شکستن سوزن چرخ خیاطی صنعتی چه دلایلی دارد؟

شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ ۰۳:۱۹:۵۴ ب.ظ

شکستن سوزن چرخ خیاطی صنعتی

سوزن های چرخ خیاطی صنعتی بسیار مقاوم هستند و قیمت بسیار پایینی دارند و به عنوان یکی از مهم ترین بخش های یک چرخ خیاطی صنعتی محسوب می شوند؛ زیرا بدون سوزن شما حتی قادر به یک دوخت ساده نیز نخواهید بود. سوزن های چرخ خیاطی های صنعتی مدل های مختلفی دارند و معمولا مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهند؛ اما گاهی اوقات ممکن است که به دلایل مختلف این سوزن ها بشکنند. در ادامه قصد داریم برخی از رایج ترین دلایل شکستن سوزن چرخ خیاطی صنعتی را نام ببریم و درمورد آن ها توضیح دهیم.

 

رایج ترین دلایل شکستن سوزن چرخ خیاطی صنعتی

شکستن سوزن چرخ خیاطی صنعتی

  • قرار گرفتن نخ روی قرقره

اولین و رایج ترین دلیلی که باعث می شود سوزن چرخ خیاطی بشکند، قرار گرفتن نخ روی قرقره است. اگر قرقره نخ به سمت خود قرار گرفته باشد، می تواند خیلی محکم در شیار خود گیر کند. در صورت بروز این اتفاق بسیار محکم کشیده خواهد شد و سفتی نخ نیز موجب شکستن سوزن چرخ خیاطی می شود. برای این که بتوانید تا حد امکان از شکستن سوزن چرخ خیاطی صنعتی جلوگیری کنید، قرقره را با یک پین نخ عمودی به سمت بالا نگه دارید.

  • گیر کردن نخ دور کلاه قرقره

نخ چرخ خیاطی ممکن است که بین قرقره نخ و کلاهک آن گیر کند. کلاهک های قرقره برای نگه داشتن نخ در جای خود ضروری هستند؛ اما زمانی که نخ در کلاهک قرقره گیر می کند، بسیار سفت می شود و باعث شکستن سوزن خواهد شد. برای جلوگیری از بروز این اتفاق سعی کنید کلاهک قرقره را محکم فشار دهید تا به خوبی در جای خود قرار بگیرد. در این حالت فضایی برای گیر کردن نخ بین کلاهک و قرقره وجود نخواهد داشت.

  • تنظیم نبودن سوزن

یکی دیگر از دلایل شکستن سوزن چرخ خیاطی صنعتی به تراز نبودن سوزن بر می گردد. اگر حین دوخت همیشه نیاز به کشیدن پارچه دارید، احتمالا سوزن شما به درستی تنظیم نشده است و به صفحه گلو چرخ خیاطی برخورد می کند. با گذشت زمان هم صفحه گلو چرخ خیاطی آسیب خواهد دید و هم این که سوزن خواهد شکست.

  • کوچک بودن سوزن چرخ خیاطی

یکی دیگر از دلایلی که می تواند موجب شکستن سوزن چرخ خیاطی صنعتی شود، کوچک بودن آن است. سوزن های چرخ خیاطی دارای مدل های متنوعی هستند و اندازه های مختلفی دارند؛ زیرا برای دوخت پارچه های مختلف نیاز به سوزن های متفاوتی خواهید داشت. برای مثال برای دوخت قسمتی از کیف شما به یک سوزن با سایز 12/80 دارید و برای دوخت قسمتی دیگر نیاز به سوزن 16/100 دارید. اگر تمام قسمت های یک کیف را با یک سوزن ثابت بدوزید، احتمال این که با شکستگی سوزن مواجه شوید وجود دارد.

کوچک بودن سوزن چرخ خیاطی

  • سوزن کامل در جای خود قرار نگرفته است.

سوزن چرخ خیاطی در صورت که به درستی در جای خود قرار نگرفته باشد، خواهد شکست. شکستن سوزن چرخ خیاطی صنعتی به این دلیل اتفاق می افتد که سوزن با دیگر قسمت های متحرک چرخ خیاطی تراز نیست.

