معرفی انواع دستگاه های پلاتر

چهار شنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲ ۰۴:۳۹:۵۱ ب.ظ

معرفی انواع دستگاه های پلاتر

در صنعت پوشاک درست مانند دیگر صنایع برای تولید محصول از وسایل و تجهیزات بسیار مختلفی استفاده می شود. یکی از وسایل پرکاربرد که وظیفه چاپ الگو های مختلف را به عهده دارد، دستگاه پلاتر است. دستگاه های پلاتر مدل های بسیار مختلفی دارند که هر کدام دارای ویژگی های مخصوص به خود هستند. در این مقاله قصد داریم برای آشنایی بیشتر انواع دستگاه های پلاتر را نام ببریم و در مورد هر کدام از مدل ها توضیح دهیم. شما می توانید انواع دستگاه پلاتر را به صورت اقساطی از سایت دوخت کالا تهیه فرمایید.

 

دستگاه پلاتر چیست و چه کاربردی دارد؟

پلاتر توسط رمینگتون رند در سال 1953 اختراع شد. پلاتر ها مشابه پرینتر ها هستند و نه تنها در خیاطی بلکه در حوزه های دیگر مانند نقشه های ساختمانی، نقشه های معماری، نقشه های تجاری و غیره مورد استفاده قرار می گیرند؛ اما در صنعت پوشاک از دستگاه های پلاتر برای چاپ و پرینت الگو استفاده می شود.

پلاتر ها در مقایسه با پرینتر های معمولی قیمت بسیار بیشتری دارند؛ اما کیفیت و مزایای بیشتری نیز ارائه می دهند. در ادامه مدل های مختلف دستگاه های پلاتر را نام خواهیم برد.

 مدل های مختلف دستگاه های پلاتر

معرفی انواع دستگاه های پلاتر

  • درام پلاتر

درام پلاتر ها با نام پلاتر قلمی نیز شناخته می شوند. در بین انواع دستگاه های پلاتر از این مدل به عنوان یک دستگاه خروجی برای چاپ های گرافیکی، نقشه های مهندسی، رسم نمودار ها، نقشه های ساختمانی، نقشه های معماری، نقشه های مهندسی، نمودار های تجاری و غیره استفاده می شود. این پلاتر ها می توانند با رنگ های مختلف به صورت خودکار طراحی و چاپ را انجام دهند. یک درام پلاتر برای چاپ می تواند کاغذ را از هر طرف و در سراسر درام با یک ضمیمه تغذیه پین بپوشاند. در بین انواع دستگاه های پلاتر مدل های درام خود دارای دو مدل خارجی و داخلی هستند. پلاتر های درام خارجی کاغذ را به صورت خارجی روی درام می پوشانند و می پیچند و کاغذ با سنجاق ها و قلاب ها به درام متصل می شود. این مدل ها می توانند چاپ های طولانی تری انجام دهند؛ اما عرض آن ها محدود است.  در مقابل، پلاتر های داخلی کاغذ را به صورت یک برگ درون درام می پوشانند. کاغذ با فشار هوا یا نیرو الکترواستاتیک نگه داشته می شود. پلاتر های درام داخلی می توانند چاپ های با کیفیت بالا تولید کنند؛ اما طول آن ها محدود است.

  • پلاتر تخت

در بین انواع دستگاه های پلاتر مدل های تخت نیز کاربرد زیادی دارند. این مدل بیشتر برای طراحی های پیچیده، نقشه های مهندسی، نقشه های ساختمانی و نقشه های معماری استفاده می شود. پلاتر های تخت به گونه ای طراحی می شوند که می توان آن ها را روی میز کار قرار داد. این پلاتر دارای قلم و نگهدارنده داخلی است که اندازه و اشکال مختلی دارد و دارای خودکار ها و جوهر های مختلفی است که از قبل پر شده اند. جوهر این پلاتر ها با رنگ های متنوع پر شده است که به دستگاه در ترسیم طرح های رنگی کمک زیادی می کند.  به غیر از صنعت پوشاک از انواع دستگاه های پلاتر به خصوص مدل های تخت برای ترسیم و طراحی سازه های بزرگ مانند بزرگراه ها، نقشه های مهندسی، نقشه های ساختمانی، ماشین های مدرن، هواپیما و غیره استفاده می کنند. روش کار آن به این صورت است که برای چاپ و طراحی به کمک میله متحرکی که دارد، به سمت بالا، پایین، افقی و عمودی حرکت می کند تا روی کاغذ طرح ها را رسم کند.

