طریقه استفاده پایه زیپ و زیپ مخفی چگونه است؟

سه شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ ۰۴:۳۳:۵۲ ب.ظ

طریقه استفاده پایه زیپ و زیپ مخفی

خیاطی هنر بسیار زیبایی است که امروزه طرفداران بسیار زیادی را حتی در میان جوانان پیدا کرده است. اگر شما نیز جزء علاقه مندان در این زمینه هستید، می توانید با یادگیری تکنیک های مختلف، بهترین عملکرد را داشته باشید و در مسیر پیشرفت حرکت کنید. یکی از تکنیک های بسیار پر اهمیت در هنر خیاطی، استفاده پایه زیپ و زیپ مخفی است که چندان سخت نیست؛ اما می تواند نتیجه ای کارآمد و منحصر به فرد را در اختیارتان قرار دهد. در ادامه مطلب قصد داریم، طریقه استفاده پایه زیپ و زیپ مخفی را به طور کامل برایتان شرح دهیم تا با لباس های زیبای خود، چشم ها را خیره کنید.

طریقه استفاده از پایه زیپ

  • پایه زیپ چیست؟

طریقه استفاده پایه زیپ و زیپ مخفی

برای بررسی طریقه استفاده پایه زیپ و زیپ مخفی، ابتدا لازم است بدانیم، پایه زیپ چیست و چه کاربردی دارد. برای دوختن و قرار دادن زیپ یا هر گونه سیم در لباس خود، لازم است از پایه زیپ استفاده کنید. این وسیله شما را قادر می کند که قسمت های نزدیک به لبه های برجسته مانند دندانه های زیپ یا قسمت ضخیم سیم ها را به طور کامل بدوزید تا نتیجه شگفت انگیز و تمیزی را در اختیار داشته باشید. این وسیله جزء پر اهمیت ترین و کاربردی ترین اکسسوری های موجود در خیاطی است.

  • محل قرار گیری آن کجا است؟

در اغلب چرخ خیاطی های استاندارد، شما می توانید پایه زیپ را در قسمت راست یا چپ به پای فشاری چرخ، متصل کنید. گرچه با توجه به مدل زیپی که از آن استفاده کرده اید، ممکن است گاهی اوقات نیز در هر دو طرف آن استفاده شود؛ اما به طور کلی، اگر قصد دارید از آن استفاده کنید، لازم است ابتدا به دفترچه راهنمای چرخ خیاطی خود مراجعه کنید تا تمام اطلاعات را با جزئیات کامل مطالعه کنید.

  • طریقه استفاده آن به چه صورت است؟

از آن جایی که زیپ ها کاربرد های فراوانی دارند، اغلب در انواع مختلفی ارائه می شوند. به عنوان مثال زیپ روکش، زیپ جلویی و زیپ وسط که همگی بسیار کارآمد هستند. برای دوختن آن ها لازم است ابتدا درز موجود در دهانه زیپ را به قسمت راست پارچه، بچسبانید و در ادامه قسمت باقی مانده از خط درز را با دوخت مستقیم و معمولی بدوزید. فراموش نکنید که در قسمت ابتدایی و انتهایی این دوخت معمولی، حتماً از پشت دوخت استفاده کنید تا کیفیت کارتان پایین نیاید.

طریقه استفاده آن به چه صورت است؟

در این مرحله لازم است کمی فشار اعمال کنید و درز را به طور کامل باز کنید. زیپ را دقیقا وسط خط درز قرار دهید. همچنین لازم است که زیر درز پایه قرار دهید و در ادامه زیپ را با استفاده از چسب یا دوخت ماشینی به قسمت های درز متصل کنید. سمت راست پارچه را بالا قرار دهید و زیپ را حدودا به اندازه 20 سانتی متر از دندانه های آن، بخیه بزنید. همچنین در ادامه، لازم است قسمت پایینی زیپ را نیز بدوزید. مراقب باشید که خود زیپ دوخته نشود. پس از اتمام این مرحله، درج اولیه زیپ شما تکمیل است و می توانید از نتیجه کار، خوشنود باشید.

