راه اندازی کارگاه خیاطی با هزینه کم در زمان کوتاه

شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ ۱۱:۱۹:۰۱ ق.ظ

راه اندازی کارگاه خیاطی

داشتن یک کارگاه خیاطی، هدف و آرزوی هر کسی است که به خیاطی علاقه دارد و یا خیاطی را به عنوان شغل انتخاب کرده است. یک کارگاه خیاطی می تواند در خانه شما یا خارج از خانه راه اندازه شود؛ اما به هر حال وجود یک فضای مستقل که به هنر و شغل شما اختصاص دارد، چه در خانه و چه در خارج از خانه جذاب است. شما برای راه اندازی کارگاه خیاطی مناسب می توانید موارد زیادی را در نظر بگیرید تا تمرکزتان در هنگام خیاطی بیشتر شود.

مراحل راه اندازی کارگاه خیاطی

  • چیدمان اتاق

راه اندازی کارگاه خیاطی

  • اتاق و محل مناسب را انتخاب کنید.

برای انتخاب محل کارگاه، فضا های اداری و یا حتی یک اتاق خالی در منزلتان گزینه مناسبی هستند. شما به یک محیط بسیار بزرگ نیاز ندارید. همین که مطمئن شوید در محل موردنظرتان فضای کافی برای قرار دادن یک میز چرخ خیاطی و کمد و وسایل وجود دارد، کافی است. نکته مهم دیگری که نباید فراموش کنید این است که حتما اتاق و مکانی را به عنوان کارگاه خود انتخاب کنید که دسترسی آسانی به پریز برق داشته باشد.

ممکن است شما نتوانید یک اتاق مستقل برای کارگاه خود در نظر بگیرید و یا یک دفتر اداری را تهیه کنید. اصلا ناامید نشوید! در این شرایط فقط کافی است که یک قسمت از یکی از اتاق های خانه تان را خالی کنید و وسایلتان را در آنجا قرار دهید. بهتر است که برای سازماندهی بیشتر و نظم و تمرکز بهتر، از یک جداکننده برای ایجاد حایلی میان اتاق و بخش کارگاه استفاده کنید.

  • مبلمان، میز و سایر وسایل چیدمان را انتخاب کنید.

یکی از مهم ترین وسایلی که شما در کارگاه خیاطی تان به آن نیاز دارید، میز است. برای میز   انواع چرخ خیاطی می توانید از یک میز کامپیوتر قدیمی هم استفاده کنید. این ایده به خصوص اگر فضای کوچکی دارید بسیار کارامد است. در چنین شرایطی می توانید از کشو های میز هم به عنوان فضای ذخیره سازی استفاده کنید. وسیله دیگری که برای راه اندازی کارگاه خیاطی به آن نیاز دارید، میز برش است. میز برش فضای زیادی از کارگاه شما را به خود اختصاص می دهد. میز را باید در جایی قرار دهید که از همه طرف امکان دسترسی به آن وجود داشته باشد. اگر نمی خواهید میز برش بخرید، سعی کنید میزی تهیه کنید که پایه های بلندی داشته باشد تا به مرور زمان دچار کمردرد نشوید. فراموش نکنید که برای کارگاه خود یک سطل زباله مخصوص اضافات پارچه و کاغذ و... در نظر بگیرید. وجود وسایلی مانند مبلمان، ضروری نیست، به خصوص اگر فضای کوچکی دارید.

شما می توانید از نجاری ها برای تهیه قفسه کمک بخواهید و یکی از دیوار های کارگاه خود را به قفسه ها اختصاص دهید.

  • وسایل خود را بچینید.

ابتدا وسایل اصلی و بزرگ مانند میز چرخ خیاطی، میز اتو، میز برش، مبلمان و... را در کارگاه بچینید. هنگام چیدمان کارگاه خیاطی به قرار دادن وسایل برقی در کنار پریز دقت کنید. استفاده از محافظ برق را فراموش نکنید تا به وسایل برقی شما آسیبی وارد نشود.

از این موضوع هم غافل نشوید که نور طبیعی خوبی را برای کارگاه خود در نظر بگیرید. علاوه بر قرار دادن وسایل کنار پنجره و استفاده از نور طبیعی، شما به نور اختصاصی هم نیاز دارید. در نتیجه در چیدمان کارگاه خیاطی خود تهیه چندین لامپ را هم در نظر بگیرید.

  • سازماندهی ابزار و لوازم

سازماندهی ابزار و لوازم

  • مرتب کردن وسایل بزرگ را آغاز کنید.

