رمز و راز های چرخ خیاطی هفت و هشت دوز

شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ ۰۹:۳۱:۵۰ ق.ظ

چرخ خیاطی هفت و هشت دوز

خیاطی و دوخت و دوز مهارتی است که تقریباً از ابتدای خلقت بشر، توسط او به کار گرفته شده است. در ابتدا، این کار به شکل دستی و با استفاده از نخ های طبیعی انجام می شد. به مرور زمان با اختراع چرخ خیاطی، تحول عظیمی در دنیای دوخت و دوز ایجاد شد که فرایند دوخت را آسان و سریع می کرد. پیشرفت علم و تکنولوژی چرخ خیاطی را نیز مانند هر وسیله دیگری با تحولات گسترده ای روبرو کرد. اختراع چرخ خیاطی هفت و هشت دوز و یا زیگزاگ یکی از تحولاتی است که در عرصه خیاطی ایجاد شده است. مخترع این چرخ خیاطی پر کاربرد هلن بلانچارد است که خدمات گسترده ای به صنعت دوخت و دوز عرضه کرد. اختراعات بلانچارد از جمله چرخ خیاطی زیگزاگ باعث صرفه جویی در زمان و هزینه صنعت خیاطی تجاری شد.

 

چرخ خیاطی هفت و هشت دوز چیست؟

چرخ خیاطی هفت و هشت دوز و یا همان دوخت زیگزاگی یکی از دوخت های پرکاربرد در دنیای خیاطی است. در خیاطی کارهای بی شماری می توانید با این دوخت انجام دهید. دوخت زیگزاگ باعث می شود تا درز با کشش پارچه منعطف شود و استحکام آن را بیشتر می کند. برای دوخت لبه ها می توان از این دوخت استفاده کرد. دوخت زیگزاگ علاوه بر استحکام درز ها به زیبایی لباس نیز کمک شایانی می کند. کوک زیگزاگ علی رغم این که دوخت محکم و با دوامی است، نیاز به آگاهی و کسب مهارت دارد. برای مثال اگر در هنگام دوخت کشش پارچه بیش از حد باشد، ظاهر پارچه چروک و غیر استاندارد می شود. انواع مختلفی از دوخت زیگزاگ وجود دارد که از جمله پر کاربرد ترین آن ها می توان به دوخت سه مرحله ای و زیگزاگ پهن و زیگزاگ باریک اشاره کرد.

چرخ خیاطی هفت و هشت دوز چیست؟

نحوه عملکرد چرخ خیاطی هفت و هشت دوز و مزایای استفاده از آن

 دوخت زیگزاگ و هفت و هشتی کاربرد ها و مزایای فراوانی دارد. در این بخش قصد داریم اشاره ای مختصر به مزایای این نوع دوخت داشته باشیم.

  • برای دوخت و تکمیل لبه های پارچه

دوخت زیگزاگ یکی از بهترین و کاربردی ترین دوخت ها برای تکمیل لبه های پارچه است. این دوخت استحکام زیادی دارد و از باز شدن لبه های پارچه جلوگیری می کند. استفاده از این دوخت بر روی لبه های برش خورده پارچه باعث می شود لبه ها دچار ساییدگی نشوند.

  • برای دوخت درز در پارچه کشباف

دوخت زیگزاگ دوختی انعطاف پذیر است و گزینه ای عالی برای استفاده در درز های کش دار مانند پارچه بافتنی است. البته دوخت مستقیم زیگزاگ بر روی این گونه پارچه ها می تواند باعث پارگی پارچه شود.

  • برای ترمیم پارگی های لباس

در صورتی که پارگی صاف و طولانی ای در لباس شما ایجاد شده است، ساده ترین راهی که برای ترمیم آن پیشنهاد می شود این است که نخ های آسیب دیده و اضافی را جدا کنید، لبه ها را کنار هم قرار دهید و سپس به شکل زیگزاگ به ترمیم و دوخت آن بپردازید. زیگزاگ دوخت محکمی بر روی قسمت آسیب دیده ایجاد و از پارگی مجدد آن جلوگیری می کند.

برای ترمیم پارگی های لباس

  • دوخت جا دکمه

اگر به جا دکمه های لباس های خود دقت کرده باشید، مشاهده می کنید که برخی از آن ها از دوخت های زیگزاگ فشرده و نزدیک به هم تشکیل شده اند. از دیگر کاربرد های این دوخت محبوب استفاده از آن برای دوخت جا دکمه لباس است.

  • برای سجاف کردن لباس

یکی از ساده ترین راه ها برای سجاف لباس، استفاده از پارچه کشی و دوخت زیگزاگ است. این دوخت طرح زیبایی به سجاف لباس شما می بخشد.

  • گل دوزی ماشینی

از دوخت زیگزاگ برای گلدوزی ماشینی و سایر دوخت های تزیینی نیز استفاده می شود. گل دوزی آزاد و یا فری موشن نیز نوعی دوخت تزیینی بر روی پارچه است که به صورت تصادفی ایجاد می شود. در فرایند فری موشن از دوخت زیگزاگ استفاده زیادی می شود.

 

نکات کلیدی استفاده از چرخ خیاطی هفت و هشت دوز

نکات کلیدی استفاده از چرخ خیاطی هفت و هشت دوز

کار با چرخ خیاطی هفت و هشت دوز مانند هر چیز دیگری نیاز به دانش و مهارت خاص خود دارد. برای شروع دوخت زیگزاگی ابتدا ماسوره و سوزن چرخ خیاطی خود را نخ کنید. سپس یکبار چرخ دستی را بچرخانید تا از درستی کار خود و گیر نکردن نخ اطمینان حاصل کنید. پس از آن دقت کنید که میزان کشش نخ محکم و مناسب باشد؛ اما توجه داشته باشید که بیش از حد استاندارد نباشد تا به پارچه آسیبی نرساند. برای دوخت زیگزاگ اجازه استفاده از هر نوع نخی را دارید.

پس از انجام این مرحله، دستگاه خود را بر روی دوخت زیگزاگ تنظیم کنید. سپس طول و عرض دوخت را به صورت دلخواه انتخاب و تنظیم کنید و پس از آن پارچه را بر روی دستگاه تنظیم کنید و پای پرس را فشار دهید. دوخت را تا انتهای قسمت مورد نظر خود انجام دهید. در هنگام دوخت زیگزاگ نیازی به رفت و برگشت دوخت بر روی پارچه نیست. این کار باعث می شود زیبایی دوخت و پارچه شما زیر سؤال برود.

پس از اتمام دوخت، لازم است انتهای نخ را گره بزنید و اضافی آن را جدا کنید.

 

سخن آخر

در این مقاله به معرفی دوخت زیگزاگ و چرخ خیاطی هفت و هشت دوز پرداختیم. همان طور که در قسمت های قبل گفته شد، این دوخت یکی از دوخت های محبوب و پرکاربرد در دنیای خیاطی است که انواع مختلفی را نیز شامل می شود. با یادگیری این دوخت به شکل دستی و به وسیله چرخ خیاطی تحول بزرگی در فرایند خیاطی خود ایجاد کنید.

اگر مزایای دوخت هفت و هشت، شما را به خریدن یک چرخ خیاطی هفت و هشت دوز علاقه مند کرده است؛ اما بودجه کافی برای این کار را ندارید از دوخت کالا کمک بگیرید. فروشگاه دوخت کالا امکان خرید اقساطی چرخ خیاطی را برای شما فراهم کرده است.