انواع دریل سوراخ کن و موارد استفاده آن در خیاطی

دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ ۰۴:۱۹:۲۱ ب.ظ

دریل سوراخ کن

یکی از تجهیزات مورد نیاز برای تولید پوشاک، دریل سوراخ کن است. همان طور که از نام آن نیز پیداست برای ایجاد سوراخ و نشان روی پارچه، در زمان برش استفاده می شود. همچنین، می توان از این دستگاه برای ایجاد سوراخ، قبل از نصب دکمه فلزی روی لباس ها نیز استفاده کرد؛ البته این دستگاه کاربرد های دیگری نیز دارد. اگر می خواهید بهتر با این وسیله کاربردی در صنعت تولید پوشاک آشنا شوید، این مقاله مخصوص شما است. در این مقاله، در مورد تمام نکاتی که لازم است درباره دریل سوراخ کن بدانید، توضیح داده ایم.

سوراخ دکمه در خیاطی به کمک دریل سوراخ کن

ایجاد سوراخ دکمه در خیاطی اهمیت بسیار زیادی دارد. شما باید مطمئن شوید که برای تولید لباس های خود، سوراخ های مناسبی ایجاد می کنید. به خصوص اگر قرار است با مواد ظریف کار کنید. بهترین وسیله برای ایجاد سوراخ دکمه در خیاطی دریل سوراخ کن است.

دریل های سوراخ کن در واقع ابزاری هستند که کاربرد های زیادی در صنایع تولیدی دارند. بسیار مهم است که دریل های سوراخ کنی که انتخاب می کنید، بر اساس پارچه و نیاز شما خریداری شده باشند. دریل های سوراخ کن در خیاطی برای ایجاد سوراخ دکمه و دیگر سوراخ هایی که لازم است روی پارچه انجام شود، مورد استفاده قرار می گیرد. برای استفاده از دریل سوراخ کن باید ابتدا پارچه خود را انتخاب کنید و با مداد یا خط گچ، روی سطح پارچه را علامت بزنید. شما می توانید با این وسیله، اندازه سوراخی را که می خواهید ایجاد کنید مشخص کنید تا به پارچه خود آسیب زیادی وارد نشود.

همیشه هنگام استفاده از مته های مختلف دریل سوراخ کن، احتیاط را مد نظر قرار دهید؛ زیرا استفاده از دریل های سوراخ کن خیاطی بدون توجه به نکات ایمنی می تواند خطرناک باشد. حتما قبل از شروع کار، با نحوه کار این نوع وسیله ها و تکنیک های استفاده از آن آشنا شوید تا از بروز حادثه های ناگوار جلوگیری کنید.

دریل سوراخ کن چه کاری انجام می دهد؟

دریل سوراخ کن

دریل های سوراخ کن پارچه از ماشین های مخصوص حفاری پارچه هستند که برای ایجاد سوراخ از میان لایه های پهن پارچه مورد استفاده قرار می گیرند. دریل سوراخ کن تولید پوشاک از یک سوزن فولادی دوار، که به پایه دستگاه چسبیده است، برای ایجاد سوراخ های مورد نظر روی لباس استفاده می کند. همچنین بسته به مدل دستگاه، ممکن است که ویژگی ایجاد سوراخ از طریق سوزن داغ نیز وجود داشته باشد.

با استفاده از بسته های نرم افزاری دستگاه، می توان یک سوراخ در هر جای لباس که می خواهید ایجاد کنید. وزن دریل های سوراخ کن می تواند از 5 تا 13 کیلوگرم متغیر باشد.

سوراخ هایی که این دریل ها ایجاد می کنند، کاملا گرد هستند و در اجزای برش خورده قرار می گیرند. به طور کلی برای ایجاد سوراخ ها به کمک دریل سوراخ کن، از سوزن های سرد استفاده می شود. این سوراخ ها کاملا قابل مشاهده هستند تا زمانی که خیاط روی آن ها دکمه یا چیز های دیگری بدوزد.

قسمت های مختلف دریل سوراخ کن

قسمت های مختلف

دریل های سوراخ کن به طور کلی از چهار قسمت اصلی تشکیل شده اند:

  • دسته
  • سوزن
  • پایه سوزن
  • صفحه پایه

بسته به نوع دریلی که انتخاب کرده اید، دستگاه می تواند دارای سه نوع سوزن باشد. به طور کلی، سوزن های دریل سوراخ کن دارای سه مدل نقطه گرد، نیم فنجان و سوزن تو خالی هستند.

ویژگی های دریل سوراخ کن

ویژگی ها

دریل های سوراخ کن پارچه دارای ویژگی های زیر هستند:

  • پایه سوزن شامل یک موتور، یک صفحه پایه با یک سوراخ برای عبور سوزن است و یک سطح برای اطمینان از افقی بودن پایه و در نتیجه عمودی بودن سوزن است.
  • سوزن ها در دریل های سوراخ کن، همیشه در زاویه قائم پارچه را سوراخ می کنند.
  • اکثر دریل های سوراخ کن از سوزن های سرد استفاده می کنند. به همین دلیل، سوراخی که بر روی پارچه ایجاد می شود، تا زمانی که خیاط روی آن چیزی مانند دکمه ندوخته است، قابل مشاهده است و تغییر نمی کند.
  • دریل سوراخ کن برای ایجاد سوراخ، چه روی پارچه های محکم بافته شده و ضخیم، و چه برای پارچه های حساس، برای مدت طولانی مناسب است.
  • در برخی پارچه ها، در جا هایی که ممکن است سوراخ بسته شود، از سوزن های داغ استفاده می کنند که کمی پارچه را می سوزاند و لبه های آن را به اصطلاح آب می کند تا سوراخ به صورت دائمی ایجاد شود.
  • همچنین برخی از این دریل ها، ممکن است که از یک نوع سوزن خاص استفاده کنند که کمی رسوب رنگی روی پارچه باقی می گذارند تا جای علامت به راحتی روی آن ها پیدا باشد.

انواع سوزن دریل سوراخ کن

سوزن دریل سوراخ کن پارچه دارای مدل های مختلفی است اما از لحاظ کارایی، همه آن ها در سه دسته کلی تقسیم می شوند:

  • سوزن های سرد: سوزن های سرد سوراخ های کوچکی روی پارچه ایجاد می کنند.
  • سوزن داغ: سوزن های داغ از طریق الکتریسیته گرم می شوند. سوزن های داغ برای نوع خاصی از پارچه ها به کار می رود. سوزن داغ بعد از ایجاد سوراخ، پارچه اطراف ناحیه سوراخ شده را می سوزاند تا سوراخ دائمی باشد و تغییری نکند.
  • سوزن رنگی: سوزن های رنگی به این دلیل این گونه نام گذاری شده اند که در محل سوراخ ایجاد شده کمی رنگ ایجاد می کنند که محل سوراخ به راحتی قابل شناسایی باشد. البته دقت داشته باشید که این نوع سوزن ها ممکن است به برخی از پارچه ها آسیب وارد کنند.

جمع بندی

در تولیدات پوشاک، تجهیزات خیاطی بسیار زیادی وجود دارند. یکی از این تجهیزات، دریل های سوراخ کن هستند که برای علامت گذاری و ایجاد سوراخ در اجزای مختلف لباس، به خصوص قسمت های جیب و دکمه، مورد استفاده قرار می گیرند. سوراخ هایی که دریل های سوراخ کن ایجاد می کنند دائمی هستند. برای این که بیشتر با این دستگاه آشنا شوید، در این مقاله در مورد دریل سوراخ کن و کاربرد آن توضیح دادیم.