پاسخ جامع به پرسش چند نوع دوخت داریم؟

دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ۰۱:۳۵:۴۲ ب.ظ

چند نوع دوخت داریم

وقتی نوبت به خیاطی می رسد، آشنایی با انواع دوخت امری پایه و ضروری برای یادگیری این مهارت است. انواع مختلفی از دوخت وجود دارد که شما می توانید بسته به هدف خود در خیاطی از هر کدام از آن ها استفاده کنید. انواع مختلف دوخت به صورت کلی شامل دوخت دستی و دوخت به وسیله چرخ خیاطی می شود.

ابزار مورد نیاز برای خیاطی

قبل از این که به معرفی انواع دوخت بپردازیم و توضیح دهیم که چند نوع دوخت داریم، لازم است تعدادی از لوازم مورد نیاز برای خیاطی را به شما معرفی کنیم. پیشنهاد ما این است که لوازم خیاطی خود را از نوع با کیفیت و مرغوب تهیه کنید. لوازم مرغوب تا سال‌های زیادی قابل استفاده هستند و فرایند خیاطی شما را آسان تر می کنند. از جمله لوازم مورد نیاز برای شروع فعالیت خیاطی وسایل زیر است:

سوزن، نخ، قیچی مخصوص خیاطی، خط کش کوچک، مداد یا صابون خیاطی برای علامت گذاری و نوار سجاف

قبل از شروع فعالیت خیاطی پیشنهاد می شود با اصطلاحات و واژگان این رشته آشنایی نسبی پیدا کنید. برای مثال بهتر است تفاوت بین دوخت و سجاف را بدانید.

  • دوخت های دستی

دوخت های دستی در مواقع زیادی کاربرد دارند. زمانی که دسترسی به چرخ خیاطی ندارید دوخت های دستی کار شما را راه می اندازند. همچنین بسیاری از افراد، زمانی که با پارچه های ظریف سروکار دارند، استفاده از دوخت های دستی را ترجیح می دهند. دوخت های دستی به شما این امکان را می دهد تا دوخت دقیق تر و تمیز تری را داشته باشید. به خصوص اگر فردی مبتدی و تازه کار باشید!

چند نوع دوخت داریم

اگر کسی از ما سؤال کند که چند نوع دوخت داریم؟ بدون شک به این گزینه ها اشاره خواهیم کرد:

دوخت ساده

کوک و یا دوخت ساده یکی از ابتدایی ترین دوخت های دستی است که تنوع و کاربرد زیادی دارد. برای استفاده از این دوخت در خیاطی لازم است انتها نخ خود را گره بزنید و یا با دو کوک ریز در پشت پارچه آن را محکم کنید. سپس سوزن را به آرامی از پشت پارچه به سمت داخل و یا روی پارچه حرکت دهید. هنگامی که گره نخ شما به پارچه برخورد کرد، یک کوک به سمت چپ و یا راست بزنید. نخ را دو مرتبه بالا بیاورید و این مراحل را تکرار کنید.

دوخت برگردانی

دوخت برگردانی

برای پاسخ به این سؤال که چند نوع دوخت داریم، جالب است بدانید که قبل از اختراع چرخ خیاطی همه لباس ها به شکل لایه به لایه به وسیله دوخت برگردانی تهیه می شدند. در واقع این دوخت یکی از مفیدترین و کاربردی ترین انواع دوخت است.

برای این دوخت، بهتر است از سمت چپ به راست شروع کنید، یک کوک ریز بزنید. سپس سوزن را در انتهای کوک قبلی وارد کنید و آن را از محل بیرون آمدن نخ خارج کنید. همین مراحل را تا کامل شدن دوخت ادامه دهید. توجه داشته باشید که همیشه سوزن را در انتهای کوک قبلی قرار دهید و فاصله نیندازید.

دوخت زیگزاگ (متقاطع)

دوخت زیگزاگ نیز از جمله دوخت های پرکاربرد است. از این دوخت می توان برای تکمیل سجاف ها برای پارچه هایی که حالت لغزنده ندارند استفاده کرد. برای انجام این دوخت مانند مورد قبلی پیشنهاد می شود از چپ به راست کار کنید. کوک های ریز روی سجاف و سپس بر روی پارچه بزنید. کوک ها را نسبتاً شل و یکدست نگه دارید و به شکل ضربدر در جهت مخالف کوک قبلی، کوک جدید بزنید.