  • پیچ سوزن به اندازه کافی سفت نیست.

بعد از قرار دادن سوزن در جای خود باید پیچ آن را کاملا سفت کنید. در صورتی که پیچ به اندازه کافی سفت نشده باشد، سوزن در جای خود شل خواهد بود. شل بودن سوزن موجب می شود تا در حین دوخت به نقاط اشتباه ضربه بزند و بشکند.

اگر پیچ سوزن را با دست سفت می کنید، حتما کمی آن را بیشتر بچرخانید تا از سفت بودن آن اطمینان پیدا کنید؛ اما اگر پیچ دارای یک شیار برای پیچ گوشتی است، حتما از پیچ گوشتی برای سفت کردن آن استفاده کنید؛ زیرا احتمال سفت نبودن پیچ در بستن با دست بسیار بیشتر است.

  • سوزن خم شده است

شکستن سوزن چرخ خیاطی صنعتی به یکباره اتفاق نمی افتد. گاهی اوقات ممکن است که سوزن شما خم شود؛ اما نشکند. احتمال شکستن و خم شدن سوزن نیز بسیار زیاد است. حتی اگر میزان خم شدگی آن بسیار کم باشد.

  • کیفیت سوزن پایین است.

تمامی سوزن های چرخ خیاطی که در بازار مشاهده می کنید، بی نقص نیستند. در نتیجه یکی از دلایل شکستن سوزن چرخ خیاطی صنعتی ممکن است کیفیت پایین سوزن باشد.

برخی از سوزن ها با کیفیت پایین تولید می شوند، بعضی از آن ها نیز نادرست ساخته شده یا درست بسته بندی نشده اند. یک مشکل کوچیک در فرآیند ساخت و بسته بندی سوزن می تواند باعث افت کیفیت و شکستن سریع آن شود.

کیفیت سوزن پایین است

  • دوخت روی زیپ

یکی از دلایل رایجی که موجب شکستن سوزن می شود، دوخت روی زیپ است. فرقی نمی کند که زیپ دندانه های محکمی مانند فلزی دارد یا دندانه های آن پلاستیکی هستند. زیپ محکم تر و سفت تر از دیگر قسمت های پارچه است و دوختن روی آن یکی از مهم ترین دلایل شکستن سوزن چرخ خیاطی صنعتی محسوب می شود.

تا حد امکان سعی کنید روی زیپ دوخت خود را انجام ندهید تا بخیه به راحتی روی پارچه زده شود. اگر با دوخت هایی سراغ دارید که دارای قسمت های سفت مانند زیپ هستند، حتما چرخ خیاطی را قبل از رسیدن به این نقاط متوقف کنید. همچنین دوخت نزدیک به محل های سفت باید با احتیاط انجام شود.

  • دوخت زیگ زاگ

آخرین دلیلی که می تواند موجب شکستن سوزن چرخ خیاطی صنعتی شود، دوخت زیگ زاگ با صفحه گلویی راست دوز است. اگر با دوخت و دوز سر و کار دارید، حداقل یک بار دوخت زیگ زاگ را با صفحه گلویی های راست دوز امتحان کرده اید. دوخت زیگ زاگ فشار بیشتر به سوزن وارد می کند و می تواند موجب شکستن آن شود.

جمع بندی

چرخ خیاطی های صنعتی دارای سوزن های بسیار مقاومی هستند که می توانند تا مدت زمانی طولانی کار های دوخت و دوز شما را انجام دهند؛ اما با وجود مقاومت بالا ممکن است که هر چند وقت یکبار با شکستن سوزن چرخ خیاطی صنعتی مواجه شوید. شکستن سوزن چرخ خیاطی می تواند دلایل مختلفی از جمله قرار گرفتن سوزن در موقعیت اشتباه، دوخت روی زیپ و جنس نامناسب سوزن داشته باشد که در این مقاله درباره آن ها توضیحاتی ارائه شد.