انواع سوزن چرخ خیاطی کدام اند؟

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۴:۵۸:۵۶ ب.ظ

انواع سوزن چرخ خیاطی

استفاده از سوزن نامناسب برای چرخ خیاطی، یکی از رایج ‌ترین اشتباهات در خیاطی است که می‌ تواند منجر به بروز مشکلات متعددی از جمله شکستن سوزن، ایجاد اشکال در کار با پارچه‌ انتخابی و کیفیت پایین دوخت شود. راهنمای حاضر با هدف رفع این مشکلات و ارتقای سطح کیفی دوخت شما، به ارائه اطلاعات جامع درمورد انواع سوزن ‌های موجود در بازار، پارچه‌ ها و نخ‌ های مناسب برای هر نوع سوزن می ‌پردازد. ما در این مقاله با معرفی انواع سوزن چرخ خیاطی قصد داریم تا شما را در زمینه انتخاب سوزن مناسب چرخ خیاطی راهنمایی کنیم.

انواع سوزن چرخ خیاطی

انواع سوزن چرخ خیاطی

در نگاه اول تعداد انواع و اندازه‌ های مختلف سوزن چرخ خیاطی ممکن است کمی گیج ‌کننده به نظر برسد. با این حال درک انواع مختلف آن کار چندان دشواری نیست. ما فهرستی از محبوب‌ ترین سوزن ‌ها، تکنیک‌ ها و پارچه‌ هایی را که متناسب با آن سوزن ها استفاده می ‌شوند، تهیه کرده ‌ایم. این فهرست به این شرح است:

  • سوزن های جهانی (یونیورسال)

سوزن‌ های جهانی همانطور که از نامشان پیداست، پر کاربرد ترین نوع سوزن چرخ خیاطی محسوب می شوند. این سوزن ‌ها را می ‌توان با پارچه ‌های بافته‌ شده، مصنوعات و برخی پارچه‌ های کشباف استفاده کرد. البته برای دوخت پارچه‌ های کشباف خاص، بهتر است از دیگر انواع سوزن چرخ خیاطی که در ادامه به آن‌ ها اشاره می‌ شود، استفاده کنید.

به طور کلی سوزن ‌های ظریف ‌تر برای پارچه‌ های نازک و سوزن ‌های درشت ‌تر برای پارچه‌ های ضخیم‌ و سنگین مناسب هستند. نخ ‌های پلی استر و پنبه یا ابریشم، انتخاب مناسبی برای استفاده از سوزن‌ های جهانی به شمار می روند.

(یونیورسال)

  • سوزن های سرگرد

یکی از انواع سوزن چرخ خیاطی مدل سرگرد است. برخلاف سوزن‌ های جهانی، سوزن ‌های سرگرد نوکی گرد دارند. این ویژگی باعث می ‌شود تا الیاف پارچه به جای بریده شدن، از هم کنار بروند. همین امر، سوزن ‌های سرگرد را برای کار با انواع پارچه‌ های کشباف مانند بافت کشباف، پارچه ‌های دولایه، پنبه ‌ای، پشمی، و به طور کلی اکثر پارچه ‌های کشباف ایده ‌آل می ‌کند. دلیل این امر آن است که سوزن ‌های سرگرد مانع از جا به جایی بافت هنگام دوخت و پارگی‌ های موازی ناشی از دوخت (laddering) در پارچه ‌های کشباف می‌ شوند.

بهترین نخ‌ های خیاطی برای استفاده با سوزن ‌های سرگرد، نخ‌ های پلی استر و ترکیب پلی استر/پنبه هستند. همچنین بهتر است برای دوخت نخ های نازک تر از سوزن‌ های ظریف ‌تر استفاده شود.

  • سوزن های مخصوص کش

اگر به دنبال آشنایی با انواع سوزن چرخ خیاطی هستید، بهتر است که بیشتر درمورد سوزن های مخصوص کش بدانید. سوزن ‌های مخصوص کش، دارای بخشی به نام ”شیار” هستند. این شیار فضای اضافی ایجاد می‌ کند تا قلاب چرخ خیاطی به راحتی از کنار سوزن عبور کند و از جا افتادن بخیه جلوگیری شود. این ویژگی، سوزن ‌های مخصوص کش را برای پارچه‌ های با کشسانی بالا مانند لایکرا، تورِ آستر (پارچه‌ای توری با خاصیت نگهداری فرم)، پارچه‌ های کش‌ دار دو طرفه، جرسی ابریشم، اسپاندکس و سایر الیاف مصنوعی و حتی کش‌ های ساده، ایده ‌آل می‌ کند.