دوخت دندان موشی

دوخت دندان موشی یکی از انواع دوخت است که بر روی پارچه و نمد و... مورد استفاده قرار می گیرد. از این دوخت معمولاً برای دور دوزی و دوخت لبه ها استفاده می شود. برای انجام این دوخت دولایه پارچه مورد نظر را به شکل کاملاً مماس بر روی هم قرار می دهیم. سپس گره نخ را بین دو لایه پارچه قرار می دهیم و سوزن را از لایه رویی رد می کنیم. حال از سمت بالا سوزن را وارد لایه دیگر پارچه می کنیم. توجه داشته باشید که نقطه ورود سوزن از لبه پارچه در حدود نیم سانتی متر فاصله داشته باشد.

دوخت چرخ خیاطی

زمانی که درک درستی از کوک های پایه و دستی پیدا کردید و دانستید که چند نوع دوخت داریم، زمان آن رسیده است که با برخی از معروف ترین دوخت های چرخ خیاطی نیز آشنا شوید. استفاده از چرخ خیاطی به شما این امکان را می دهد که دوخت هایی محکم و بادوام داشته باشید. همچنین کار با چرخ خیاطی بسیار راحت است و کار دوخت به سریع ترین و آسان ترین شکل ممکن انجام می شود. در ادامه به برخی از کاربردی ترین دوخت های چرخ خیاطی اشاره ای کوتاه خواهیم داشت.

دوخت چرخ خیاطی

دوخت ساده و مستقیم

دوخت ساده و مستقیم بیشترین کاربرد را در بین دوخت های مختلف چه در روش دستی و چه در کار با چرخ خیاطی به خود اختصاص داده است. از این دوخت می توانید برای درز پارچه و زیر دوخت استفاده کنید.

دوخت زیگزاگ

برای پاسخ به این سؤال که چند نوع دوخت داریم، بدون شک یکی از اولین پاسخ هایی که به ذهن شما می رسد، دوخت زیگزاگ است. دوخت زیگزاگ یک دوخت مرتب و تمیز برای لبه های پارچه است. شما می توانید از دوخت زیگزاگ هم در طول و هم در عرض پارچه، بسته به نوع و نیاز پروژه خیاطی استفاده کنید. به عنوان مثال در صورتی که شلوار جین را با چرخ خیاطی سجاف می کنید، این دوخت می تواند به شما کمک کند.

دوخت جا دکمه

اکثر چرخ خیاطی های جدید توانایی ایجاد جادکمه را در خود دارند. دوخت جادکمه یکی از کاربردی ترین انواع دوخت است که قطعاً در فرایند خیاطی به آن نیاز پیدا خواهید کرد. برای آشنایی با نحوه این دوخت، بهتر است قبل از هر چیزی به دفترچه راهنمای چرخ خیاطی خود مراجعه کنید.

دوخت کور

در خیاطی، کوک کور برای متصل کردن دو پارچه به شکل نامرئی به یکدیگر کاربرد دارد. این دوخت برای ایجاد یک سجاف کور نیز کاربرد دارد.

این دوخت چرخ خیاطی از دو یا سه دوخت ساده و مستقیم و سپس یک دوخت زیگزاگی پهن تشکیل شده است.

دوخت کور

سخن آخر

در این مقاله به معرفی انواع دوخت به شکل دستی و همچنین به وسیله چرخ خیاطی اشاره کردیم و به این سؤال که چند نوع دوخت داریم، پاسخ دادیم. علاوه بر مواردی که در این بخش به آن ها اشاره کردیم، دوخت های دیگری نیز وجود دارند که در خیاطی مورد استفاده قرار می گیرند؛ اما در این مقاله ما به معروف ترین انواع دوخت برای این که بدانیم چند نوع دوخت داریم، اشاره کردیم. فروشگاه اینترنتی دوخت کالا امکان خرید انواع چرخ خیاطی را به صورت اقساط فراهم کرده است. علاوه بر تنوع و کیفیت بالا، خرید اقساط گزینه مثبتی است که در هر فروشگاهی پیدا نمی شود.