چرخ خیاطی دو سوزن دو ماکو چگونه کار می کند؟

یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ ۱۰:۰۴:۰۸ ق.ظ

چرخ خیاطی دو سوزن دو ماکو چگونه کار می کند؟

امروزه چرخ خیاطی به عنوان یکی از اصلی ترین و ضروری ترین ماشین های در دست انسان شناخته می شود؛ زیرا با پیشرفت مد و فشن، تولیدات پوشاک نیز اهمیت بالایی پیدا کرد؛ در نتیجه این پیشرفت، درخواست مردم نیز ارتقاء پیدا کرده و تولید کنندگان مجبور شدند راهی برای افزایش سرعت تولیدات محصولات خود پیدا کنند. هیچ راهی بهتر از ماشین های چرخ خیاطی نیست.

این ماشین ها می توانند پارچه های مختلف را به سادگی به یکدیگر بدوزند و لباسی زیبا تولید کنند. لازم به ذکر است که امروزه شاهد چرخ خیاطی های متفاوتی هستیم که کار انسان را ساده تر از قبل کرده اند. در ادامه مطلب قصد داریم چرخ خیاطی دو سوزن دو ماکو را برای شما معرفی کنیم، تا اگر قصد تهیه یک ماشین کارآمد و پیشرفته را دارید، این مورد را نیز در نظر بگیرید.

 

اهمیت پیشرفت تکنولوژی در امر خیاطی و اختراع چرخ خیاطی

چرخ خیاطی دو سوزن دو ماکو چگونه کار می کند؟

چرخ خیاطی های اولیه با توجه به الگوی حرکت دست انسان ساخته شده بودند و ساختاری بسیار ساده داشتند؛ اما با پیشرفت تکنولوژی، مخصوصاً در سال های اولیه ای که انقلاب صنعتی رخ داد، شاهد چرخ خیاطی هایی نزدیک به نمونه های امروزی بودیم که اغلب بسیار پیچیده بودند و کار کردن با آن ها بسیار دشوار بود؛ در نتیجه، با گذشت زمان شاهد اختراع نمونه های برقی و به روز تر شدیم که کار را برای تولید کنندگان بسیار ساده کرده بودند.

در ادامه، چگونگی پیشرفت چرخ خیاطی در سال های متوالی را برایتان به طور دقیق ذکر خواهیم کرد تا به چگونگی به وجود آمدن چرخ های جدید مانند چرخ خیاطی دو سوزن دو ماکو پی ببرید.

  • سال ۱۹۷۰: چارلز ویزنتال اصلی ترین رویداد را در اواسط این سال به وجود آورد. او سوزنی را اختراع کرد که مدعی بود برای استفاده در چرخ های مکانیکی عالی است. سوزن ذکر شده منشأ اصلی چرخ های امروزی مانند چرخ خیاطی دو سوزن دو ماکو است.
  • سال ۱۹۸۰: آیزاک مریت سینگر در این سال چرخ هایی بسیار مدرن و کارآمد را اختراع کرد. این چرخ ها یک میز برای نگه داری پارچه و چرخی مخصوص برای حرکت دادن سوزن داشتند و در آن زمان پیشرفت بسیار بزرگی محسوب می شدند.
  • سال ۱۹۰۰ و ۲۰۰۰: در این سال ها تغییرات عظیمی در زمینه ساخت چرخ خیاطی رخ داد. آقای کیچیرو تویودا، بنیان گذار برند تویوتا، یکی از اصلی ترین نمونه ها را به وجود آورد. این برند چرخ هایی زیبا و کارآمد را در اختیار مردم قرار می داد.
  •  

