چگونه از چرخ خیاطی نگهداری کنیم ؟

پنجشنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۱ ۰۱:۴۴:۴۹ ب.ظ

یکی از ماشین های پر اهمیت در صنعت تولید پوشاک چرخ خیاطی است. این ماشین های پر کاربرد، صنعت تولید پوشاک را با تحولی عظیم رو به رو کرده اند‌؛ بدین معنا که موجب افزایش سرعت تولید و کیفیت لباس های شما خواهند شد. از آن جایی که چرخ خیاطی ها قیمت های بسیار بالایی دارند؛ لازم است از آن ها به درستی مراقبت کنید. سرویس چرخ خیاطی را به موقع انجام دهید و در صورت بروز یک آسیب کوچک، سریعاً آن را برطرف کنید تا به فاجعه ای عظیم تبدیل نشود. در ادامه مطلب قصد داریم با پاسخ به سوال چگونه از چرخ خیاطی نگهداری کنیم؛ نکاتی پر اهمیت در این زمینه را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

نحوه نگهداری از چرخ خیاطی

چگونه از چرخ خیاطی نگهداری کنیم

1) تمیز کردن مداوم چرخ خیاطی: تمیز کردن چرخ خیاطی در نگه داری آن بسیار اهمیت دارد. ظاهر بیرونی آن بسیار ساده تمیز خواهد شد؛ اما قطعات داخلی ممکن است برایتان کمی گیج کننده به نظر برسد. به همین دلیل است که در پاسخ به سوال چگونه از چرخ خیاطی نگهداری کنیم؛ باید بگوییم که لازم است از یک قسمت شروع کنید و پس از مراجعه به دفترچه راهنما، آن قسمت را در جای خود قرار دهید و به دنبال قسمت بعدی بروید. بدین ترتیب تمام قطعات تمیز می شوند و قسمت گیج کننده ای برایتان باقی نخواهد ماند و تمام قطعات تمیز شده در جای صحیح خود قرار خواهند گرفت.

2) از بین بردن گرد و غبار ها: با استفاده از براش های نرم و تمیز سعی کنید گرد و غبار های باقی مانده بر روی ظاهر و داخل چرخ خیاطی را از بین ببرید‌. لازم است براش های قدیمی را به طور کامل کنار بگذارید؛ زیرا ممکن است مو های آن ها از براش جدا شده و در میان اجزای چرخ خیاطی گیر کنند و به آن آسیب جدی برسانند. اگر استفاده از براش برای از بین بردن آلودگی ها کافی نیست؛ لازم است برای قسمت هایی که حساس نیستند از مسواک استفاده کنید تا آلودگی ها به طور کامل از بین بروند.

3) استفاده از هوای فشرده: اگر نمی خواهید با استفاده از براش و مسواک ریسک کنید و به چرخ خیاطی خود آسیب برسانید؛ می توانید از هوای فشرده برای تمیز کردن آن استفاده کنید. مراقب باشید که نواحی بوبین چرخ، دیسک های کششی و نخ ها در هنگام مواجه شدن با هوای فشرده آسیب جدی نبینند.

4) تمیز گردن دستگاه پس از هر بار استفاده:  برای راحتی کار خود، می توانید پس از هر بار استفاده از چرخ خیاطی، آن را با یک دستمال نرم تمیز کنید. بدین ترتیب از آلودگی بیش از اندازه آن جلوگیری خواهید کرد تا احتیاجی به استفاده از براش و مسواک نباشد.

5) استفاده از کاور چرخ خیاطی: اگر چرخ خیاطی خود را با استفاده از یک کاور بپوشانید؛ از کثیف شدن آن جلوگیری خواهید کرد تا تمیز کردن گرد و غبار ها زمان زیادی از شما نگیرد. گاهی اوقات چرخ خیاطی ها کاور مخصوص ندارند؛ در نتیجه شما باید یک کاور مخصوص برای آن تهیه کنید تا تمام قسمت های آن را به طور کامل بپوشانید.

