آشنایی با برخی اصطلاحات خیاطی ضروری

دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ ۰۳:۲۳:۳۱ ب.ظ

اصطلاحات خیاطی

هر حوزه شغلی ای اصطلاحات تخصصی خود را دارد که تنها افراد متخصص در آن حوزه، توانایی تشخیص آن را دارند. خیاطی نیز از جمله مشاغلی است که اصطلاحات بسیار زیادی را در بر می گیرد. این اصطلاحات برای کسانی که وارد حوزه خیاطی شده اند، می تواند کمی سخت و نامفهوم باشد. برای تبدیل شدن به یک خیاط حرفه ای در این مقاله قصد داریم برخی از اصطلاحات خیاطی مهمی که با آن ها رو به رو خواهید شد را نام ببریم و درمورد آن ها توضیح دهیم.

مهم ترین اصطلاحات رایج در خیاطی

  • حلقه آستین

حلقه آستین که به انگلیسی به آن Armscye نیز گفته می شود، سوراخی در بالا تنه است که آستین به آن متصل می شود.

  • دوخت پشتی / کوک پشت

دوخت پشتی یا کوک پشت در واقع به 2 یا 3 کوک معکوسی اشاره دارد که برای محکم کردن بخیه ها در ابتدا و انتهای یک درز زده می شود. با دوخت پشتی بخیه ها محکم می شوند و از باز شدن درز ها جلوگیری می شود.

در بین اصطلاحات خیاطی گاهی اوقات برای دوخت یا کوک پشتی لازم است که طول دوخت را برای پارچه های نازک، ظریف و ناپایدار 1.5 سانتی متر در نظر بگیرید تا از گیر کردن پارچه در بافت جلوگیری شود.

  • نوار لایی چسب

نوار لایی چسب یک نوار باریک است که برای نگه داشتن پارچه در جای خود استفاده می شود. این نوع دوخت را می توانید در شلوار های جین، حلقه های کمربند و سوراخ دکمه ها مشاهده کنید.

اصطلاحات خیاطی

  • باستینگ

یکی از اصطلاحات خیاطی باستینگ است. باستینگ به بخیه های موقت و شل گفته می شود که برای جمع کردن پارچه یا نگه داشتن چیزی در جای خود زده می شوند. باستینگ را می توان با استفاده از طولانی ترین حالت دوخت چرخ خیاطی روی پارچه زد؛ البته دوخت باستینگ را با دست نیز می توان انجام داد.

  • خواب پارچه

خواب پارچه که در انگلیسی به آن Bias گفته می شود، به جهت های مورب یک پارچه اشاره دارد که دقیقا با زاویه 45 درجه کشیده شده است. خواب پارچه در واقع جهتی است که پارچه در آن بیشترین کشش و انعطاف پذیری را دارد.

  • بوبین (ماسوره)

یکی از وسایل و اصطلاحات خیاطی بسیار رایج بوبین یا همان ماسوره است. ماسوره در واقع یک قرقره کوچک است که جای مخصوص خود در چرخ خیاطی را دارد و وظیفه آن تامین نخ دوخت است.

نکته مهمی که لازم است بدانید این است که ماسوره ها اندازه مشخصی ندارند؛ به همین دلیل بسته به هر مدل ممکن است که متفاوت باشند؛ حتی اگر ماسوره را از یک برند خریده باشید. به همین دلیل قبل از خرید ماسوره دفترچه راهنمای چرخ خیاطی را مطالعه کنید تا بدانید به چه مدل ماسوره ای نیاز دارید.

بوبین

  • پایه دکمه

یکی از اصطلاحات خیاطی که احتمالا هنگام کار زیاد اسم آن را خواهید شنید، پایه دکمه است. پایه دکمه همیشه از دو صفحه تشکیل می شود. یک طرف دکمه ها را نگه می دارد و طرف دیگر به عنوان سوراخ های دکمه عمل می کند. پایه دکمه می تواند شامل یک تکه پارچه مجزا باشد یا امتداد قسمتی که دکمه به آن متصل شده است.

  • سوراخ دکمه

یکی دیگر از اصطلاحات خیاطی که اکثر افراد با آن آشنایی دارند، سوراخ دکمه است. سوراخ دکمه در واقع سوراخی در پارچه است که دکمه باید از آن عبور کند. سوراخ دکمه کمی بزرگ تر از دکمه زده می شود. انواع چرخ خیاطی ها می توانند در 4 مرحله یک جا دکمه ای زیبا بسازنند.

  • پارچه چلوار

پارچه چلوار (Calico) در واقع نوعی پارچه بافته شده از پنبه سفید است. این مدل از انواع پارچه ها تعدادی لکه های قهوه ای طبیعی بر روی خود دارند. در بین اصطلاحات خیاطی، چلوار پارچه ای ارزان قیمت محسوب می شود که نقش پارچه تست را برای دوخت اولیه لباس ایفا می کند.

  • سجاف دوبل

سجاف هایی که به سمت داخل لباس تا شده اند، به عنوان سجاف دوبل شناخته می شوند.

  • ساسون

ساسون ها برای شکل دادن به لباس در دور کمر، سینه، شانه و گاهی اوقات آستین ها کاربرد دارند. ساسون ها معمولا به شکل مثلث یا چند ضلعی و الماش شکل طراحی می شوند.

  • کوک مخفی (دوخت نردبانی)

کوک مخفی یا دوخت نردبانی در واقع نوعی کوک برای بستن دهانه های بزرگ است. این نوع کوک برای اتصال 2 قطعه الگوی بدون درز نیز به کار برده می شود. در دوخت نردبانی بخیه ها در زوایای قائم پارچه دوخته می شوند و شکلی نردبان مانند ایجاد می کنند.

کوک مخفی

  • درز های لبه دار

از دیگر اصطلاحات خیاطی می توان به درز های لبه دار اشاره کرد. درز های لبه دار روی یکدیگر قرار می گیرند و به سمت راست و با خطوط درز در وسط دوخته می شوند.

  • آستر

آستر در واقع نوعی پارچه است که برای تکمیل داخل لباس به کار برده می شود. وظیفه اصلی آستر ها معمولا پنهان کردن درز ها و راحت تر شدن فرآیند پوشیدن لباس است.

جمع بندی

فرقی نمی کند که در چه حوزه شغلی ای مشغول به کار هستید. همیشه تعدادی اصطلاح تخصصی وجود دارند که تنها افراد متخصص در آن زمینه متوجه آن ها خواهند شد. برای اینکه تبدیل به یک فرد حرفه ای در حوزه کاری خود شوید، لازم است که ابتدا با اصطلاحات رایج حوزه شغلی خود آشنا شوید. در این مقاله برخی از اصطلاحات خیاطی را نام بردیم و درمورد آن ها توضیح دادیم. با دانستن این اصطلاحات، دانش خود در زمینه خیاطی را گسترش خواهید داد و آماده آموزش های عملی خواهید شد.