بهترین نخ‌ ها برای استفاده با سوزن ‌های مخصوص کش، نخ ‌های پلی استر یا نخ‌ های پلی استر روکش ‌شده با پنبه هستند. پارچه ‌های کشی به دلیل ماهیتشان، دوخت سخت ‌تری دارند و انتخاب سوزن مناسب برای دستیابی به نتیجه ‌ای مطلوب، بسیار مهم است.

  • سوزن های ته تیز

یکی دیگر از انواع سوزن چرخ خیاطی مدل های ته تیز هستند که ویژگی های خاص خود را دارند. اگر اهل دوخت روبان ‌پارچه ‌ای (quilting) هستید و با لایه‌ های متعددِ پنبه و لایی کار می ‌کنید، یا اگر با پارچه‌ های بافته ‌شده‌ ی متراکم مانند ابریشم و میکروفیبر سر و کار دارید، سوزن‌ های ته تیز انتخاب ایده آلی برای شما هستند.

این سوزن ‌ها با بدنه‌ محکم که از خم شدن یا شکستن سوزن جلوگیری می ‌کند و نوک تیزشان که به راحتی از پارچه عبور و جا دکمه ‌های صاف و یکدست ایجاد می کند، برای کار با چند لایه پارچه طراحی شده ‌اند. روزنه‌ نخ ‌کردن کوتاه و گرد آن‌ ها نیز هنگام دوخت استحکام بیشتری را فراهم می ‌کند.

ته تیز

  • سوزن جین

یکی از انواع سوزن چرخ خیاطی که استفاده از آن بسیار رواج دارد، سوزن جین است. احتمالا حدس زدن اینکه این سوزن ‌ها برای دوختن چه پارچه ‌ای طراحی شده ‌اند، کار سختی نیست! این سوزن ‌ها علاوه بر جین برای سایر پارچه ‌های بافته شده متراکم مانند توئیلی و لینن‌ سنگین که اغلب برای لباس کار استفاده می‌ شوند، مناسب هستند. در حالی که سوزن ‌های کشسانی و سرگرد برای بریدن پارچه طراحی نشده ‌اند، سوزن ‌های جین، نوک بسیار تیز و ساقه محکم تری دارند تا از خم شدن یا شکستن سوزن جلوگیری شود و پارچه ‌های ضخیم به آسانی سوراخ شوند. هنگام کار با این سوزن ‌ها و پارچه‌ ها باید نخ‌ هایی مانند الیاف مصنوعی یا مخلوط، پلی استر ۱۰۰٪، نخ‌ های رویه ‌دوزی سنگین ‌تر و پلی استر پیچیده با پنبه را انتخاب کنید.

  • سوزن چرم

سوزن ‌های چرم که به دلیل شباهت نوکشان به اسکنه، گاهی اوقات سوزن‌ های نقطه ‌دار اسکنه نیز نامیده می ‌شوند، برای دوخت چرم اصل، جیر و پروژه‌ های دشوار به کار می روند. لازم به ذکر است که از آنجایی که چرم مصنوعی PU، جیر فوق العاده و جیر مصنوعی از نظر ویژگی با چرم واقعی تفاوت دارند، برای دوخت آن ها نباید از سوزن چرم استفاده کنید.

جمع بندی

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که خیاط های مبتدی مرتکب می شوند، استفاده از سوزن های اشتباه برای دوخت و دوز است. هر سوزن با توجه به نوع طراحی خود برای دوخت یک نوع پارچه مخصوص طراحی شده است. با توجه به پارچه های مختلف، طبیعی است که سوزن های مختلفی در دسترس باشد. ما در این مقاله برای آشنایی بیشتر انواع سوزن چرخ خیاطی را نام بردیم و درمورد ویژگی های هر کدام از آن ها توضیح دادیم.