای با pH 9 است.

تفاوت پاک کننده های اسیدی در برابر قلیایی

مواد شوینده خشکشویی

هر کدام از مواد شوینده برای از بین بردن یک آلودگی خاص مناسب هستند. به همین دلیل است که مواد شوینده اسیدی و قلیایی هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را دارند. مواد شوینده خشکشویی معمولا اسیدی نیستند؛ زیرا شوینده های اسیدی برای از بین بردن زنگ زدگی فلزات، پاک کردن رطوبات معدنی سخت از کتری ها و قهوه جوش ها، رسوبات آب سخت روی کاشی ها و وان ها و همچنین تمیز کردن شیر های فلزی به کار برده می شوند.

اما شوینده ای که در خشکشویی ها بیشتر به کار برده می شود، شامل شوینده های قلیایی می شود؛ زیرا شوینده های قلیایی بیشتر برای تمیز کردن چربی ها و کثیفی های معمولی مناسب هستند. از مواد شوینده خشکشویی قلیایی برای موارد زیر استفاده می شود:

  • تمیز کردن ذرات چربی، روغن ها و گریس ها
  • تیره شدن لباس ها به دلیل آلودگی
  • آلودگی های معمولی
  • تمیز کردن لباس و گرفتن بوی آن ها (موادی مانند جوش شیرین، بوراکس و غیره همگی خاصیت بوگیری دارند.)

به غیر از مواد قلیایی، خشکشویی ها از صابون های معمولی نیز استفاده می کنند. اکثر صابون ها خنثی هستند و نه قلیایی محسوب می شوند و نه اسیدی.

نکات ایمنی در هنگام استفاده از مواد شوینده خشکشویی

نکات ایمنی استفاده از مواد شوینده

در حین استفاده از مواد شوینده خشکشویی باید به یک سری نکات ایمنی توجه کرد؛ زیرا اکثر مواد شوینده ای که در خشکشویی ها به کار برده می شوند، خاصیت قلیایی بالایی دارند و در صورت استفاده نادرست می توانند بسیار سمی باشند. قبل از کار با این نوع مواد شوینده حتما به نکات زیر دقت کنید:

  • در مکانی مناسب با تهویه هوا مناسب کار کنید و از استنشاق محصولات جدا خودداری فرمایید.
  • تمامی شوینده های قلیایی باید دور از دسترس کودکان خردسال نگهداری شوند.
  • در حین استفاده از مواد شوینده خشکشویی به علت خاصیت قلیایی بالای آن ها بهتر است که از وسایل ایمنی مناسب مانند دستکش های لاستیکی و عینک محافظ چشم استفاده کنید؛ زیرا اکثر پاک کننده های سنگین خورنده هستند و ممکن است در تماس با پوست و چشم آن را بسوزانند. همچنین این مواد ممکن است به دستگاه تنفسی نیز آسیب برسانند. پس بهتر است در هنگام کار ها، ماسک پزشکی بزنید.
  • قبل از استفاده از شوینده حتما دستورالعمل های روی برچسب محصولات را بخوانید و براساس آن ها از محصول استفاده کنید. برخی از محصولات قلیایی ممکن است که به سطوح خاصی مانند فلزات آلومینیم، برنح و مس آسیب برسانند و باعث تغییر رنگ یا خورده شدن آن ها شوند. همچنین این فلزات ممکن است در صورت تماس با مواد شوینده خشکشویی با خاصیت قلیایی بالا، ظاهر کدری پیدا کنند.
  • در صورتی که در خشکشویی و ماشین های خشکشویی از لوله های پی وی سی استفاده می شود، ممکن است در اثر گرمای ایجاد شده توسط شوینده، لوله ها آسیب بیینند.

سوالات متداول درمورد شوینده های قلیایی

سوالات متداول درباره شوینده های قلیایی

  • آیا سرکه پاک کننده قلیایی است؟

بر خلاف باور عموم سرکه ها یکی از مواد شوینده قلیایی نیست. سرکه در واقع یک اسید آلی ملایم با pH 2 تا 3 است. سرکه اسید استیک دارد که به آن قدرت پاک کنندگی بسیار خوبی می دهد. این ماده خاصیت ضد عفونی، از بین بردن چربی، زنگ زدایی و رسوب زدایی کتری ها را دارد.

سرکه با اینکه ماده ای طبیعی و غیر سمی محسوب می شود، اما اگر قصد دارید که از آن برای شستشو استفاده کنید، باز هم باید مراقب باشید. هیچ گاه سرکه را در کنار سطوح چوبی یا سطوحی که مهر و موم شده اند قرار ندهید.

  • آیا سفید کننده ها قلیایی هستند؟

بله. تقریبا تمامی سفید کننده هایی که به عنوان مواد شوینده خشکشویی به کار برده می شوند، قلیایی هستند. pH اکثر سفید کننده ها در حدود 13.5 است. به همین دلیل به عنوان موادی با خاصیت قلیایی بسیار قوی شناخته می شوند. برای مثال سفید کننده مایع کلر توانایی دور نگه داشتن بسیاری از ویروس ها، باکتری ها و میکروب های مضر را دارد. همچنین سفید کننده ها یک لکه بر قوی نیز باشند. اما از آن جایی که بسیار قدرتمند هستند، بهتر است که آن ها را با آب ترکیب کنید.

نتیجه گیری

مواد پاک کننده را می توان به دو دسته اسیدی و قلیایی تقسیم کرد. موادی مانند سفید کننده ها و جوش شیرین که به عنوان شوینده در خشکشویی ها استفاده می شوند، اکثرا قلیایی هستند. در صنعت خشکشویی از مواد شوینده، سفید کننده، نرم کننده ها و ... استفاده می شود. این مواد توانایی چربی زدایی و لکه بری بسیار خوبی دارند. برای اینکه بیشتر با مواد شوینده خشکشویی آشنا شوید، در این مقاله درمورد مواد شوینده قلیایی و تفاوت آن ها با مواد اسیدی توضیح داده شد.