قفل شدن چرخ خیاطی

جمعه ۱۷ تیر ۱۴۰۱ ۰۹:۴۳:۴۰ ب.ظ

قفل شدن چرخ خیاطی

در عصر امروزی انواع چرخ خیاطی ها کاربرد های گسترده ای دارند، سرعت و کیفیت کار ها را به طور چشم گیری افزایش می دهند. مخصوصا پس از عصر صنعتی که شاهد پیشرفت فوع العاده آن ها بودیم، به یکی از ماشین های ضروری هر منزلی تبدیل شد. به هر حال، تمام ماشین های موجود در دنیا دارای مشکلات مختلفی نیز می باشند که ممکن است کارآیی آن ها را زیر سوال ببرد. یکی از آن مشکلات قفل شدن چرخ خیاطی می باشد. اگر بدانید چگونه با آن برخورد کنید، با مشکل خاصی رو به نخواهید شد، اما اگر نحوه رویارویی با این شرایط را ندانید، سرعت و کیفیت کارتان به طور چشم گیری افت خواهد کرد. در ادامه مطلب قصد داریم دلایل مختلف قفل شدن چرخ خیاطی و سایر موارد مرتبط با آن را به طور کامل برایتان بررسی کنیم.

دلایل رایج برای قفل شدن چرخ خیاطی

قفل شدن چرخ خیاطی

1) انتخاب نخ نامناسب: گاهی اوقات نخی که برای دوختن لباس هایتان انتخاب می کنید، کشش لازم را نداشته و ممکن است به دلیل عدم انعطاف پذیری، زیر پای پرس گیر کنند. در این شرایط، چرخ خیاطی سعی می کند آن را بیرون بکشد و برای این کار قدرت زیادی را اعمال خواهد کرد. در نتیجه این اتفاقات به قفل شدن چرخ خیاطی منجر خواهد شد.

2) جای گذاری اشتباه ماسوره: گاهی اوقات ممکن است ماسوره درست جای گذاری نشده باشد و به درستی در جای خود قرار نگرفته باشد. در این شرایط لازم است ماسوره را از چرخ خارج کنید و اطمینان حاصل کنید که نخ از سمت چپ به سمت راست وارد ماسوره شده است. سپس محل قرار گیری ماسوره و بوبین را به طور دقیق بررسی کنید و با یک کشش کوچک به سمت بیرون، از عملکرد صحیح آن ها اطمینان حاصل کنید.

3) بسته شدن بخیه ها: در چرخ خیاطی های استاندارد و نمونه های اورکلاک، بسته شدن یا گیر کردن نخ یک امر طبیعی می باشد و ممکن است هر زمانی اتفاق بیفتد. گاهی اوقات ممکن است نخ بالایی چرخ به دلیل اصطکاک بیش از اندازه، گره خوردن نخ ها یا روغنی شدن آن ها، در میان نخ های دیگر گیر کند. برای رفع  و جلوگیری از تکرار شدن این اتفاق، گاهی اوقات لازم است نخ های چرخ خیاطی خود را تعویض کنید.

5) گیر کردن پای پرس: گاهی اوقات نیز ممکن است پای پرس چرخ خیاطی با عجله نصب شده و در عین کار، در جای خود گیر کند و بالا یا پایین نرود. جهت جلوگیری از این اتفاق، لازم است قبل از شروع، پای پرس خود را به طور دقیق چک کنید و از بالا یا پایین رفتن آن اطمینان حاصل کنید.

راه حل مناسب جهت رفع قفل شدن چرخ خیاطی

راه حل مناسب جهت رفع قفل شدن

به طور کلی مراقبت صحیح می تواند از قفل شدن چرخ خیاطی شما جلوگیری کند، اما در هر چرخ استانداردی ممکن است این اتفاق رخ دهد. شما باید به عنوان یک خیاط ماهر راهی مناسب را جهت حل کردن این مشکل بلد باشید.

