خلاقیت در دوخت با انواع پایه چرخ خیاطی

پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲ ۱۲:۵۸:۱۶ ب.ظ

انواع پایه چرخ خیاطی

چرخ خیاطی خانگی اغلب یک یا دو پایه چرخ خیاطی دارد؛ اما انواعی از پایه چرخ خیاطی تولید شده است که می توانید به چرخ خیاطی اضافه کنید و به امکانات آن بیفزایید. پایه چرخ خیاطی یکی از اجزا و لوازم یدکی چرخ خیاطی است که پارچه را نگه می دارد تا دوخت بر روی آن انجام بگیرد. این جزء در زیر سوزن قرار دارد. پایه چرخ خیاطی پارچه را صاف نگه می دارد تا در زمان دوختن با سوزن و نخ بلند نشود. با استفاده از انواع پایه چرخ خیاطی می توانید انواع دوخت را بر روی پارچه امتحان کنید و خلاقیت کار خود را افزایش دهید. پایه ها به دو دسته ضروری و تزئینی تقسیم می شوند و شاید از بعضی از آن ها یک بار در خیاطی استفاده کنید.

  1. پایه چرخ خیاطی ساده

این نوع پایه در انواع چرخ خیاطی خانگی و صنعتی استفاده می شود؛ اما اغلب در چرخ خیاطی های راسته دوز تک سوزنه به کار می رود. پایه ساده اصلی ترین و ساده ترین نوع پایه است و امکانات جدیدی به دستگاه اضافه نمی کند.

  1. پایه چرخ خیاطی زیگزاگ دوزی

انواع پایه چرخ خیاطی

بعضی از چرخ خیاطی های راسته دوز این نوع از انواع پایه چرخ خیاطی را دارند. این پایه یک شکاف در میان خود دارد که با آن می توان مستقیم یا زیگزاگ دوخت و یک برش برای عبور نخ دارد.

  1. پایه چرخ خیاطی دکمه دوزی

انواع پایه چرخ خیاطی

این نوع پایه برای کسانی مناسب است که نیاز دارند برای لباس های مختلف دکمه بگذارند. حتی خانم های خانه داری که از دوختن دکمه لباس با دست متنفر هستند، می توانند از انواع پایه چرخ خیاطی دکمه دوزی بهره ببرند. انواع پایه دکمه دوزی عبارتند از:

  • پایه دکمه دوزی استاندارد: این پایه بسیار شبیه پایه استاندارد و ساده است و دهانه ای بزرگ برای دوخت دکمه دارد. این پایه ها برای سوراخ کردن جادکمه ای و دوخت چهار مرحله ای دکمه کاربرد دارند. یعنی باید خودتان دکمه را اندازه بگیرید و جای آن را علامت بزنید و هر طرف سوراخ دکمه را به صورت جداگانه و در چهار مرحله بدوزید.
  • پایه دکمه دوزی یک مرحله ای: اگر چرخ خیاطی شما قابلیت دوخت یک مرحله ای را دارد، از پایه دکمه دوزی یک مرحله ای استفاده کنید. این پایه ها شبیه پایه های کشویی هستند و می توانید دکمه خود را در آن قرار دهید. شما باید پایه را جابجا کنید تا دکمه در شکاف قرار بگیرد. دستگاه دکمه را اندازه گیری می کند و سوراخ متناسب با آن را ایجاد می کند.
  • پایه دکمه دوزی کشویی: پایه دکمه دوزی کشویی از انواع پایه چرخ خیاطی است که قابل تنظیم است و در کناره های آن علائمی ایجاد شده اند. این علامت ها برای اندازه گیری جا دکمه ای و دکمه به کار می آیند. همچنین در هنگام دوختن دکمه، سوراخ دکمه را به خوبی می بینید و دقت بیشتری خواهید داشت.
  1. پایه چرخ خیاطی گلدوزی

انواع پایه چرخ خیاطی

اگر قصد خرید یک چرخ خیاطی گلدوزی را ندارید، بهترین راه این است که یک پایه چرخ خیاطی گلدوزی بخرید و لباس های خود را با انواع طرحی های گلدوزی تزئین کنید. این کار بسیار مقرون به صرفه تر است و کار با آن نیز ساده است.

