لیست وسایل موردنیاز خیاطی برای شروع

یکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ ۱۰:۱۷:۵۴ ق.ظ

لیست وسایل موردنیاز خیاطی

 

خیاطی یکی از مهارت های مهم در زندگی است که هر فردی باید تا حدودی آن را بلد باشد. هر مهارتی نیاز به یک سری مواد اولیه برای شروع کار دارد. برای مثال مواد اولیه برای شروع آشپزی شامل ظروف مختلف و انواع ادویه های مورد نیاز است. خیاطی نیز مانند هر مهارت دیگری نیاز به ابزار و وسایل موردنیاز خود دارد و بدون ابزار لازم قطعاً نمی توان آن را به شکل درست و اصولی انجام داد. در این مقاله قصد داریم به معرفی لیست وسایل موردنیاز خیاطی که برای انجام خیاطی به آن نیاز است، اشاره کنیم.

 

متر و نوار اندازه گیری

متر خیاطی جز ضروری ترین و مهم ترین ابزاری است که همواره در لیست وسایل موردنیاز خیاطی حضور دارد و مورد استفاده قرار می گیرد. برای اندازه گیری های اولیه و تعیین سایز لباس از خط کش خیاطی استفاده می کنند.

 

سوزن چرخ خیاطی

سوزن چرخ خیاطی در اندازه های مختلف در بازار وجود دارد. سوزن چرخ خیاطی بسته به نوع پارچه ای که قصد دوختن آن را دارید، انواع مختلفی دارد. این وسیله ممکن است دچار خرابی و یا شکستگی شود. به همین دلیل قابلیت تعویض دارد.

 

سوزن چرخ خیاطی

 

سوزن خیاطی با دست

این سوزن در موارد محدودی که قصد کوک زدن یا دوخت پارگی های لباس خود را به صورت دستی دارید، مورد استفاده قرار می گیرد. این سوزن در اندازه های مختلف موجود است که شما می توانید بر اساس نیاز خود آن را در اندازه موردنظر تهیه کنید. اندازه سوزن خیاطی با وزن پارچه تعین می شود. مسلم است که پارچه های سبک تر به سوزن کوچک تر و پارچه های سنگین تر به سوزن های بزرگ تر و ضخیم تر نیاز دارند.

 

صابون و گچ خیاطی

از صابون و گچ خیاطی برای علامت گذاری بر روی پارچه استفاده می شود. این ابزار در رنگ های مختلف در بازار وجود دارد و ساختار آن به گونه ای است که به راحتی از سطح پارچه محو می شود.

 

قیچی خیاطی

قیچی خیاطی نوعی قیچی مخصوص و با کیفیت است که برای برش پارچه از آن استفاده می شود. قیچی کند و غیر خیاطی ممکن است به پارچه شما آسیب وارد کند. بنابراین لازم است از قیچی مخصوص و تیز برای خیاطی استفاده کنید. قیچی خیاطی یکی از ابزار های اصلی برای خیاطی است که باید در لیست وسایل موردنیاز خیاطی شما حضور داشته باشد.

 

بشکاف

به وسیله بشکاف می توان درز های دوخته شده لباس و پارچه را پاره کرد. در فرایند خیاطی گاهی ممکن است در دوخت درز ها و یا قسمت های مختلف پارچه دچار اشتباهاتی شوید. برای رفع این اشتباه بدون آسیب زدن به پارچه می توانید از بشکاف استفاده کنید. شکافتن درز ها به وسیله قیچی می تواند باعث آسیب به بافت پارچه شود. ساختار بشکاف به گونه ای است بین درز های پارچه لیز می خورد و نخ های موردنظر را به دقت برش می دهد.

 

 بشکاف

 

اتو و میز اتو

اتو کردن پارچه قبل از برش به دوخت تمیز و مرتب لباس کمک بسیاری می کند. در واقع تناسب یک لباس به دقت در برش پارچه آن بستگی دارد. قبل از دوخت قسمت های مختلف الگو، لازم است پارچه را اتو کنید. همچنین اتو کردن درز ها پس از اتمام خیاطی و دوخت کامل لباس به آن ظاهری زیبا می بخشد. در زمان اتو کردن لازم است بسته به نوع پارچه حرارت آن را تنظیم کنید. استفاده از یک میز اتوی استاندارد باعث می شود اتو کشی شما با دقت و راحتی بیشتری انجام شود. بنابراین همراه یک اتوی استاندارد لازم است میز اتوی مخصوص آن را نیز در لیست وسایل موردنیاز خیاطی خود اضافه کنید.

کاتر چرخشی

کاتر چرخشی با استفاده از یک تیغه دایره ای که به یک دسته متصل شده است، ساخته می شود. اگر قصد دارید با پارچه ابریشم کار کنید، استفاده از کاتر چرخشی هنگام برش پارچه، نتایج بهتری از الگو را به شما ارائه می دهد. برای استفاده از کاتر چرخشی لازم است الگوی خود را روی پارچه موردنظر قرار دهید و لبه ها را با کاتر برش دهید.

نخ یکی از ضروری ترین و بدیهی ترین مواردی است که باید در لیست وسایل موردنیاز خیاطی شما وجود داشته باشد. کیفیت لباسی که قصد دوختن آن را دارید تا حد زیادی بستگی به نخی دارد استفاده می کنید. نخ در انواع مختلفی در بازار وجود دارد. از جمله نخ هایی که برای خیاطی مورد استفاده قرار می گیرد می توان به نخ ابریشم، پلی استر و پنبه ای اشاره کرد.

 

کاتر چرخشی

 

جعبه ابزار خیاطی

لوازم و ابزار های موردنیاز خیاطی باید در یک سازمان دهنده و جعبه مشخص نگهداری شوند. برای نگهداری از لوازم خیاطی شما می توانید از یک سبد، ظرف پلاستیکی، کیسه یا هر وسیله دیگری که مدنظر دارید استفاده کنید. جعبه های مخصوص وسایل خیاطی گزینه ای مناسب برای مرتب کردن ابزار خیاطی شما به شکل استاندارد هستند که می توانید از فروشگاه های مربوطه آن را تهیه کنید.
 

سخن آخر

در این مقاله به لیست وسایل موردنیاز خیاطی که به آن نیاز دارید اشاره کردیم. البته که ابزار های خیاطی دارای گستردگی زیادی هستند و به موارد گفته شده محدود نمی شوند. اما در این مقاله ما به ضروری ترین و پایه ای ترین ابزار لازم جهت خیاطی اشاره کردیم. امیدواریم که از مطالب گفته شده در این مقاله کمال استفاده را کرده باشید.