6) روغن کاری چرخ خیاطی: از آن جایی که چرخ خیاطی ها قطعات کوچک محرک زیادی دارند، لازم است هر یک را به طور دقیق روغن کاری کنید تا منعطف تر و آزادانه تر از سابق حرکت کنند. روان بودن قطعات، سرعت کار شما را افزایش خواهد داد. برخی از چرخ خیاطی ها روغن مخصوص به خود را دارند که اگر لازم شد، می توانید آن را از مغازه های مخصوص تهیه کنید. قبل از روغن کاری چرخ خیاطی باید دفترچه راهنمای آن را به طور دقیق بررسی کنید و اگر لازم شد روغن آن را تعویض کنید؛ ابتدا چرخ را به طور دقیق تمیز کنید و سپس از روغن جدید استفاده کنید.

جلوگیری از مشکلات چرخ خیاطی

جلوگیری از مشکلات چرخ خیاطی

همیشه و در هر شرایطی، پیشگیری بهتر از درمان است. در نتیجه توصیه می شود نکات زیر را به طور دقیق مطالعه کنید تا از بروز مشکلات جدی جلوگیری کنید.

  • سوزن ها را به طور مداوم تعویض کنید تا از شکستن آن ها و آسیب به چرخ خیاطی خود جلوگیری کنید.
  • در ادامه پاسخ به سوال چگونه از چرخ خیاطی نگهداری کنیم؛ لازم است از چرخاندن ماسوره و ایجاد کشش بیش از اندازه در نخ ها جلوگیری کنید.
  • استفاده از نخ های چرخ با کیفیت نیز از راه های دیگر نگه داری صحیح چرخ خیاطی است.
  • هروقت قصد داشتید درز های لباس را بدوزید؛ لازم است نخ های مزاحم را از اطراف بردارید تا در اجزای آن گیر نکنند و موجب آسیب رساندن به ماشین شما نشوند.
  • ابزار های فلزی و سایر سنجاق ها را هنگام کار، از اطراف خود دور کنید تا تداخلی در کار شما ایجاد نکنند.

تمیز کردن چرخ خیاطی مرحله به مرحله

تمیز کردن چرخ خیاطی مرحله به مرحله

1) ابتدا چرخ خیاطی را به طور کامل از برق بکشید.

2) در ادامه پای پرس و سوزن چرخ را جدا کنید.

3) اگر صفحه سوزن شما با پیچ بسته شده است؛ پیچ ها را باز کنید و آن را با یک برس نرم، تمیز کنید.

4) پوشش ماسوره را تمیز کنید و در ادامه قسمت هایی که سخت نیستند را با استفاده از پنبه و مقدار کمی الکل تمیز کنید. (برای تمیز کردن قسمت های حساس، از الکل استفاده نکنید.)

5) هر قسمت را به طور جداگانه از ماشین جدا کنید و پس از تمیز کردن آن، با استفاده از دفترچه راهنما، چرخ خیاطی را سر هم کنید. همچنین روغن کاری قسمت های محرک را به هیچ عنوان فراموش نکنید تا قطعات روان و سریع حرکت کنند.

 

نتیجه گیری

در نهایت اگر می خواهید به سوال چگونه از چرخ خیاطی نگهداری کنیم؛ پاسخ دهید؛ لازم است آن را تمیز نگه دارید و پس از هر بار استفاده، به طور کامل تمام اجزای آن را تمیز کنید تا گرد و غبار بر روی هم انباشته نشود و آسیبی به چرخ خیاطی شما نرساند. اگر تمیز کردن قطعات را به طور مداوم انجام دهید؛ کار شما آسان تر خواهد بود و احتیاجی به تمیز کردن اساسی نخواهد داشت.

فروشگاه اینترنتی دوخت کالا امکان خرید اقساطی را برای مشتریان خود فراهم کرده است. به این ترتیب شما می توانید به راحتی محصولات مورد نیاز خود را به شکل اقساطی خریداری کنید.