طریقه دوخت زیپ مخفی

برای بررسی طریقه استفاده پایه زیپ و زیپ مخفی، نوبت به توضیح مرحله به مرحله نحوه دوختن زیپ مخفی رسیده است. اگر علاقه مند هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

  • زیپ نامرئی چیست؟

این مدل زیپ، ظاهری حرفه ای به لباس شما می بخشد؛ زیرا برخلاف زیپ های معمولی، دندانه های آن در قسمت زیرینش پنهان شده و هنگام بستن آن، قسمت بیرونی به هیچ عنوان دیده نخواهد شد؛ به همین دلیل است که آن را زیپ نامرئی می نامیم. چنین زیپ هایی به زیبایی لباس شما کمک شایانی می کند و زیبایی بسیاری را به ارمغان خواهد آورد؛ اما یکی از معایب آن ها رنگ های محدودشان است. به طور کلی، اگر کارتان را به درستی انجام دهید، زیپ قابل مشاهده نیست و تطبیق دادن رنگ نیز اهمیت چندانی نخواهد داشت.

زیپ نامرئی چیست؟

  • نحوه کار به چه صورت است؟

برای شروع کار، شما به یک پایه زیپ مخفی احتیاج دارید. پایه های چرخ خیاطی بسیار ارزان قیمت هستند؛ اما کاربرد فراوانی برای دوختن انواع زیپ ها دارند. گرچه استفاده از پایه استاندارد و معمولی نیز مشکلی به وجود نمی آورد، اما نتیجه نهایی یکسان نخواهد شد. به همین دلیل، در ادامه بررسی طریقه استفاده پایه زیپ و زیپ مخفی، توصیه می کنیم که از پایه زیپ مخفی برای دوختن استفاده کنید.

برای شروع، برخی از افراد شروع به باز کردن دندانه های زیپ خواهند کرد؛ اما این کار چندان ضروری نیست. یک طرف زیپ را بردارید و آن را به طوری که دندانه ها به سمت داخل باشد، بر روی پارچه قرار دهید و بدوزید. توجه داشته باشید که پارچه و زیپ در دسترس را به طوری قرار دهید که دندانه های زیپ، داخل یکی از شیار های روی پایه زیپ پنهان قرار گیرند. همچنین فراموش نکنید که موقعیت سوزن خود را در مرکز قرار دهید تا شاهد نتیجه خوبی باشید و از شکستن سوزن جلوگیری کنید.

مراقب باشید؛ زیرا زیپ نامرئی را نمی توانید یک سره بدوزید. قسمت پایینی آن را برای آخر کار باقی بگذارید. پس از دوختن دو طرف زیپ، آن را ببندید و شاهد نتیجه کار خود باشید و برای اتمام کار، قسمت انتهایی زیپ را نیز به طور کامل و دقیق بدوزید.

 

نتیجه گیری

طریقه استفاده پایه زیپ و زیپ مخفی بسیار ساده است. تنها لازم است، زیپی مناسب را به همراه پای زیپ با کیفیت خریداری کنید. هر دوی آن ها شامل قیمت بسیار مناسبی است. از آن جایی که زیپ ها بخش بسیار مهمی از لباس ها هستند، لازم است در تمیزی کار دقت کنید، مخصوصاً اگر قصد دوختن زیپ مخفی را دارید. در این صورت لازم است با دقت بالا کار کنید و در صورت نیاز با یک فرد حرفه ای در زمینه خیاطی مشورت کنید تا مشکلی ایجاد نشود و پارچه شما خراب نشود. مجموعه دوخت کالا با ارائه باکیفیت ترین محصولات و ابزارآلات در زمینه دوخت و دوز، امکان یک خرید موفق را برای مشتریان فراهم کرده است. خرید اقساطی از مهم ترین ویژگی های این مجموعه است.