آموزش رفو با چرخ خیاطی در هشت گام

سه شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ ۰۴:۳۴:۳۰ ب.ظ

رفو با چرخ خیاطی

همه ما لباس هایی را در کمد لباس داریم که بی نهایت دوستشان داریم، اما مشکل اینجاست که قسمتی از لباس آسیب دیده و سوراخ شده است. به همین دلیل پوشیدن مجدد آن ها کاری غیر ممکن است. دیگر ناراحت نباشید؛ زیرا رفو کردن یک راه کاملا ساده و کاربردی برای از بین بردن سوراخ های لباس هایتان است. در زمان های قدیم، این کار با دست انجام می شد و بسیار دشوار بود. امروزه شما می توانید رفو با چرخ خیاطی را آموخته و سوراخ های تمام لباس هایتان را به سادگی از بین ببرید تا موجب شرمساری شما عزیزان نشوند. در ادامه مطلب، قصد داریم مراحل مختلف رفو با چرخ خیاطی را به ترتیب برایتان بررسی کنیم تا به لباس های قدیمی خود جان دوباره ببخشید.

رفو کردن لباس چیست؟

به فرآیند ترمیم قسمت های سوراخ شده، آسیب دیده و ساییده شده لباس توسط نخ های مختلف، رفو گفته می شود. با این کار شما می توانید علاوه بر استفاده مجدد از لباس هایتان، از آسیب دیدن بیشتر آن ها نیز جلوگیری کنید. اگر رفو با چرخ خیاطی صورت گیرد، کاری بسیار ساده است که می توانید آن را به سادگی در منزل انجام دهید و هیچ گونه نگرانی ای نداشته باشید. از مزایای رفو کردن، می توان به آسان بودن آن، کاربردی بودن آن و مقرون به صرفه بودنش اشاره کرد.

مراحل مختلف رفو با چرخ خیاطی

رفو با چرخ خیاطی

  1. تنظیم دستگاه: با تنظیم دستگاه کار خود را شروع کنید. حتما از یک تثبیت کننده مناسب زیر سوراخ مورد نظر خود استفاده کنید. مخصوصا اگر قسمت آسیب دیده بزرگ است و به کار بیشتری احتیاج دارد، تثبیت کننده را با دقت بالا تری قرار دهید تا از تکان خوردن لباس و از بین رفتن تعادلتان جلوگیری کنید. اگر تثبیت کننده به خوبی قرار نگیرد، نتیجه کارتان بسیار کثیف و نامطلوب خواهد بود.
  2. انتخاب پایه مناسب: در ادامه بررسی نحوه رفو با چرخ خیاطی، لازم است پایه مناسبی را برای شروع پیدا کنید. اغلب پیشنهاد می شود، پایه دارنینگ را بر روی چرخ خیاطی خود قرار دهید. اگر در دسترس نبود جای نگرانی نیست، پایه زیگزاگ یا همه کاره نیز گزینه های مناسبی برای شروع کار هستند.
  3. انتخاب سوزن مناسب: حال نوبت به قرار دادن سوزن مناسب با توجه به ضخامت پارچه و نوع چرخ خیاطی شما است. مراقب باشید که سوزن نامناسب با اندازه بزرگ یا کوچک تر، ممکن است ظاهری ناخوشایند را به وجود بیاورد.
  4. انتخاب نخ مناسب: پس از قرار دادن سوزن، هم رنگ ترین نخی که می توانید با پارچه خود پیدا کنید را درون چرخ خیاطی قرار دهید. لازم به ذکر است که اغلب نخ های تیره استحکام بالا تری دارند و نتیجه بهتری را در اختیارتان قرار خواهند داد. اگر رنگ نخ برایتان اهمیتی ندارد، رنگ های تیره را انتخاب کنید.
  5. انتخاب دوخت مناسب: در نهایت هم دوخت چرخ خیاطی را ترجیحا بر روی دوخت زیگزاگ قرار دهید تا بتوانید کار خود را شروع کنید.
  6. آماده کردن پارچه: گاهی اوقات شاهد لبه های شل در اطراف لباس هایتان خواهید بود. لازم است آن لبه های فرسوده را برای رفو با چرخ خیاطی، تا جای ممکن به پارچه اصلی لباس نزدیک کنید. از آن جایی که نخ ها به پارچه های شل نمی چسبند، هرچه به پارچه اصلی نزدیک تر باشند، شاهد نتیجه مطلوب تری خواهید بود. همچنین اگر قسمت های آسیب دیده و شل اطراف سوراخ، کیفیت بسیار پایینی داشتند و نزدیک کردنشان به پارچه کاری غیر ممکن بود، قیچی کردن آن ها نیز گزینه مناسبی است که می توانید آن را در نظر بگیرید.
  7. آغاز دوختن: در مرحله آخر از بررسی نحوه رفو با چرخ خیاطی، لازم است دوختن را با دقت بالا آغاز کنید و تا جایی که سوراخ یا قسمت آسیب دیده به خوبی پوشانده شود، کار خود را ادامه دهید.
  8. جدا کردن چرخ خیاطی از پارچه: در نهایت باید نخ را از پارچه جدا کنید،  تثبیت کننده ای که در مرحله اول زیر سوراخ قرار دادید را قطع کنید و سپس شاهد نتیجه کار خود باشید.

