چگونه چرخ خیاطی خود را روغن کاری کنیم؟

دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ ۰۳:۳۸:۳۵ ب.ظ

چگونه چرخ خیاطی خود را روغن کاری کنیم

تولید پوشاک از زمان های قدیم جزء صنایع پر فروش، مخصوصا در میان خانم ها بوده است. در سال های اخیر با افزایش تقاضا، عرضه نیز افزایش یافته و تولید کنندگان به سرعت بالا تری برای تولید محصولات احتیاج دارند؛ در نتیجه استفاده از چرخ خیاطی رواج پیدا کرده است و انواع مختلف آن در بازار عرضه شده. چرخ خیاطی جزء ماشین های مفید و پر کاربرد است. به طوری که با استفاده از آن، تولید پوشاک چندین برابر شده و این اتفاق موجب پیشرفت صنایع مختلف نیز شده است. این ماشین های پیچیده قطعات مختلفی دارند که هر یک به سرویس و روغن کاری مداوم برای بهبود عملکرد خود احتیاج دارند.

سرویس کردن چرخ خیاطی بسیار اهمیت دارد؛ زیرا اگر مشکل کوچکی در آن وجود داشته باشد، با سرعت بالا تری کشف می شود و در نهایت از خرابی های گسترده که موجب آسیب های مالی و ساختاری بسیار زیاد خواهد شد، جلوگیری می شود. در ادامه مطلب قصد داریم زمان، نحوه و دلایل مختلف روغن کاری چرخ خیاطی را برایتان معرفی کنیم و همچنین با پاسخ به سوال چگونه چرخ خیاطی خود را روغن کاری کنیم، از آسیب دیدن این ماشین های پر اهمیت جلوگیری کنیم.

چرا سرویس چرخ خیاطی لازم است؟

چگونه چرخ خیاطی خود را روغن کاری کنیم

گاهی اوقات شاهد خراب شدن زودهنگام چرخ خیاطی خود هستید یا قطعه ای که به تازگی تعویض کرده اید، خیلی سریع از کار افتاده است و موجب عملکرد ضعیف چرخ شده است. در چنین شرایطی لازم است به نکات ساده ای مانند سرویس منظم چرخ خیاطی توجه کنید. اگر تا به حال به سرویس آن بی توجه بودید، اکنون می توانید مزایای آن را در ادامه مطلب مطالعه کنید تا با پاسخ به سوال چگونه چرخ خیاطی خود را روغن کاری کنیم و بررسی دلایل سرویس آن، از این ماشین پر کاربرد مراقبت کنید.

1) کاهش اصطکاک: اگر چرخ خیاطی یکی از اصلی ترین اجزای کارگاه شما است، لازم است روان بودن آن را به طور مداوم چک کنید. با روغن کاری اجزای چرخ خیاطی، اصطکاک میان آن ها را کاهش دهید و موجب افزایش ماندگاری و ارائه عملکردی بهتر بشوید.

2) کاهش چشم گیر فرسودگی چرخ خیاطی: هنگامی که شما به طور مداوم چرخ خود را بررسی و کنترل می کنید، قطعات فرسوده را از آن جدا می کنید، در نهایت آسیب کمتری به ماندگاری طولانی مدت آن ها در دستگاه زده خواهد شد.

3) افزایش عمر چرخ خیاطی: با چک کردن دقیق اجزای تشکیل دهنده چرخ خیاطی و بررسی سوال چگونه چرخ خیاطی خود را روغن کاری کنیم و تعویض یا روان سازی برخی از اجزای متحرک، آن ها را برای سال های طولانی حفظ کنید.

چند وقت یک بار باید چرخ خیاطی را روغن کاری کرد؟

چند وقت یک بار باید چرخ خیاطی را روغن کاری کرد؟

پاسخ سوال چند وقت یک بار باید چرخ خیاطی خود را روغن کاری کنیم، به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه مطلب برایتان توضیح خواهیم داد.

