انواع دوخت روی چرم کدام است؟

پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ ۰۹:۰۹:۵۳ ق.ظ

انواع دوخت روی چرم

از گذشته های بسیار دور، چرم یکی از زیبا ترین و با دوام ترین متریال هایی بوده است که برای تولید انواع کیف و کفش مورد استفاده قرار می گرفت. با گذشت زمان، راه های مختلفی برای افزایش زیبایی و استحکام چرم ها عرضه شد. یکی از این راه حل ها ایجاد انواع دوخت روی چرم بود. ایجاد دوخت بر روی چرم، از طریق روش ها و ابزار های مختلفی صورت می گیرد که در ادامه مطلب قصد داریم انواع مختلف آن ها را برایتان بررسی و معرفی کنیم تا استایل های خود را با استفاده از آن ها زیبا تر کنید.

 

نکات کلی در رابطه با دوخت بر روی چرم

اولین قدم شما ایجاد نخستین گره بر روی چرم است. این گره لازم است داخل لایه های چرم قرار گیرد تا ظاهری زیبا تر و تمیز تر را در اختیار شما قرار دهد. هنگام ایجاد انواع دوخت روی چرم، لازم است به اندازه آن ها نیز توجه کنید. توصیه می شود که اندازه دوخت ها را کوتاه نگه دارید تا درز هایی محکم بر روی چرم شکل گیرد. همچنین اندازه آن ها نباید آن قدر کوچک باشد تا چرم شما سوراخ سوراخ شود و استحکام آن کاهش پیدا کند. حفظ تعادل در اندازه دوخت ها بسیار اهمیت دارد.

یکی دیگر از مواردی که در ایجاد انواع دوخت روی چرم بسیار اهمیت دارد، نوع نخ انتخابی است. اغلب نخ های نایلونی پیشنهاد مناسبی هستند؛ زیرا موجب کاهش اصطکاک و افزایش استحکام چرم ها می شود. همچنین اگر دوخت به وسیله چرخ خیاطی های صنعتی صورت گیرد، نخ نایلونی به سرعت بیش تر و حرکت روان تر آن کمک خواهد کرد.

 

انواع دوخت های مختلف روی چرم

انواع دوخت های مختلف روی چرم

برای بررسی انواع دوخت روی چرم، لازم به ذکر است که به طور کلی دو نوع دوخت بر روی چرم ایجاد می شود.

1) دوخت ماشینی

  • چرم هایی که نازک و منعطف هستند، می توانند با استفاده از ماشین های مخصوص دوخته شوند. اگر چرم شما ضخیم باشد، ممکن است موجب شکستن سوزن چرخ خیاطی بشود و آسیب جدی ای به کار شما وارد کند. اغلب چرم های نازک با استفاده از چرخ های خانگی ساده دوخته می شوند؛ اما اگر چرم مورد نظر شما ضخیم باشد، لازم است از چرخ های صنعتی برای دوخت آن استفاده کنید.
  • به طور دقیق تر چرم هایی که ضخامتی بین 0.8 تا 1 میلی متر دارند را می توانید با استفاده از چرخ های خانگی ساده بدوزید؛ اما اگر ضخامت آن ها بین 1 تا 3 میلی متر باشد، لازم است از چرخ های صنعتی بهره ببرید.
  • چرخ ها قابلیت تنظیم بر روی یک دوخت مشخص را دارند. با توجه به این قابلیت، تمام دوخت ها یک شکل و یک دست صورت می گیرند.
  • برای ایجاد انواع دوخت روی چرم لازم است از نخ های نایلونی استفاده کنید؛ زیرا نخ های پنبه ای ممکن است به ماشین یا چرم شما آسیب برساند.