چرخ خیاطی دو سوزن دو ماکو چیست؟

چرخ خیاطی دو سوزن دو ماکو چیست؟

برای معرفی و بررسی دقیق چرخ خیاطی دو سوزن دو ماکو ، لازم است بدانید، همان طور که از نامش پیداست، این چرخ خیاطی دو سوزن دارد که به طور متوازی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. این سوزن ها بخیه هایی ساده و یک دست را بر روی لباس شما برجای می گذارند؛ اما در پشت کار شاهد بخیه های زیگزاگی شکل خواهید بود که به لطف این دوخت، بخیه ها به خوبی کشیده می شوند و ظاهری زیبا را به لباس شما می بخشند. چرخ خیاطی دو سوزن دو ماکو، اغلب برای لباس های بافت که ساختار آسیب پذیری دارند مورد استفاده قرار می گیرند تا علاوه بر ظاهر زیبا، دوام بالایی را نیز به لباس مورد نظر شما ببخشند.

 

کاربرد و نحوه عملکرد چرخ خیاطی دو سوزن دو ماکو

کاربرد و نحوه عملکرد چرخ خیاطی دو سوزن دو ماکو

اگر به لباس های خود دقت کرده باشید، ممکن است درز هایی را به صورت موازی در کنار هم دیده باشید. این درز ها توسط چرخ خیاطی دو سوزن دو ماکو شکل گرفته اند که در ادامه چند نکته در رابطه با کاربرد آن به شما توضیح خواهیم داد.

از آن جایی که دوختی زیگزاگی شکل در پشت لباس قرار می گیرد تا دوخت های موازی را به یکدیگر متصل کند؛ در نتیجه لازم است از نخ هایی که قابلیت کشش دارند، استفاده نکنید و بیش تر نخ های محکم تر از نمونه های پنبه ای را در نظر بگیرید؛ زیرا یکی از ویژگی های این مدل دوخت، کششی است که زیگزاگ پشت کار ایجاد می کند. با استفاده از نخ هایی که دوام بالایی دارند، کشش دوخت های زیگزاگی را به حداقل می رسد. (مخصوصاً اگر پارچه شما بافتنی باشد.)

 

نحوه کار با این چرخ و نکات کاربردی

نحوه کار با این چرخ و نکات کاربردی

  1. مرحله اول: در اولین مرحله لازم است، پارچه خود و لبه آن را از سمت بیرون به داخل آماده کنید.
  2. مرحله دوم: سپس نوبت به آماده سازی چرخ خیاطی می رسد. شما به دو عدد قرقره نخ و دو عدد نگه دارنده احتیاج دارید؛ البته اگر چرخ خیاطی مورد نظرتان تنها یک نگه دارنده دارد، می توانید از مداد یا نی برای قرقره دوم بهره ببرید. حال نوبت به عوض کردن سوزن رسیده است‌. در چرخ خیاطی دو سوزن دو ماکو لازم است از یک سوزن دوتایی استفاده کنید تا دوختی موازی داشته باشید. در ادامه سوزن ها را مانند سابق نخ کنید و کار خود را شروع کنید.
  3. مرحله سوم: ابتدا بر روی یک پارچه دیگر امتحان کنید و پس از مطمئن شدن از نحوه کار چرخ خیاطی دو سوزن دو ماکو، از آن بر روی پارچه اصلی خود بهره ببرید.
  • نکته: به دلیل دوخت زیگزاگی که در پشت این دوخت شکل می گیرد، هیچ احتیاجی به کشش آن هنگام دوخت ندارید.

 

جمع بندی

در نهایت لازم به ذکر است که می توانید از چرخ خیاطی دو سوزن دو ماکو برای ایجاد دوخت های دو تایی استفاده کنید. این دوخت ها از انعطاف بیش تری نسبت به دوخت های معمولی برخوردار هستند به این صورت که اگر به طور ناگهانی پارچه را بکشید، هیچ خبری از نخ های بریده شده با ظاهری زشت نخواهد بود. اغلب برای لباس های بافتنی مورد استفاده قرار می گیرند و به طور گسترده در انواع تاپ، شلوار، پیراهن و... کاربرد دارند. اگر به دنبال دوختی با دوام و در عین حال منعطف می گردید، استفاده از چرخ خیاطی دو سوزن دو ماکو را در نظر بگیرید.