گام بعدی در راه اندازی کارگاه خیاطی مرتب کردن لوازم مورد نیاز خیاطی است. سازماندهی ابزار و لوازم را با مرتب کردن و چیدن ابزار بزرگ مانند پارچه ها آغاز کنید. در هنگام چیدمان کارگاه خیاطی، حتما ابزاری که بیشتر به آن ها نیاز دارید را دم دست قرار دهید. دسترسی آسان به ابزار های پراستفاده بسیار مهم است. در مقابل، ابزار هایی که از آن ها کم استفاده می کنید را در محل های ذخیره سازی مثلا کشو ها قرار دهید و بر روی کشو ها برچسب بزنید تا مشخص شود که داخل هر کشو چه چیزی قرار دارد.

در این مرحله می توانید برای کارگاه خود یک آینه قدی در نظر بگیرید. اگر فضای کافی برای قرار دادن آینه قدی را ندارید، آن را پشت در نصب کنید.

نکته حائز اهمیت دیگر، قرار نداشتن پارچه ها در معرض نور خورشید است. اگر پارچه های شما در معرض نور خورشید قرار بگیرند، در طولانی مدت رنگ خود را از دست می دهند و به طرح و کیفیت آن ها آسیب وارد می شود.

  • وسایل کوچک اما پرکاربرد را بچینید.

استفاده از جعبه های شیشه ای کوچک راهکار خوبی برای ذخیره کردن و مرتب کردن ابزار کوچک مانند سوزن ها، انواع نخ خیاطی، انگشتانه، دکمه های متنوع و رنگی و... است. این جعبه ها هم از به هم ریختگی کارگاه جلوگیری می کنند و هم به آسانی محتویات جعبه را به شما نشان می دهند.

اگر قادر به خریدن جعبه های شیشه ای نیستید، می توانید از کشو ها و قفسه ها همین استفاده را بکنید.

  • تزئین اتاق

تزئین اتاق

  • اتاق را رنگ یا کاغذدیواری کنید.

برای انتخاب رنگ، ابتدا تصمیم بگیرید که می خواهید چه محیطی داشته باشید. رنگ های سرد مانند آبی، سبز و بنفش آرام بخش هستند و رنگ های گرم مانند قرمز، صورتی و نارنجی هیجان انگیز هستند. رنگ های سرد می توانند تمرکز شما بر پروژه هایتان را افزایش دهند و رنگ های گرم خلاقیت شما را بیدار کنند. علاوه بر تاثیر روانی رنگ ها، به نور کارگاه خود هم توجه کنید. رنگ های تیره و جیغ انتخاب خوبی برای کارگاه هایی که نور طبیعی کمی دارند، نیستند. رنگ های روشن و ملایم می توانند کارگاه شما را بزرگ تر و دلباز تر نشان دهند.

  • راحتی کارگاه خود را در نظر بگیرید.

شما زمان زیادی را در کارگاه خود می گذرانید پس راحتی شما بسیار مهم است. علاوه بر استفاده از مبلمان، شما می توانید چند کوسن یا بالش کوچک برای روی صندلی و پشت کمرتان تهیه کنید تا در طولانی مدت دچار کمر درد نشوید. این بالش ها می توانند در زیباسازی کارگاه شما هم نقش داشته باشند.

  • تابلو هایی برای تزئین و ایده گرفتن بسازید.

در راه اندازی کارگاه خیاطی می توانید تابلو هایی بر روی دیوار نصب کنید و بر روی این تابلو ها هر چیزی که به شما ایده دوخت یک لباس زیبا را می دهد بچسبانید. مدل های مجله ها، تکه پارچه ها، رنگ های خاص و... می توانند تابلو های الهام بخش شما را زیبا کنند.

جمع بندی

راه اندازی کارگاه خیاطی کار سختی نیست. برای این کار فقط کمی خلاقیت و دقت نیاز دارید. در نظر گرفتن محل مناسب کارگاه، تهیه لوازم و ابزار مورد نیاز و آماده کردن محیط کارگاه سه مرحله اصلی در راه اندازی کارگاه اختصاصی شماست. یکی از ابزار های مورد نیاز کارگاه شما، چرخ خیاطی است. شاید اجاره محل مناسب کارگاه، انقدر گران تمام بشود که تهیه چرخ خیاطی باکیفیت دشوار شود. مجموعه دوخت کالا با عرضه چرخ خیاطی به صورت اقساط، به شما کمک می کند تا کارگاه شخصی تان را زود تر راه اندازی کنید.