از انواع پارچه لباس چه می دانید؟

چهار شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ۰۴:۰۹:۳۴ ب.ظ

انواع پارچه لباس

لباس ها از چه پارچه هایی دوخته می شوند؟ شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که در میان انواع پارچه لباس کدام یک را انتخاب کنید؟ امروزه تنوع پارچه ها بسیار زیاد است و لباس ها از طیف وسیعی از پارچه ها دوخته می شوند. پارچه هایی که از گیاهان و حیوانات (مواد سنتی) تشکیل شده اند تا پارچه هایی که از مواد شیمیایی و نفت خام مبتنی بر سوخت فسیلی ساخته می شوند. ما در این مطلب قصد داریم تا شما را با انواع پارچه لباس آشنا کنیم تا از میان آن ها، هنگام خرید پارچه، نوع پارچه مورد علاقه خود را انتخاب کنید. با دوخت کالا همراه باشید.

  1. مواد مصنوعی

منبع الیاف و پارچه های مواد مصنوعی، نفت خام مبتنی بر سوخت فسیلی است. امروزه حدود 62 درصد از تمام پارچه های مورد استفاده در صنعت مد از مواد مصنوعی ای مانند پلی استر، نایلون، اکریلیک، پلی پروپیلن و الاستین ساخته می شود. بازار استفاده از پارچه های ساخته شده با مواد مصنوعی و شیمیایی از سال 2021 به رشد عجیبی رسیده است و پیش ‌بینی می ‌شود که این بازار جهانی روز به روز پر رونق تر نیز بشود.

  1. پنبه

انواع پارچه لباس

بسیاری از منابع، مهم ترین محصول غیر خوراکی در جهان را پنبه می دانند. پنبه یکی از قدیمی ترین الیاف مورد استفاده در پارچه است. در حال حاضر، پنبه حدود 24 درصد از کل مصرف فیبر جهان را شامل می شود؛ یعنی چیزی در حدود 26 میلیون تن. اما رونق انواع پارچه لباس با الیاف مصنوعی، پنبه را در بازار رقابت با شکست مواجه کرده است. استفاده از پارچه های پنبه ای بخش عظیمی از درآمد کشاورزان به خصوص در کشور های کم درآمد را تشکیل می دهد.

  1. الیاف سلولزی (ویسکوز)

سلولز استخراج شده از منابع طبیعی ای مانند بامبو یا سایر درختان با استفاده از فرآیندی مشابه با فرآیند ساخت پلی استر، خرد می شود. سلولز خرد شده، به الیاف تبدیل می شود و نوعی از انواع پارچه لباس را ایجاد می کند. رایج ترین و اولین نوع پارچه سلولزی ریون است. ریون در صنعت مد طرفداران زیادی دارد. لطافت ابریشم مانند این پارچه، آن را به پارچه ای ارزشمند تبدیل کرده است. سالانه حدود 5/6 میلیون تن الیاف سلولزی تولید می شود که این میزان، شش درصد از کل حجم تولید الیاف نساجی جهان را تشکیل می دهد. استفاده از انواع پارچه لباس سلولزی، رو به رشد است و تخمین زده می شود که تا سال 2025 میزان استفاده از پارچه های سلولزی به هشت درصد از میزان کل الیاف مورد استفاده در جهان برسد. مراکز عمده تولید الیاف سلولزی در جهان عبارت هستند از: چین، ژاپن، کره جنوبی، پاکستان، تایوان و اندونزی.

  1. پشم

پارچه پشم

پشم یکی از انواع الیاف سنتی است که به ویژه در آب و هوای سرد طرفداران زیادی دارد. امروزه میزان استفاده از پشم در تولید انواع پارچه لباس رو به کاهش است. پارچه های پشمی، تنها حدود 1٪ از کل الیاف پارچه را تشکیل می دهند. از گله ای با حدود 1.177 میلیارد گوسفند، حدود 1.155 میلیون کیلوگرم پشم خام در سال، تولید می شود. این مقدار تقریبا معادل کمتر از یک ژاکت پشمی برای هر نفر از افراد کره زمین در سال است! فراموش نکنید که این میزان پشم تولیدی در جهان، برای تولید اقلامی غیر از پوشاک مانند مبلمان یا فرش نیز استفاده می شود.

  1. ابریشم

ابریشم یک الیاف قدیمی و بسیار ارزشمند است که توسط انواعی از کرم ابریشم به نام Bombyx Mori تولید می شود. حدود 0.11 میلیون تن ابریشم در سال 2020 (حدود 0.10 درصد الیاف کل) در بیش از 60 کشور جهان تولید شد. این مقدار،  0.10 درصد از کل الیاف انواع پارچه لباس را تشکیل می دهد. ابریشم در کشور های زیادی تولید می شود؛ اما عمده تولید آن، محدود به چند کشور بیشتر نیست. چین، هند، ازبکستان، برزیل، ژاپن، کره، تایلند و ویتنام کشور هایی هستند که بازار تولید پارچه ابریشمی در جهان را در اختیار خود قرار داده اند. در مقایسه با سایر الیاف طبیعی، ابریشم بسیار گران و ارزشمند است و درآمدی عالی برای کشور های تولید کننده آن محسوب می شود.

  1. چرم

پارچه چرم

چرم یکی از قدیمی ترین موادی است که انسان ها به عنوان لباس از آن استفاده کرده اند. هنوز هم این ماده، کاربرد فراوانی در تولید کفش و کیف و لوازم این چنینی دارد. حدود 3.8 میلیارد گاو، گوسفند و بز به صورت سالانه در تولید چرم مورد استفاده قرار می گیرند. این مقدار معادل کشته شدن تقریباً یک حیوان به ازای هر دو نفر بر روی کره زمین است. بیشترین میزان تولید چرم به عنوان انواع پارچه لباس و وسایلی مانند کفش، متعلق به کشور های در حال توسعه است. چین خریدار اصلی چرم در جهان است. درآمد حاصل از تجارت چرم نیز بسیار چشمگیر است.

  1. الیاف سخت

الیاف سخت مانند کتان و کنف از انواع الیاف سنتی محسوب می شود و استفاده از آن ها برای تولید انواع پارچه لباس هزاران سال قدمت دارد. امروزه میزان استفاده از این الیاف برای تولید پارچه، بسیار کاهش یافته است. برای تولید پارچه از این الیاف، سلول های بلند آوند گیاهان باید از آوند چوبی و اپیدرم جدا شوند.

جمع بندی

انواع پارچه لباس از تنوع بسیار زیادی برخوردار است. پارچه ها از نظر ظاهر، قیمت، مواد تشکیل دهنده و... با هم تفاوت دارند. ما در این مطلب سعی کردیم تا معرفی ای اجمالی از انواع پارچه ها داشته باشیم. امیدواریم که با خواندن این مطلب شناخت بیشتری راجع به انواع الیاف پیدا کرده باشید.