معرفی برخی از لوازم خیاطی که کار بدون آن ها ممکن نیست!

شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ ۰۳:۵۸:۲۷ ب.ظ

لوازم خیاطی

لوازم خیاطی ابزار و وسایلی هستند که برای دوخت لباس، پارچه و سایر منسوجات استفاده می شوند. وسایلی که در خیاطی به کار برده می شوند، بسیار متنوع هستند و هر کدام کاربرد های خاص خود را دارند. از مهم ترین وسایل خیاطی می توان انواع مختلف سوزن ها، قیچی ها، شابلون ها و دیگر ابزار را نام برد. تهیه وسایل خیاطی برای هر شخصی که علاقه مند به دوختن است ضروری است. به همین دلیل در ادامه قصد داریم برخی از مهم ترین وسایلی که یک خیاط باید به عنوان لوازم خیاطی را همیشه کنار خود داشته باشد، نام ببریم.

مهم ترین لوازم خیاطی

  • متر های نواری

یکی از مهم ترین وسایلی که همواره باید کنار یک خیاط باشد، متر های نواری هستند. متر های نواری خط کش هایی انعطاف پذیر هستند که برای اندازه گیری قسمت های مختلف بدن برای دوخت لباس ضروری هستند.

  • سوزن چرخ خیاطی

سوزن های چرخ خیاطی دارای مدل ها و اندازه های بسیار مختلفی هستند. این ابزار ها از جمله وسایلی هستند که هر لحظه امکان شکستن و خرابی آن ها وجود دارد. خوشبختانه سوزن های خیاطی به راحتی قابل تعویض هستند و خود فرد نیز می تواند سوزن چرخ خیاطی خودش را تعویض کند. به همین دلیل یکی از مهم ترین لوازم خیاطی که همیشه باید در بین وسایل خود داشته باشید، سوزن چرخ خیاطی اضافی است.

لوازم خیاطی

  • سوزن دوخت دستی

اگر لباس یا پارچه ای دارید که نباید با چرخ خیاطی دوخته شوند، بهتر است که آن ها را به صورت دستی بدوزید. برای مثال پروژه های گلدوزی از جمله دوختنی هایی هستند که حتما باید به وسیله دست انجام شوند. به همین دلیل بهتر است که در بین لوازم خیاطی خود همیشه مقدارری سوزن دوخت دستی داشته باشید.

  • قیچی خیاطی

اگر خیاط حرفه ای هستید، سعی کنید که همیشه یک قیچی خیاطی خوب در کنار خود داشته باشید تا بتوانید کار های خیاطی خود را به نحو احسن پیش ببرید. سعی کنید همیشه بهترین قیچی ها را انتخاب کنید؛ زیرا قیچی های ارزان قیمتی که به سرعت کند می شوند، می توانند در حین برش به پارچه شما آسیب بزنند.

  • کاتر چرخشی

کاتر های چرخشی در اندازه های مختلف وجود دارند و بیشتر برای دوخت و برش لحاف و پارچه های ضخیم استفاده می شوند. به همین دلیل اگر با پارچه های ضخیم و سنگین سر و کار دارید، توصیه می کنیم که حداقل یک کاتر چرخشی در بین لوازم خیاطی خود داشته باشید. البته توجه داشته باشید که نحوه کار با این کاتر ها خیلی ساده نیست و باید از قبل نحوه برش با آن ها را یاد بگیرید.

  • تشک چرخشی

تشک های چرخشی به نوعی مکمل کاتر های چرخشی هستند؛ زیرا دارای اندازه گیری های از قبل انجام شده هستند و باعث می شوند تا دیگر نیاز به اندازه گیری نداشته باشید. در واقع تشک های چرخشی به عنوان راهنمایی برای پارچه هایی که قرار است برش داده شوند، عمل می کنند.

  • گچ خیاطی

در بین لوازم خیاطی حتما باید گچ خیاطی نیز داشته باشید. گچ های خیاطی برای علامت زدن روی پارچه ها استفاده می شوند تا بتوان محل دارت و درز لباس ها را مشخص کرد.

  • پین های مستقیم

پین های مستقیم را با سوزن ها اشتباه نگیرید. پین های مستقیم شباهت زیادی به سوزن دارند؛ اما به عنوان سنجاق برای چسباندن الگو ها به پارچه استفاده می شوند. همچنین از پین های مستقیم برای نگه داشتن لبه های رول شده استفاده می کنند. این ابزار ها از لحاظ اندازه و مدل تنوع زیادی دارند.

پین مستقیم

  • نخ

از اصلی ترین لوازم خیاطی می توان به نخ ها اشاره کرد که بدون آن ها هیچ چیزی دوخته نمی شود. اگر با پارچه های مختلفی سر و کار دارید، بهتر است که همیشه مدل های مختلف نخ مانند نخ های ابریشم، پلی استر و نخ پنبه ای را در بین نخه های خود داشته باشید.

  • جعبه ابزار خیاطی

اگر می خواهید که وسایل خیاطی شما به صورت مرتب شده در کنار یکدیگر قرار بگیرند، حتما باید یک جعبه ابزار خیاطی تهیه کنید. جعبه ابزار های خیاطی معمولا از پلاستیک ساخته می شوند می توانید در آن ها هر کدام از لوازم خیاطی خود را در جای مخصوص خود قرار دهید.

  • بشکاف

بشکاف که به آن چاک دهنده درز نیز گفته می شود، برای باز کردن دوخت های اشتباه به کار برده می شود. بشکاف ها می توانند با کمترین میزان آسیب به پارچه دوخت های اشتباه را باز کنند.

  • بالشتک پین های مستقیم

بهترین وسیله برای نگهداری پین های مستقیم در خیاطی، بالشتک های کوچک هستند؛ زیرا پین ها به راحتی در آن فرو می روند.

  • بوبین

ماسوره که به آن بوبین نیز گفته می شود، از مهم ترین لوازم خیاطی به حساب می آید. ماسوره ها نیز به دلیل کاربرد بسیار زیادی که در خیاطی دارند، دارای مدل های مختلفی هستند که از مواد مختلف ساخته شده اند. از ماسوره در چرخ خیاطی ها برای ایجاد دوخت در پشت پارچه ها استفاده می شود.

ماسوره

  • اتو

برای دوخت راحت تری داشته باشید، باید پارچه های خود را قبل از دوخت اتو کنید. به همین دلیل در بین لوازم خیاطی وجود یک اتوی مناسب نیز ضروری است.

  • پارچه

داشتن پارچه های خوب برای دوخت یک لباس عالی ضروری است. برای این که پارچه مناسبی را انتخاب کنید، همیشه به متریال و رنگ پارچه دقت داشته باشید تا از کیفیت کافی برخوردار باشند.

  • خط کش شفاف

به غیر از متر های نواری نیاز به خط کش های شفاف برای ایجاد علامت های الگو پارچه نیز نیاز دارید. خط کش های شفاف برای علامت زدن جای سوراخ دکمه ها و اندازه گیری جای درز ها ضروری هستند.

جمع بندی

درست مانند تمامی مشاغل، خیاطی نیز لوازم مخصوص خود را دارد. هر کسی که به خیاطی علاقه دارد و یا می خواهد در حوزه خیاطی شروع به کار کند، حتما باید لوازم خیاطی مناسب را تهیه کند؛ زیرا بدون لوازم مناسب نمی تواند لباس ها، پارچه و سایر منسوجات را با خیال راحت و دقت بالا بدوزید. به همین دلیل در این مقاله درمورد برخی از مهم ترین وسایل خیاطی که هر خیاطی به آن ها نیاز دارد، صحبت کردیم.