  1. پایه چرخ خیاطی سر دوزی

انواع پایه چرخ خیاطی

این نوع پایه برای دوخت لبه های پارچه استفاده می شوند. البته با این پایه می توان درز هایی به شکل سردوزی بر روی پارچه های بافتنی دوخت.

  1. پایه چرخ خیاطی زیپ دوزی

پایه چرخ خیاطی زیپ دوزی

انواع پایه چرخ خیاطی زیپ دوزی عبارتند از:

  • پایه زیپ دوزی ساده: این نوع پایه استاندارد است . با آن می توانید سوزن را در نزدیک دندانه های زیپ قرار دهید تا دوخت شما ظاهر مرتب تری داشته باشد.
  • پایه زیپ نامرئی: همانطور که از نامش پیداست، برای زیپ های مخفی یا نامرئی مناسب است. این پایه باعث می شود که زیپ را به گونه ای بدوزید که در زمان بسته بودن نامرئی به نظر برسد.
  1. پایه چرخ خیاطی چرم دوزی

پایه چرخ خیاطی چرم دوزی

این پایه چرخ خیاطی مخصوص دوخت با چرم است. اگر بخواهید با پایه های معمولی بدوزید، باعث می شود که چرم بر روی صفحه چرخ خیاطی کشیده شود و آسیب ببیند. حتی اگر این اتفاق نیز نیفتد، دوخت هایی که بر روی چرم ایجاد کرده اید به خوبی دیده نخواهند شد یا یکی در میان خواهند بود. اگر در کار دوخت چرم هستید، واجب است که از این پایه استفاده کنید.

  1. پایه چرخ خیاطی ساتن دوزی

پایه چرخ خیاطی ساتن دوزی

با پایه ساتن دوزی دوخت های زیگزاگی بسیار متراکم را بدوزید و چند پارچه را به یکدیگر متصل کنید.

  1. پایه چرخ خیاطی منجوق دوزی

پایه چرخ خیاطی منجوق دوزی

اگر از دوختن منجوق ها با دست خسته شده اید، بهتر است از این نوع از انواع پایه چرخ خیاطی استفاده کنید. پایه منجوق دوزی رشته های مهره را به پارچه می دوزد و کار شما را بسیار آسان می کند.

  1. پایه چرخ خیاطی روبان دوزی

پایه چرخ خیاطی روبان دوزی

همانطور که از نامش پیداست، برای دوخت پولک و روبان از این پایه استفاده می شود.

جمع بندی

توجه کنید که این لیست معرفی انواع پایه چرخ خیاطی برای این طراحی نشده است که تمام این گزینه ها را بخرید؛ بلکه برای آشنایی و گسترده کردن انتخاب های شما نوشته شده است. حتی خیاطان ماهر نیز بیشتر از پنج پایه چرخ خیاطی ندارند و ممکن است از همه آن ها نیز استفاده نکنند. ما در این مقاله انواع پایه چرخ خیاطی را معرفی کردیم. علاوه بر موارد بالا پایه های دیگری به نام پایه پس دوزی، قیطان دوزی، کوک شل، ضخیم دوزی، نوار اریب، رگه دوزی، مغزی دوزی، حریر دوزی، شکوفه دوزی و ... نیز در بازار موجود هستند. سازندگان چرخ خیاطی برای انواع نیاز های شما پایه های متفاوت طراحی کرده اند تا خیاطی روز به روز آسان تر شود. فقط باید دقت داشته باشید که هر پایه ای برای چرخ خیاطی شما مناسب نیست. ابتدا باید نوع چرخ خیاطی و نوع پایه را مشخص کنید و بعد انواع پایه چرخ خیاطی را خریداری کنید.