با لوازم یدکی چرخ خیاطی آشنا شوید

یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۲:۱۷:۱۸ ب.ظ

لوازم یدکی چرخ خیاطی

چرخ خیاطی ماشینی است که برای دوخت قسمت های مختلف پارچه و تولید پوشاک طراحی و ساخته می شود. این وسیله بسیار پر کاربرد است و در ابعاد خانگی و صنعتی از آن استفاده های بسیار زیادی می شود. یک چرخ خیاطی از قسمت ها و لوازم یدکی بسیار مختلفی تشکیل شده است. به همین دلیل برای اینکه بهتر با چرخ خیاطی خود آشنا شوید، ابتدا بهتر است که درمورد لوازم یدکی آن بیشتر بدانید. در این مقاله لوازم یدکی چرخ خیاطی نام برده شده اند و درمورد هر کدام از آن ها توضیحات لازم آورده شده است.

لوازم یدکی چرخ خیاطی

  • چرخ دستی و اتوماتیک (Balance Wheel)

بعد از مشاهده یک چرخ خیاطی احتمالا اولین قطعه که توجه شما را جلب خواهد کرد، چرخ دستی آن است. چرخ دستی را می توانید در چرخ خیاطی های سنتی و مدل های نیمه خودکار مشاهده کنید. این قطعه در گوشه سمت راست بالای چرخ خیاطی وجود دارد و برای راه انداختن چرخ خیاطی به صورت دستی لازم است از آن استفاده کنید.

  • سوزن (Needle)

برای دوخت هر نوع پارچه از انواع سوزن استفاده می شود. برای مثال برای دوخت پارچه معمولی مانند جین و پارچه های کشباف از سوزن های معمولی استفاده می شود. اما برای دوخت پارچه ای ضخیم مانند چرم از سوزن های فولادی با روکش کروم یا تیتانیوم استفاده می کنند. سوزن دوقلو یک نوع سوزن پهن و باریک است که در راسته دوزی و حاشیه دوزی استفاده می شود. این نوع سوزن بر روی پارچه دو ردیف دوخت موازی و یک ردیف دوخت زیگزاگ به وجود می آورد. سوزن پس دوزی ظاهری سرکج و منحنی دارد و دوخت های مخفی با این سوزن انجام می گیرد.

  • ماکو (Spool Pin)

ماکو یکی دیگر از لوازم یدکی چرخ خیاطی است که شکل سنجاق مانند دارد و بسته به مدل چرخ خیاطی می تواند به صورت عمودی یا افقی قرار بگیرد. ماکو برای نگه داشتن قرقره نخ ها استفاده می شود و قطعه ای ثابت در تمامی چرخ خیاطی هاست.

لوازم یدکی چرخ خیاطی

  • ماسوره (Bobbin)

ماسوره در واقع یکی اجزای جدایی ناپذیر در تمامی مدل های چرخ خیاطی از مدل های سنتی گرفته تا مدل های تمام اتوماتیک است. ماسوره قطعه ای کوچک و غیر الکتریکی است. نخ چرخ خیاطی در یک ماسوره قرار می گیرد و به کمک آن می توانید پارچه ها را به هم بدوزید. پس از اتمام نخ ماسوره باید دوباره آن را پر کنید.

  • محفظه ماسوره (Bobbin case)

یکی دیگر از لوازم جانبی چرخ خیاطی نگهدارنده ماسوره است. نگهدارنده ماسوره همان طور که از اسمش نیز پیداست، برای نگه داشتن ماسوره در داخل دستگاه به کار گرفته می شود. نگهدارنده ماسوره را با نام محفظه ماسوره نیز می شناسند که یکی از قطعات مهم چرخ خیاطی محسوب می شود. نگهدارنده ماسوره به طور مداوم نیاز به تمیز کردن دارد. به همین دلیل سعی کنید هر چند وقت یکبار آن را تمیز کنید تا بعدا نیاز به تعمیر یا تعویض آن نداشته باشید. اگر نخ در محفظه ماسوره فلزی یا پلاستیکی گیر کرد، با دقت آن را خارج کنید و با فشار دادن نخ این کار را انجام ندهید؛ وگرنه به این قطعه آسیب می رسد.

محفظه ماسوره

  • پایه چرخ خیاطی (Pressers foot)

یکی دیگر از لوازم یدکی چرخ خیاطی که اهمیت بسیار زیادی دارد، پایه چرخ خیاطی است. پایه چرخ خیاطی برای نگه داشتن پارچه در محل مناسب روی صفحه چرخ خیاطی استفاده می شود تا پارچه در حین دوخت بتواند به راحتی لیز بخورد و به جلو برود. اگر استفاده شما از چرخ خیاطی به صورت صنعتی است و از آن در کارگاه تولیدی پوشاک برای تولید لباس استفاده می کنید، گاهی اوقات نیاز است که پایه چرخ خیاطی خود را با مدل های دیگر تعویض کنید.

  • کار پیش بر (Feed Dog)

کار پیش بر یک قطعه فلزی است که با استفاده از دندانه های خود پارچه را به پیش می برد. اگر به دقت به صفحه سوزن نگاه کنید، می توانید دندانه های این قطعه را ببینید. اگر کار پیش بر آسیب ببیند، لازم است که آن را جزء لوازم یدکی چرخ خیاطی خریداری کنید.

  • هدایت کننده نخ (Thread Guide)

هدایت کننده نخ یک قطعه بسیار کوچک در چرخ خیاطی است که در وسط خود سوراخی دارد. وظیفه اصلی این قطعه هدایت صحیح نخ ها از ماکو به سوراخ سوزن است. هدایت کننده نخ را معمولا از فولاد یا فلز های دیگر می سازند.

هدایت کننده نخ

  • صفحه سوزن (needle plate)

صفحه سوزن یکی دیگر از لوازم یدکی چرخ خیاطی است که بین چرخ خیاطی و جعبه ماسوره قرار می گیرد. صفحه سوزن تماما از فلز ساخته می شود و در هنگام دوخت با چرخ خیاطی در بالای پایه چرخ خیاطی قرار می گیرد.

نتیجه گیری

برای اینکه به تعمیر چرخ خیاطی و لوازم چرخ خیاطی نیاز پیدا نکنید، بهتر است به خوبی از چرخ خیاطی نگهداری کنید. در ابتدا لازم است که به طور مرتب تمام قطعات چرخ خیاطی را تمیز کنید تا گرد و غبار در آن جمع نشود. هر چند وقت یک بار برای روان شدن چرخ خیاطی از روغن های روان کننده استفاده کنید. لازم است که از قطعات باکیفیت برای چرخ خیاطی خود استفاده کنید. اگر فرصت خرید حضوری قطعات را ندارید، به راحتی می توانید قطعات را از فروشگاه دوخت کالا سفارش دهید.

چرخ های خیاطی می توانند به صورت صنعتی یا مصارف خانگی به کار برده شوند. چرخ خیاطی ها از لوازم یدکی مختلف تشکیل شده اند که هر کدام از آن ها ویژگی و کاربرد های متفاوتی دارند. برای مثال هدایت کننده های نخ برای هدایت نخ از ماسوره به سوزن کاربرد دارند و کار پیش بر با دندانه های خود پارچه را به جلو می برد. برای اینکه بیشتر با لوازم یدکی چرخ خیاطی آشنا شوید، در این مقاله درمورد چرخ خیاطی و نکات مرتبط با آن ها توضیح داده شد.