  • استفاده زیاد از چرخ خیاطی: اگر شما جزء افرادی هستید که چرخ خیاطی، وسیله کارتان است و هر روز برای ساعات طولانی از آن استفاده می کنید، لازم است حدودا ۳ بار در هفته چرخ خود را روغن کاری کنید تا بهترین و کارآمد ترین عملکرد را تحویل بگیرید. همچنین لازم به ذکر است که برخی متخصصین در این زمینه، معتقد هستند که شما باید چرخ خیاطی خود را برای هر بار استفاده روغن کاری کنید، اما این کار موجب زیاد شدن مقدار آن و در نتیجه چکه کردن روغن بر روی پروژه ای که در دست دارید، می شود. این اتفاق علاوه بر خراب کردن کار شما، ممکن است به چرخ خیاطی نیز آسیب برساند. در استفاده از روغن حد تعادل را حفظ کنید.
  • استفاده کم از چرخ خیاطی: گاهی اوقات بسیار کم از چرخ خیاطی خود استفاده می کنید و تنها برای انجام برخی پروژه ها از آن بهره می برید. در این شرایط می توانید یک جدول زمانی برای خودتان تهیه کنید و بعد از هر ۵۰ ساعت استفاده از چرخ خیاطی، آن را روغن کاری کنید تا مشکلی برای لباس، چرخ خیاطی و خودتان به وجود نیاید.
  • نوع چرخ خیاطی: پاسخ به سوال چه زمانی و چگونه چرخ خیاطی خود را روغن کاری کنیم، به  نوع و مدل چرختان نیز وابسته است. هنگام خرید چرخ خیاطی، می توانید از متخصصین در این زمینه مشورت بگیرید.

چگونه چرخ خیاطی خود را روغن کاری کنیم؟

چگونه چرخ خیاطی خود را روغن کاری کنیم؟

برای پاسخ به سوال چگونه چرخ خیاطی خود را روغن کاری کنیم، لازم است به دفترچه راهنمای چرخ خیاطی خود مراجعه کنید تا پاسخی مناسب، با توجه به نوع چرخ خود پیدا کنید. گاهی اوقات نیز توصیه می شود که به هیچ عنوان در خانه این کار را انجام ندهید که در این صورت برای سلامتی چرخ خودتان، بهتر است به این توصیه توجه کنید. در ادامه یک راهنمای کلی را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

  • هنگام کار حتما یک روزنامه زیر دست خود قرار دهید تا از چکه های احتمالی جلوگیری کنید. ابتدا با مقدار کمی روغن شروع کنید و کارکرد چرخ خیاطی را بررسی کنید. در صورت نیاز مقدار روغن را افزایش دهید.
  • قسمت های متحرک و کوچک چرخ را جدا کنید و به طور جداگانه بر روی آن ها روغن بزنید. مراقب باشید که بر روی قطعاتی مانند سوزن چرخ، ماسوره و پای فشاری یا بشقاب چرخ خیاطی روغن نزنید؛ زیرا موجب خراب شدن لباس شما خواهد شد (برای جدا کردن قطعات، از دفترچه راهنما کمک بگیرید).
  • همچنین ابتدا و انتهای کار خود، لازم است دستگاه را تمیز کنید. تمام قطعاتی که مانع تمیز کردن دستگاه مورد نظر شما می شود را جدا کنید. به عنوان مثال نخ چرخ خیاطی، محفظه های ماسوره، صفحات و پایه پرس، صفحه دوخت و بوبین را لازم است برای دسترسی بهتر از چرخ خیاطی جدا کنید. سپس تمام پرز ها و روغن های اضافی را از روی سطح آن جمع کنید تا مشکلی برای پروژه بعدی چرخ خیاطی پیش نیاید.
  • استفاده از یک براش کوچک و نرم و سفت می تواند کمک بسیاری برای از بین بردن پرز ها باشد. شما با این کار قادر به تمیز کردن کوچک ترین پرز ها نیز خواهید بود.

مجموعه دوخت کالا با سابقه درخشان خود در زمینه عرضه انواع چرخ خیاطی در قیمت های مختلف، تلاش کرده است تا رفاه بیشتری برای علاقه مندان به خیاطی فراهم کند، از این روی، امکان خرید اقساط را نیز فراهم کرده است.