  • پلاتر جوهر افشان

اکثر آژانس های تبلیغاتی و چاپخانه های بزرگ از پلاتر های جوهر افشان استفاده می کنند. تصاویر، طراحی و الگو ها می توانند توسط انواع دستگاه های پلاتر طراحی شوند. مدل های جوهر افشان نیز به کمک قطرات جوهر این طرح ها و الگو ها را رسم می کند. قطرات روی کاغذ به دقت پاشیده می شوند تا خروجی تمیز و مناسبی ایجاد شود. بیشترین کاربرد این مدل برای چاپ تصویر و اسناد در ابعاد بزرگ برای استفاده در بیلبورد ها و طرح های بزرگ است. همچنین اکثر بنر های عظیم نیز با این نوع پلاتر ساخته می شوند. در بین انواع دستگاه های پلاتر مدل های جوهر افشان نیز خود دارای دو مدل حرارتی و پیزوالکتریک هستند. پلاتر های جوهر افشان حرارتی همان طور که از نامشان نیز پیداست از گرما برای پاشیدن قطرات جوهر روی کاغذ استفاده می کنند؛ اما مدل های پیزو الکتریک از کریستال های باردار برای اعمال جوهر روی کاغذ استفاده می کنند. در بین انواع پلاتر مدل های جوهر افشان بهترین نتیجه را برای تولید و طراحی خروجی با کیفیت دارند.

پلاتر جوهر افشان

  • پلاتر های برشی

پلاتر های برشی نسبت به دیگر پلاتر ها بزرگ تر هستند و برای تولید طرح های گرافیکی بزرگ استفاده می شود. این نوع از پلاتر ها به یک رایانه متصل می شوند و به طراح ها کمک می کنند تا طرح های خود را به سرعت ایجاد کنند. این نوع از پلاتر ها به تیغ های داخلی مجهز هستند که می توانند ورق ها را برش دهند. از این نوع پلاتر برای ساخت و طراحی بنر ها با کیفیت بسیار بالا استفاده می شود. این نوع پلاتر با دقت 100 درصد کار می کند و در حال جایگزینی با مدل های قدیمی است.

چرا باید از پلاتر ها استفاده کنیم؟

چرا باید از پلاتر ها استفاده کنیم

  • پلاتر ها توانایی چاپ در ابعاد بسیار بزرگ بدون افت کیفیت را دارند.
  • انواع دستگاه های پلاتر توانایی چاپ روی پلاستیک، چوب، آلومینیم و در مدل های خاص حتی فولاد را نیز دارند.
  • پلاتر ها سرعت بسیار بالایی دارند.
  • برخی از مدل های پلاتر توانایی تحویل کار با دقت 100 درصد را دارند.
  • با پلاتر می توان حجم زیادی از طراحی را در زمان کوتاهی چاپ کرد.

جمع بندی

در صنعت پوشاک وسایل بسیار مختلفی برای تسهیل کار استفاده می شود. یکی از وسایل مهم در صنعت پوشاک که در صنایع و حوزه های دیگر نیز استفاده می شود، پلاتر است. پلاتر ها مانند پرینتر ها هستند؛ اما بسیار سریع تر و بهتر کار می کنند و توانایی چاپ در ابعاد بسیار بزرگ را نیز دارند. برای آشنایی بیشتر در این مقاله انواع دستگاه های پلاتر را نام بردیم و درمورد آن ها توضیح دادیم.