انواع دوخت روی چرم

2) دوخت دستی

  • از آن جایی که هیچ ماشینی در دنیا قادر به رقابت با مغز و دست انسان نیست، باید گفت که نمونه های دستی طرفداران بیشتری دارند و به لوکس بودن چرم نیز می افزایند.
  • دوخت های دستی با استفاده از نخ هایی که از نایلون یا پلی استر ساخته شده اند، صورت می گیرند و مهارت بسیار بالایی برای انجام آن نیاز است.

در ادامه انواع دوخت روی چرم که تحت پوشش دو مورد قبلی است را برایتان ذکر خواهیم کرد.

1) دوخت تک بخیه: این مدل در میان انواع دوخت روی چرم، ساده ترین مدل موجود است. همانطور که از نامش پیداست، به صورت تک دوخت شکل می گیرد و سرعت کار را بالا می برد. اگر به دنبال بهره وری بیش تر، در عین زیبایی هستید، نمونه های تک بخیه را نیز در کار خود در نظر بگیرید. در پایان کار، یک اینچ نخ باقی می ماند که برای افزایش زیبایی، می توانید آن را بسوزانید یا به سمت دیگری فشار دهید تا دیده نشود.

دوخت تک بخیه

2) دوخت زین: بر خلاف دوخت تک بخیه، این مورد در میان انواع دوخت روی چرم، چندان ساده نیست و تنها افراد حرفه ای می توانند از پس آن بر بیایند. عمدتا برای ساخت کیف پول های چرمی مورد استفاده قرار می گیرد؛ زیرا استحکام چرم را چندین برابر خواهد کرد. دوخت زین به صورت دستی انجام می شود و دوختن آن به وسیله چرخ های مخصوص، امکان پذیر نیست. در نهایت ظاهری که به شما عرضه می کند، شامل دو خط موازی است که در مقابل یکدیگر، با ظرافت تمام قرار گرفته اند.

3) دوخت جعبه ای: همان طور که از نام این دوخت مشخص است، اغلب برای وسایلی که مانند جعبه هستند کارآیی دارد و گوشه های آن ها را بسیار محکم و زیبا می کند. نحوه ایجاد آن ها چندان ساده نیست و به تعدادی ابزار مختلف و یک صنعتگر ماهر احتیاج دارد.

 

4) دوخت ضربدری: در میان انواع دوخت روی چرم، به احتمال بالا، نمونه های ضربدری زیادی را بر روی صندلی های ماشین مشاهده کرده اید. این دوخت ها که اغلب به شکل X هستند، استحکام و زیبایی بسیار بالایی را به شما عرضه خواهند کرد. لازم به ذکر است که این مورد توسط ماشین ها نیز انجام می شود؛ اما هنوز هم بسیاری از صنعتگران ظرافت کار دست را بیش تر می پسندند.

انواع دوخت روی چرم

5) دوخت بیسبال: اگر به توپ بیسبال نگاه کرده باشید، شاهد تعدادی دوخت های V شکل بر روی آن ها خواهید بود. این دوخت ها را اغلب دوخت بیسبال می نامند. اگر به صورت پی در پی دوخته شوند، ظاهری زیبا و منحصر به فرد ایجاد می کنند که اغلب بر روی کاناپه های چرمی و روکش های فرمان ماشین مورد استفاده قرار می گیرند.

استفاده از انواع دوخت روی چرم، می تواند ظاهری زیبا، شیک و منحصر به فردی را به وسایل شما ببخشد. با توجه به طیف وسیعی از دوخت ها که به شما عرضه می شود، می توانید بهترین نمونه را با توجه به نوع چرم و وسایل خود انتخاب و بر روی محصول خود ایجاد کنید.

لازمه تمام دوخت های گفته شده، داشتن ابزاری برای دوخت و دوز و لازمه داشتن ابزار نیز داشتن پول کافی است. اما اگر پول کافی ندارید نیز جای نگرانی نیست. مجموعه دوخت کالا این فرصت را فراهم کرده است که بتوانید به صورت اقساطی چرخ خیاطی تهیه کنید.