سوالات مربوطه

رفو با چرخ خیاطی

ممکن است هنگام رفو با چرخ خیاطی، سوال های مختلفی در ذهن شما پیش بیاید. در این شرایط لازم است ادامه مطلب را با دقت مطالعه کنید تا مشکلی در حین کار، برایتان رخ ندهد.

  1. آیا هنگام رفو، لباس را باید به سمت بیرون برگردانیم؟ بله. هنگام رفو با چرخ خیاطی لازم است لباس ها را برخلاف کار های دیگر، به سمت بیرون برگردانده و شروع کنید. اگرچه تکنیک های مختلفی نیز برای نامرئی سازی نخ های رفو وجود دارد که ممکن است روش های دیگر را دنبال کنند. برای مثال، استفاده از دارنینگ بلژیکی و دارنینگ ظریف که نوعی دوخت فانتزی را در اختیارتان می گذارند، نمونه ای از این کار ها هستند.
  2. آیا رفو با چرخ خیاطی مانند بافندگی است؟ در حقیقت این دو شباهت های بسیاری با یکدیگر دارند، هنگام رفو با چرخ خیاطی، شما در حال ردیف کردن نخ ها پشت یکدیگر و در نهایت اتصال آن ها در انتهای هر رج هستید. نحوه کار یکسان است؛ اما متریال مورد استفاده و هدف اصلی، یکسان نیست.
  3. آیا رفو کردن برای تمام پارچه ها مناسب است؟ اغلب رفو کردن را برای پارچه های ضخیم مانند جین پیشنهاد می کنیم. اما اگر احساس می کنید که پارچه شما کشش نگهداری نخ ها را دارد و رفو با چرخ خیاطی، ظاهر آن را خراب نمی کند، می توانید این کار را بر روی آن امتحان کنید.

رفو با چرخ خیاطی

نتیجه گیری

در نهایت امیدواریم که با مطالعه مطالب بالا، لباس های مورد علاقه خود را احیا کنید و دوباره از آن ها استفاده کنید. رفو با چرخ خیاطی کاری بسیار ساده است. تنها باید مراحل را با ترتیب ذکر شده دنبال کنید و با حوصله شروع به کار کنید. هنگام انجام کار بهتر است، دقت بالایی داشته باشید؛ زیرا اگر پارچه شما کمی ظریف باشد، ممکن است توسط کشش های نخ پاره شده و نتیجه بدی را به همراه داشته باشد. حال که با کاربرد دیگر چرخ خیاطی آشنا شدید، احتمالا انگیزه بیشتری برای خرید این محصول پیدا کرده اید. پیش از خرید چرخ خیاطی برای آگاهی از مدل ها و قیمت های مختلف آن می توانید از مجموعه دوخت کالا کمک بگیرید و پس از انتخاب نهایی نیز از شرایط فروش اقساط این مجموعه بهره مند شوید.