1) تمیز کردن بوبین و ماسوره: تفاوتی ندارد که از یک چرخ خیاطی دستی ساده استفاده می کنید، یا از یک نمونه ماشینی پر طرفدار، به طور کلی برخی از قطعات مانند بوبین در تمام چرخ های خیاطی ثابت باقی می مانند. جهت رفع قفل شدن چرخ خیاطی، لازم است این قطعه استوانه ای شکل را که از نخ ها محافظت می کند، بردارید و به طور کامل آن را تمیز کنید. برای تمیز کردن، می توانید از یک برس یا جارو برقی کوچک نیز بهره ببرید. سپس قطعه را نصب کرده و شروع به خیاطی کنید.

2) بررسی قطعات چرخ خیاطی: اگر راه حل بالا پاسخگو نبود، لازم است قطعات دیگر چرخ خیاطی را به طور دقیق بررسی کنید. به عنوان مثال مکان قرار گیری ماسوره ها را چک کنید که از جای خود خارج نشده باشند. سوزن های چرخ را بررسی کنید که نشکسته باشند. زیرا اگر سوزن ها بشکنند، ممکن است در قسمت شاتل چرخ خیاطی افتاده و جلوی عملکرد صحیح چرخ را بگیرند.

3) روغن کاری دستگاه: چرخ خیاطی شما هنوز هم عملکرد خوبی ندارد؟ در این شرایط لازم است با استفاده از یک براش کوچک، شروع به روغن کاری چرخ خیاطی بکنید. گاهی اوقات مقداری گرد و غبار بر روی چرخ خیاطی می نشیند که کمپرسور هوا قادر به بیرون فرستادن آن ها نیست، در این شرایط لازم است با استفاده از یک برس، آن ها را به طور کامل تمیز کنید. برس های زاویه دار برای این کار بسیار مناسب می باشند، زیرا وارد بسیاری از درز ها شده و غبار ها را به طور کامل تمیز خواهند کرد. در ادامه باید چرخ خیاطی تمیز خود را روغن کاری کنید. این کار را با دقت بالا انجام دهید و تنها قسمت های مجاز را روغن کاری کنید تا آسیبی به دستگاهتان نرسد.

جلوگیری از قفل شدن چرخ خیاطی

 

قفل شدن چرخ خیاطی می تواند در انواع چرخ ها رخ دهد و عملکرد دستگاه را زیر سوال ببرد. با این حال کار هایی وجود دارند که شما می توانید جهت جلوگیری از قفل شدن چرخ انجام دهید. به پیشنهادات زیر به طور دقیق توجه کنید.

  1. از سوزن های چرخ با کیفیت استفاده کنید و آن ها را به طور مرتب تعویض کنید تا با شکستگی خود، موجب قفل شدن چرخ خیاطی نشوند.
  2. دیسک های کششی جرخ خیاطی را به طور کامل تمیز کنید و این کار را مرتبا تکرار کنید.
  3. جعبه ماسوره (بوبین) و ماسوره به نظافت مداوم احتیاج دارند تا عملکرد چرخ خیاطی را مختل نکنند.
  4. تعمیرات چرخ خیاطی را جدی گرفته و به طور مداوم ‌آن را سرویس کنید تا در مواقع ضروری دست شما را در پوست گردو قرار ندهد.

 جلوگیری از قفل شدن چرخ خیاطی

نتیجه گیری

قفل شدگی چرخ خیاطی، یک امر بسیار عادی در انواع چرخ ها محسوب می شود. راه صد در صدی جهت جلوگیری از این مشکل وجود ندارد، اما با انجام کار های بالا، تا حدودی قادر به جلوگیری از آن خواهید بود. به طور کلی تمیز نگه داشتن و سرویس چرخ خیاطی، یکی از راه های اساسی برای جلوگیری از قفل شدن چرخ خیاطی خواهد بود.

فروشگاه اینترنتی دوخت کالا امکان خرید اقساطی را برای مشتریان خود فراهم کرده است. به این ترتیب شما می توانید به راحتی محصولات مورد نیاز خود را به شکل اقساطی خریداری کنید.